EXITCARD

biz

Lucian Davidescu

Cum să începi o afacere

Drumul de la angajat la patron în 5 pași simpli, via Forbes.

Pentru un profesionist care a lucrat toată cariera pe un salariu fix, saltul către postura de antreprenor pare de multe ori imposibilă. De unde bani de start? E suportabil să înlocuiești un venit fix și sigur cu unul fluctuant și care uneori nu mai există? Poți să treci de la un salariu încasat la mai multe salarii plătite?

Depinde de bani, este răspunsul cel mai la îndemână, dar de multe ori e pur și simplu fals.

Banii sunt desigur necesari, dar ei nu sunt decât o formă destul de limitată a capitalului. Când există capital, banii vor veni, când nu există banii se vor irosi. Iată ce trebuie să faci pentru a acumula capital, chiar mai repede decât bani.

1. Economisește constant 10-20% din venituri. Poate că suma necesară nu va fi nici pe departe suficientă pentru a începe o afacere. Dar vor fi destui bani pentru a putea trece peste perioadele cu încasări mai lente și vor forja o anumită disciplină, utilă mai târziu.

2. Investește riscant. Mergi pe bursă cu banii economisiți (nu cu cei strânși pentru pensie, care trebuie investiți separat, conservator). Dacă vei câștiga, vei fi și mai aproape de startul afacerii. Dacă pierzi, măcar ai învățat să înțelegi mai bine riscurile și semnificația lor. În oricare caz, îți testezi practic capacitatea de analiză și viteza de reacție.

3.

Sacrifică veniturile pentru experiență. Un post stabil, cu responsabilități bine-stăpânite aduce probabil un salariu mai mare – dar puține lucruri noi de învățat. Pe de altă parte, mutarea relativ rapidă de pe un post pe altul, de la o companie la alta, „dă rău” la CV pentru mai toți recrutorii. Dar există un motiv bun pentru asta: e semn că angajatul vede mai degrabă interesul propriu decât pe al angajatorului.

4. Personalizează relația cu clienții. Clienții sunt principalul activ pe care îl vei putea atrage spre tine atunci când vei merge pe cont propriu. Dar pentru asta, este esențial ca ei să te perceapă ca pe un plus față de compania la care lucrezi. Celor în care poți avea încredere pe termen lung, dă-le discount-uri chiar dacă asta te va împiedica să câștigi vreun bonus de vânzări, sau dă-le servicii bune chiar dacă asta înseamnă o oră în plus de muncă neplătită.

5. Pregătește-ți echipa. Identifică din timp oamenii cu care vei putea lucra, reține ce vor și analizează ce poți să le oferi. Este dificil să aduci oameni buni într-o afacere nouă – baza de selecție e mai mică, iar costul mult mai mare.

Un singur ingredient poate să facă diferența dintre o echipă de succes și o oaste de strânsură: încrederea. Nu-i dezamăgi!

EXITCARD

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *