Riscograma
Lucian Davidescu

A început tăierea căii ferate. În zece ani, nu va mai rămâne nimic.



Teoretic, costul de transport pe calea ferată este undeva la jumătate faţă de cel rutier. Practic, după subvenţii, pierderi şi jaf, transportul feroviar va dispărea cu totul: e doar o chestiune de timp.

În 2009, miliardarul american Warren Buffett anunţa cea mai mare achiziţie a carierei sale – trei sferturi din reţeaua americană de cale ferată Burlington Northern Santa Fe, pentru care Berkshire Hathaway a plătit 44 de miliarde de dolari. Cei 50.000 de kilometri de cale ferată înseamnă ceva mai mult de o cincime din reţeaua totală a SUA.

Buffett e renumit pentru abilitatea de-a vedea profitul pe termen lung şi jură că este una dintre cele mai bune investiţii pe care le-a făcut până acum.

Cum arată o afacere de aceeaşi anvergură, la scara şi mintea României: Tot o cincime din propria reţea de cale ferată trebuie să desfiinţeaze România începând din 2011. Este vorba, potrivit acordului cu FMI, de 4000 din cei 20 de mii de kilometri desfăşuraţi (11 mii de kilometri de rute). Nu este de ajuns ca liniile să fie închise, ele trebuie musai să ajungă la fier vechi.

Primii 1500 de kilometri au fost deja puşi pe lista neagră a ministerului Transporturilor.

Prin proiectul de hotărâre se aprobă închiderea, dezafectarea şi valorificarea infrastructurii feroviare excedentară, ceea ce va degreva bugetul statului şi bugetul de venituri şi cheltuieli al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA de cheltuielile aferente investiţiilor şi reparaţiilor infrastructurii feroviare aparţinând domeniului public al statului, respectiv domeniului privat al CFR. În acest mod, efortul statului va fi îndreptat către dezvoltarea şi modernizarea principalelor linii de cale ferată pe care se desfăşoară cea mai mare parte a traficului de călători şi mărfuri, se arată în nota de fundamentare a hotărârii de Guvern, potrivit Mediafax.

Altfel spus, începe o amplă operaţiune de canibalizare. Din fierul vechi rezultat, vor mai fi ţinute o vreme în viaţă restul de găuri negre.

Nu e nevoie de studii de management ci doar de o fărâmă de minte în cap pentru a anticipa ce urmează: România va rămâne – în cel mai bun caz – doar cu cele câteva sute de kilometri de cale ferată reconstruite recent la costuri de miliarde de euro. Singura necunoscută este CÂT de repede se va întâmpla asta. La ritmul de acum al pierderilor, un deceniu pare o prognoză mult prea optimistă.