indice-big-mac-romania

Lucian Davidescu

Cât mai costă Big Mac şi cât de slab este leul

Faţă de preţul din România, legendarul sendviş este cu 29% mai scump în SUA şi cu 74% mai scump în zona euro. Big-Mac serveşte de mai mult de 20 de ani drept indicator al puterii de cumpărare.

În SUA, Big Mac s-a scumpit cu doar un cent faţă de acum jumătate de an, până la 3,58 de dolari, arată ultimele date ale revistei The Economist, care nu furnizează date proprii pentru România. Cel mai scump Big Mac se vinde în Norvegia: de două ori şi jumătate faţă de preţul din România. În schimb, Big Mac ul chinezesc este cu o treime mai ieftin.

The Economist calculează indicele Big Mac din 1986, iar scopul este compararea puterilor de cumpărare din diverse state. Argumentul: structura de cost a Big Mac păstrează cel mai bine proporţiile între preţul alimentelor, al procesului tehnologic şi al serviciilor.

Primul lucru care se poate afla pe baza indicelui este cât de mult poate cumpăra un dolar în fiecare ţară. Argumentul: structura de cost a Big Mac păstrează cel mai bine proporţiile între preţul alimentelor, al procesului tehnologic şi al serviciilor.

Al doilea lucru care se poate afla este cât de apreciată sau deprecia este, teoretic, cursul valutar al unei monede faţă de altele. Cu cât pieţele funcţionează mai eficient, cu atât preţurile au tendinţa de-a se omogeniza. Asta înseamnă creşteri de productivitate şi standard de viaţă în ţările slab dezvoltate (şi teoretic apreciere a monedei), dar şi ajustări negative în ţări unde salariile au întrecut productivitatea (însoţite de obicei de depreciere).

La ce nu este bun Big Mac: el nu spune nimic despre standardul de viaţă, decât dacă comparat cu veniturile curente. Sunt ţări unde McDonalds este o cantină, cu Big Mac la 5 dolari, dar şi ţări unde Big Mac-ul de 2 dolari este meniu gourmet. Citeşte [aici] o comparaţie despre puterea de cumpărare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *