EXITCARD

sclembe

Lucian Davidescu

„Greaua moştenire” loveşte din nou. Ce va descoperi auditul guvernului Ungureanu

Analiză SWOT

Vezi şi de ce colectarea bugetară nu poate fi mărită la 40% din PIB

Puncte tari
1. Trezoreria are disponibilităţi de 5 miliarde de euro şi 7 miliarde de lei.

Aceşti bani nu pot fi folosiţi decât pentru cheltuielile deja bugetate. Ei sunt utili pentru a acoperi vârfurile de plăţi externe şi deficitul bugetar fără ca Ministerul Finanţelor să fie presat să se împrumute la dobânzi dezavantajoase.
2. Deficitul bugetar pe baza căruia a fost construit bugetul este de 1,9%, ceea ce se traduce în 2,4% după metodologia europeană. FMI s-a arătat dispus să accepte ridicarea deficitului până la pragul-standard de 3%, ceea ce înseamnă 800 mil. euro disponibili pentru o eventuală rectificare.
3. Execuţia bugetară după primele trei luni indică cheltuieli de 8% din PIB, reduse de la 8,6% cu un an înainte, şi venituri care au scăzut uşor, până la 7,5%. Deficitul bugetar al primului a fost de 0,5% din PIB, cel mai mic de după 2008.

Puncte slabe
1.

O parte din performanţa bugetară a ultimului an şi jumătate s-a bazat şi pe taxarea integrală cu CASS a pensiilor mai mari de 740 de lei. După răsturnarea măsurii la Curtea Constituţională, statul trebuie să rectifice bugetul acestui an şi ar putea fi obligat să dea banii înapoi din urmă: un miliard de lei pe an.
2. Problema retrocedării proprietăţilor nu este nici rezolvată nici bugetată iar plafonarea propusă, de 15%, are toate şansele să nu fie acceptată la nici un nivel.
3. Absorbţia fondurilor europene s-a dublat în ultimele şase luni, dar nivelul total este încă foarte redus: 6,3%. În iunie, cinci programe operaţionale sunt în pericol de-a fi suspendate dacă România nu rezolvă neregulile.

Oportunităţi şi ameninţări
Guvernul are la dispoziţie bani suficienţi pentru a lua una din două măsuri importante pentru buget şi economie: fie măreşte cu 16% anvelopa salarială pentru bugetari, fie reduce contribuţiile de asigurări sociale pentru toţi angajaţii. Varianta alternativă vehiculată de economiştii apropiaţi USL este ridicarea salariului minim, care să rezolve indirect problema pentru bugetarii cu venituri mici, cuplată cu o reducere moderată a CAS, astfel încât efectul asupra bugetului să fie neutru.

În cazul în care Guvernul va ceda presiunilor populiste de-a mări salariile substanţial şi de-a creşte taxele simultan, există riscul unor derapaje violente la nivelul cursului valutar şi al dobânzilor de finanţare.

EVZ

EXITCARD

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *