Riscograma

Spitale, şcoli, să le privatizăm şi pe ăstea?

Două decizii necesare în serviciile sociale publice şi şapte consecinţe pentru beneficiari.

Cu Casa Poporului, Televiziunea, CEC, CFR, energie, e simplu. Sunt “bunuri ale întregului popor” şi e timpul să producă în sfârşit pentru popor, nu pentru reprezentanţii săi feudali. Un comentator întreba însă dacă e cazul să privatizăm şcolile şi spitalele.

Poate. Dar, deocamdată, decizia nu este unde ar trebui să fie. Ce ar trebui să se întâmple mai întâi.

1. Finanţarea publică să meargă la elev şi pacient, nu la profesor respectiv medic. Beneficiarul decide mai departe pe care prestator de serviciu să îl aleagă, indiferent dacă face parte din sistemul public sau din cel privat.

2. Proprietatea asupra şcoli sau spitalului să fie transferată către cea mai mică zonă administrativă posibilă, beneficiara directă a serviciului: regiune, judeţ, oraş, comună şi, când e cazul, asociaţie de proprietari.

Abia ei, proprietarii reali ai fiecărei şcoli şi ai fiecărui dispensar pot decide ce să facă. În cunoştinţă de cauză şi direct interesaţi.

1. Să-şi aleagă managerii despre care sunt convinşi că sunt în stare să le reprezinte interesele şi să-i concedieze când îi prind la furat.

2. Să-şi motiveze profesorii şi medicii cât de mult pot şi cred de cuviinţă.

3. Să decidă dacă rezultatul e mulţumitor, iar dacă nu e să-şi trimită copiii la o şcoală mai îndepărtată dar mai bună, cu tot cu finanţare.

4. Dacă şcoala sau spitalul prosperă, să extindă modelul de succes prin francizare şi achiziţii.

5. Dacă serviciile nu sunt convingătoare pentru beneficiari să taie cheltuielile la nivelul real sau să cedeze instituţia către o alta, care a demonstrat management performant.

6. Modelul public şi cel privat ar concura pe picior de egalitate. Nici nu mai contează care câştigă, pentru că în ambele variante elevul nu pierde.

7. Evident că cineva trebuie să piardă. Ce se va alege de de meditaţiile prin şantaj şi de şpaga la doctor?

Lucian Davidescu

Caută ce am mai scris

Află când scriem ceva nou