EXITCARD

taxi_protest

Lucian Davidescu

Protestul taximetriştilor: „Vrem să fim şomeri sau măcar să ne tăiaţi veniturile”

„Coada de topor” este ingredientul secret al oricărei scheme de exploatare, începând cu sclavia, trecând prin ocupaţiile militare sau regimurile totalitare şi terminând cu cel în care trăim acum – cleptocraţia.

Întotdeauna, pentru ca un grup restrâns să poată jefui în voie, trebuie complicitatea unei părţi dintre cei jefuiţi. Fie asumată, fie – de cele mai multe ori – inconştientă.

Iată un exemplu foarte concret – taximetria în Bucureşti:

Numărul licenţelor pentru taximetrişti este plafonat – 10.000. Cea mai mare parte sunt în mâinile companiilor care şi-au permis să plătească şpaga cerută de funcţionarii primăriei. Aşa se face că aproape oricine vrea să devină şofer de taxi trebuie să lucreze pentru o astfel de firmă. Din încasări, trebuie să plătească zilnic o sumă fixă – „planul” – şi să păstreze pentru el ce depăşeşte.

Pentru că piaţa cere mai multe taxiuri, au apărut variantele „ocolitoare” – de exemplu, maşini care şi-au luat licenţă în localităţi apropiate Bucureştiului dar care circulă în oraş. La început se dădeau corect, însă între timp unii din funcţionarii comunali, văzând cât de mare e cererea, au fixat şi ei tarif de şpagă. Oricum, mult mai mic decât „bandiţii de la Capitală”. Rezultatul – numărul taxiurilor care circulă efectiv în Bucureşti este mult peste 10.000.

Ce au înţeles titularii de licenţe „adevărate”? Că ăştia, „piraţii”, îi concurează „neloial” şi le iau din bani. Şi de aici, proteste după proteste ca ei să fie daţi afară din Bucureşti.
Ce au înţeles corect? Că dacă ce-şi doresc se va întâmpla, banii vor fi într-adevăr mai mulţi.
Unde greşesc? Banii nu le vor intra în buzunare ci le vor ieşi.

Explicaţia:

Situaţia acum este într-un oarecare echilibru. Preţurile sunt jos, dar asta înseamnă că este destul de muncă pentru toată lumea. De asemenea, Municipalitatea este forţată să nu ceară o şpagă prea mare – pentru ca firmele să nu se mute toate în Ilfov, iar firmele sunt forţate să nu ceară un „plan” prea mare – pentru ca şoferii să nu se mute toţi la firme din Ilfov. Dacă „piraţii” vor fi daţi afară, tot ecosistemul se rupe.

1. Preţul pe kilometru poate fi mărit, cu mărirea profiturilor pentru cei rămaşi pe piaţă dar cu scăderea încasărilor totale – în condiţiile în care unele maşini dispar de tot iar clienţii cumpără mai puţin.

2. „Planul” poate fi mărit pentru că aceiaşi şoferi se vor bate pe un număr mai mic de maşini. Şi nu mai există alternative. Deocamdată firmele par să iasă în câştig, dar bucuria lor va fi de scurtă durată.

3. Şpaga poate fi mărită, pentru că aceleaşi firme se vor bate pe un număr mai mic de licenţe. Şi nu mai există alternative.

Dintr-o piaţă mai mică, Primăria va lua o şpagă mai mare.

Deci pentru ce protestează taximetriştii? Cer ca o parte din ei să fie trimişi în şomaj iar alţii să se bucure că au „scăpat” doar cu veniturile reduse, pentru ca angajatorul lor să-şi poată permite şpaga mai mare către cleptocraţie.

EXITCARD

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *