Riscograma
Lucian Davidescu

Avionul prezidențial – ce variante sunt pe piață

Pentru calculul economic, statul a fost şi va fi tot timpul obligat să tragă cu ochiul la preţurile de pe piaţa liberă. Un exemplu:

La 36 de ani, Boeingul 707 prezidenţial deţinut de Romavia a ajuns la capătul carierei. Chiar dacă, după numărul orelor de zbor – 14.000, adică 400 pe an – pare relativ tânăr.

România nu e nici putere economică, nici militară, pentru a justifica un “Air Force Unu” ca simbol. Rămâne un singur criteriu raţional pe care se poate lua decizia despre cum să fie înlocuit: calculul economic.

Ca reper de preţ, piaţa liberă spune aşa: cel mai scump avion care poate fi închiriat în România este Boeingul 737 VIP al lui Ion Țiriac. 10.000 de euro pe oră, pentru orice destinaţie din Europa. Deci, necesarul mediu de 400 de ore pe an ar costa România 4 milioane de euro pe an.

Comparativ, costul unui avion nou, 60 de milioane de euro, se împarte aşa: 2 milioane pe an costuri de achiziţie, alte 2 milioane costuri de finanţare şi încă cel puţin un milion de euro pentr echipaj, mentenanţă şi asigurări. Doar costurile fixe. Combustibilul pentru cele 400 de ore de zbor înseamnă cel puţin un milion de euro pe an. Apoi se adaugă taxele de aeroport, care pot trece şi ele de 100 de mii de euro. Total, o notă de plată cu 50% mai mare. Pentru a deveni rentabil, fie ar trebui ca preşedintele să zboare de două ori mai mult, fie ca avionul să-şi găsească şi alţi clienţi, pentru încă 400 de ore.

S-a vehiculat şi varianta second-hand – un Boeing 757 (similar ca mărime cu 737) ale cărui costuri totale ajung la 18 milioane de euro. Ce înseamnă asta. Costuri fixe: 600 de mii pentru achiziţie şi încă atât pentru finanţare. Restul rămân aproape la fel, cu excepţia asigurării, care este mai scumpă. Faţă de primul scenariu, economia este de 2,8 milioane de euro pe an. Cu 3,2 milioane costuri anuale, adică 8.000 de euro pe oră, avionul devine deja rentabil chiar şi faţă de scenariul închirierii.

Update: Costul financiar pentru un avion second-hand este chiar mai mare, pentru că durata de viaţă rămasă este mai mică. Deci credit pe 15 ani în loc de 30 dar dobânzi mai mici. Costurile devin astfel comparabile cu cele de închiriere.

Singura întrebare la care calculul economic nu poate răspunde: îi trebuie Preşedintelui un avion atât de mare?

Recorduri:

Cel mai mare şi mai scump avion VIP disponibil este Airbus 380 Flying Palace – jumătate de miliard de dolari. Până acum a fost comandat doar unul, de prinţul saudit Alwaleed bin Talal bin Abdulaziz Al-Saud, care face upgrade de la Boeing 747. Airbus 380 ar fi fost o variantă de înlocuire chiar şi pentru Air Force One, dar europenii au spus că „nu rentează” să deschidă în SUA o linie de asamblare pentru doar trei exemplare.

Zece ţări au câte cel puţin un Boeing 747 pentru uzul exclusiv al şefilor de stat: SUA, Japonia, China, India, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Kuweit, Oman, Brunei, Bahrain.

Avionul cu cea mai mare “prestanţă” l-a avut Mobutu Sese Seko, fost preşedinte în Zair: un supersonic Concorde, închiriat de la Air France.

Prim-ministrul şi regele Norvegiei – cea mai prosperă ţară din Europa – zboară pe curse de linie. Ocazional, ei închiriază avioane mici.

10 comentarii
VictorCh

Lasand deoparte numele tarii si cel al presedintelui in discutie, dupa parerea mea adevarata intrebare care se poate pune este daca poate o tara sa-si permita sa NU aiba avion la dispozitia EXCLUSIVA SI CONTINUA a presedintelui sau. (Ce faci daca in caz de urgenta avionul este indisponibil?) Din acest motiv, eu nu vad fezabila nu numai luarea avionului care serveste si drept avion prezidential cu chirie de la terti, dar nici darea cu chirie a avionului prezidential (proprietate) – cred ca scotocirea avionului dupa ce a fost plecat nu ar costa mai putin decat banii incasati prin inchiriere (la ora actuala explozibilii sunt f usor de ascuns si de declansat de la distanta, si f greu de depistat), PLUS indisponibilizarea avionului pt perioada cat este plecat plus timpul pt scotocire. Si-apoi – daca avionul pateste oarece cat timp e plecat, ulterior (pana la rezolvarea problemelor cu procurarea/echiparea/amenajarea altui avion) CU CE se deplaseaza presedintele in caz de urgenta?

Poate ca TOTUSI nu ramane doar criteriul economic singurul valabil…

VictorCh

P.S. Off-topic: Poate ca n-ar fi rau sa modificati numele rubricilor din bara laterala dreapta din "ULTIMELE ARTICOLE" si "ULTIMELE COMENTARII" in "Cele mai recente articole" si respectiv "Cele mai recente comentarii" – nu de alta, da' DOAMNE FERESTE! sa fie cu adevarat CHIAR ULTIMELE!

molie

🙂 "De la Patriciu…".

Un exercitu de imaginatie: pe pista unei tari la un summit, toate avioanele celor prezenti plus cel al Romaniei ( un "Lastun"). O fi bine?

Lucian Davidescu

@VictorCh

Mi-am spus părerea. O ţară care este putere economică sau militară NU îşi permite să n-aibă.

La noi… unde se grăbeşte aşa?

@molie

Titlu de Libertatea: "Băi baştane, ce jarcă de avion ţi-ai tras!" 😉

Stefan A.

O tara cit de cit mai rasarita , are o flota aeriana numita popular , flota VIP.

In general aceasta flota include mai multe tipuri de avioane si elicoptere .

Raza mica , medie sau mare , locuri putine sau mai multe !

Aceste flote deservesc intregul aparat de stat ,ministri , secretari de stat, prim ministru , presedinte .

Cum spuneam , pentru o tara cit de cit rasarita ! 🙂

Cit timp la noi sintem cu caciula in mina la FMI , UE , pentru bani necesari la pensi si salarii, multa apa va curge pe Dimbovita pina vom ajunge in rind cu altii !

Nickmann

Un avion mic ar fi numai bun. Mai mult de 10 locuri e chiar exagerat. Restul staff-ului poate fi trimis si cu un avion de linie obijnuita. Pana la urma, depinde de cat de necesara este o asemenea investitie si daca chiar trebuie un super gigant aviatic.

PS Avionul arabului e un fel de exagerare a prostiei banilor. 0,5 mild. de $ se puteau canaliza pentru chestiuni reale si cu efecte benefice, nu doar saturarea poftei unui megaloman.

tibi

dragut articolul si generator de dispute, ca era cam plictiseala.

@VictorCh

Un singur avion se mai si defecteaza, deci ar trebui cumparate 2. Cum noi suntem ghinionisti, se pot defecta amandoua, deci trebuie 3 avioane.

@molie

bun bancul dar stai linistit, orgoliul presedintilor romani de dupa Basescu va fi suficient de mare; doar nu credeti ca se va inlocui avionul actual mai repede de anul 2015 ?!

@Stefan A.

Cred ca si presedintele nostru se poate deplasa ca personalitatile norvegiene. Nu ii va cadea nasul, dimpotriva, ar fi un exemplu.

Un presedinte al unei tari cu probleme de finantare dar care are o flota VIP nu da foarte bine cand se discuta imprumuturi si dobanzi. In locul unui bancher as mai pune cca. 0,5% la dobanda doar pentru ca imi va da mai greu banii inapoi.

@Nickmann

Subscriu la alternativa cu avionul mic dar ce te faci cu lingusitorii care trebuie sa existe pe langa orice om de stat ?

Apropos, arabii nu mai stiu ce sa faca cu banii asa ca foarte bine ca ii cheltuie ca vin mai multi bani in U.E. Nu ca as fi fan Airbus.

Stefan

imi amintesc ca in perioada guvernului Tariceanu, prim-ministrul si presedintele se deplasau separat, in doua avioane… acum noroc ca se inteleg bine, ca zboara amandoi doar cu un avion.

cu toate ca si asa este riscant… vezi Polonia… deci clar, avem nevoie de doua avioane 😉

PS

ar fi interesant de stiut si cine alimenteaza avionul prezidential cu combustibil

dilu

Oricare VIP poate oricand folosi un avion de linie de la TAROM, poate inchiria avioane de la Tiriac, Patricu, Popoviciu, etc si poate zbura cu avioane normale.

Pe criza asta sigur gasesti un avionla pret bun de cumparat sau poti sa iei unu de la Nick Popovich – recuperatorul de avioane.

Emil Perhinschi

pentru consilieri si presa, presedintele nu prea pleaca singur