Riscograma

De ce iubim profiturile

Experiment. Se dă un preţ mare. Se testează diversele variante de atitudine critică.

Subiectul #1 calculează un cost de producţie mic, îl scade, constată un profit mare şi îl pune pe seama lăcomiei. Tocmai a descoperit că lumea e un loc nedrept.

15 mituri anti-privatizare. De ce proprietatea de stat este întotdeauna o idee proastă
15 mituri anti-privatizare. De ce proprietatea de stat este întotdeauna o idee proastă

Subiectul#2 calculează un cost de producţie mic, îl scade, constată un profit mai mare şi îl pune pe seama cererii mari şi a ofertei mici. Tocmai a descoperit o idee de afaceri.

Nu vorbim, evident, despre pieţele monopoliste unde preţul este mai degrabă o taxă. Pe piaţa liberă însă, preţurile – şi profiturile incluse – spun povestea a ce se caută şi a cum te poţi îmbogăţi din asta.

Ca antreprenor, cel mai mult contează priceperea: poţi să înveţi noua afacere mai repede ca alţii şi să recuperezi investiţia când alţii abia încep să vadă profitul? Ca investitor, contează cât de bine ai gândit alegerea: chiar există o nevoie de lungă durată şi vor desluşi alţii – mai târziu – ce-ai văzut tu din vreme?

Când și cât este util protecționismul economic
Când și cât este util protecționismul economic

Teoria ca teoria, dar ce faci tu, client, care ştii toate lucrurile ăstea însă eşti mulţumit cu ce faci acum? Să te-apuci de afaceri este prea mult. Să înjuri, ţi se pare meschin.

Subiectul #3 nu pretinde că ştie să calculeze costuri de producţie, nu e interesat dacă vânzătorul face profit sau pierdere din ce-i vinde, dar poate să judece şi să compare. Poate să judece dacă oferta, indiferent de preţ, e sau nu cinstită şi dacă vânzătorul are sau nu reputaţia că îşi merită banii. Iar analiza nu e atât de grea pe cât ar părea.

Vechimea, marca, investiţia masivă de capital şi chiar publicitatea – neagresivă dar de lungă durată – sunt semne că vânzătorul şi-a făcut planurile pe termen lung. Altfel, pas. Comparaţia este cu atât mai simplă, cu ajutorul internetului, iar diferenţele descoperite pot fi aiuritoare. Ce-a câştigat şi ce-a pierdut subiectul numărul #3:

RCA ieftin: Cine câștigă și cine pierde din mercurial
RCA ieftin: Cine câștigă și cine pierde din mercurial

Pe termen scurt, a pierdut timp şi confort. Nimic nu e chiar gratis!

Pe termen mediu, a câştigat bunăstare. Acelaşi lucru la un preţ mai mic sau alte lucruri, cu valoare totală mai mare, pentru acelaşi preţ.

Însă pe termen lung, câştigă subiectul #2, care se îmbogăţeşte mai repede şi caută următorul preţ mare pe care să-l speculeze până la micşorare, dar şi #1, care până la urmă aproape că rămâne fără obiectul frustrărilor – cu excepţia nostalgiei că profitul e un monstru care n-ar trebui să existe.

Lucian Davidescu

Caută ce am mai scris

Află când scriem ceva nou