f16

Lucian Davidescu

10 mituri despre avioanele de luptă

Cum aruncă România cu bani fără să ştie exact ce primeşte în schimb

Contractul de înzestrare a aviaţiei s-a încheiat cu o decizie proastă. Nu pentru că e vorba de F-16, putea fi la fel de bine oricare altul. Nici nu contează.
Ci pentru că, mai ales acum, trebuia să conteze doar offset-ul, adică investiţiile aduse în economie. În Polonia, cei 3,5 miliarde de dolari daţi pe 48 F-16 noi în 2003 au adus înapoi investiţii de 180!%.
Cât vor aduce înapoi cele 1,3 miliarde de dolari date pe modernizarea a 24 de avioane vechi? Un scut şi, deocamdată, cam atât. Legea offset-ului acordă un multiplicator de 10 pentru granturi, aşa că e de ajuns să evaluăm carcasele la 130 de milioane şi… gata off-set-ul.
Un lucru ar trebui să fie destul de limpede. Acum, România nu are o forţă aeriană funcţională, aşa că orice e mai bun decât nimic.
Pe de altă parte, nicio soluţie nu e perfectă tehnic, un motiv în plus să conteze doar offsetul. Miturile:

1. MiG-21 a ajuns la capătul puterilor, e urgent să schimbăm avioanele.
Nu tocmai!
Pentru că, de fapt, nu avem avioane. MiG-21 serveşte drept avion de instrucţie supersonic şi cam atât. Poate să facă doar poliţie aeriană, adică să ameninţe câte un avion civil rătăcit. Nu-i o chestiune de viteză, nici de vârstă, nici de vechime. Pur şi simplu, MiG-21 nu a fost echipat la modernizare şi cu rachete de rază medie.

2. MiG-29 era cea mai bună variantă.
Complet fals! (propaganda rusească încă mai funcţionează).
Da, MiG-29 era un avion frumos. Însă în România nu avea radar adevărat, sistem de bruiaj, rachete decente şi piese de schimb. În 2003, când a fost tras pe margine, din cele 18 mai zburau când unul, când două.

3. F-16 sunt foarte vechi, pe cale să fie scoase din uz.
Exagerat!
E ca şi cum ai spune că Volkswagen Golf e o maşină veche de 35 de ani. Întrebarea este, evident, care Golf: 1 sau 6?
SUA, care are avioane contemporane cu Golf 4, vrea să le păstreze încă 15 ani. Polonia – Golf 5 (Block 50) şi Emiratele Arabe Unite – Golf 6 (Block 60) le vor ţine cel puţin 30 de ani.

4. Gripen erau avioane noi.
Nu chiar!
Oferta de bază era formată din aparate vechi de până la 10 ani, care au dotat aviaţia suedeză şi care ar trebui upgradate pentru noi. Suedezii vor să scape rapid de ele, pentru că şi-au redus planurile militare, dar caută cumpărători ca să-şi recupereze o parte din bani.
Există şi varianta Gripenurilor noi, care sunt însă mult mai scumpe.

5. Eurofighter erau scumpe dar bune.
Parţial!
Adică asta îşi propuneau. Și au şi un calendar pentru realizarea obiectivului. Doar că, deocamdată, nu sunt complet funcţionale. În plus, la fel ca în cazul Gripen, am fi cumpărat avioane din primele loturi pe care ţările din program le consideră surplus şi pentru care trebuie să găsească clienţi pe cont propriu. Marea Britanie a găsit în Arabia Saudită, Italia a căutat la noi.

6. Rafale
Doar gratis!
Francezii au ales să meargă pe drumul lor şi să facă la ei acasă un avion slab dar scump, ştiind că nu le va fi util niciodată. Până acum, n-au reuşit să exporte nimic iar singurul motiv pentru a-l cumpăra ar fi un preţ îngrozitor de mic sau un offset teribil de mare.

7. Sukhoi-37 este cel mai tare, bate tot
O glumă proastă!
Au fost făcute două cu totul. Au făcut puţin show, după care au fost reduse ca standard la Su-35. Un singur lucru este cert despre gama Sukhoi. E mai bun decât Mig-29, din care a doborât câteva în Eritreea. Un alt lucru este sigur: Le-a doborât de aproape. Până acum, nu s-a demonstrat practic dacă avioanele ruseşti au într-adevăr sisteme funcţionale (rachetă+radar) de rază medie.

8. F-22 e mai eficient, îţi faci treaba cu două
Și marmota le pilotează!
SUA nu exportă F-22. Repet. SUA nu exportă F-22. Dacă o va face, va fi doar pentru Japonia sau Australia. Până atunci, SUA nu exportă F-22.

9. JSF este miza, ce luăm acum e doar o etapă de tranziţie.
Greu de crezut!
JSF nu va fi disponibil pentru România în mai puţin de 20 de ani. Dacă avem bani şi dacă proiectul nu ia vreo pauză. Dacă se întâmplă, putem ajunge la 30 de ani, adică durata de viaţă a unor avioane noi.

10. IAR-99 e grozav. Puteam să producem în România un avion mulţumitor, să dăm locuri de muncă şi să creştem economia.
Treziţi-vă!
IAR-99 funcţionează cu un motor Rolls-Royce Viper fabricat sub o licenţă veche de 60 de ani! Atât poate industria aeronautică românească.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *