Riscograma
Lucian Davidescu

Problema cu Boeing 737 Max este că n-ar fi trebuit să existe niciodată

Da, software-ul este de vină, care se presupune că știe mai bine decât pilotul și de cele mai multe ori chiar știe, până când se produc excepțiile…

Dar în cazul „Max” problema fundamentală este mai adâncă de atât: vine din trufie inginerească, calcule comerciale cinice și abordări pe termen scurt care – puse cap la cap – se lungesc nedefinit.

Varianta „Max” n-ar fi trebuit să existe niciodată. Inginerii și pasionații se minunează de ani de zile, în discuțiile între ei, cum de o astfel de decizie a fost vreodată luată.

Pentru că Boeing 737 este un avion legendar, însă într-o altă ligă decât cea în care încearcă să joace acum.

Lansat acum 50 de ani, 737 transporta la început maximum 118 pasageri. O vreme a putut fi „lungit” în siguranță, până când a ajuns la 189 (NG) și a atins un nivel de siguranță de invidiat.

Doar că nu a putut niciodată concura de la egal la egal cu Airbus 320/321, proiectat cu aproape 20 de ani mai târziu, pentru o capacitate substanțial mai mare. Airbus-ul transportă 236 de pasageri.

Oricât de nou sau de vechi, de lung sau de scurt, indiferent de motoare, consum sau de tehnologii, avioanele din aceeași familie au un lucru în comun: dimensiunile și secțiunea fuselajului. Pentru că a fost proiectat pornind de la cei 118 pasageri, 737 este un avion strâmt și scund, lucru la care nu se poate umbla fără să reiasă efectiv un model nou.

Aproape toată lumea spunea că, odată cu NG, Boeing a ajuns la capătul carierei. Că este timpul ca Boeing să investească niște zeci de miliarde de dolari ca să își pregătească viitorii 50 de ani pe piață.

Însă Boeing a luat decizia cinică: Kick the can down the road. Îl mai lungim cu câțiva metri, ducem capacitatea maximă la 230 de pasageri cât să se bată aproape de la egal la egal cu Airbus, punem un motor mai mare chiar dacă asta îi mută centrul de greutate și îl face instabil în condiții-limită, iar unde îi e greu îl ajută tehnologia.

N-a fost să fie!


Lecturi suplimentare:
FlightGlobal, martie 2012: 737 Max ‘not a long-term solution’: Udvar-Hazy
Airliners.net, septembrie 2017: Has Boeing taken the 737 too far?
Leeham News, noiembrie 2017: Boeing’s automatic trim for the 737 MAX was not disclosed to the Pilots
LA Times, martie 2019: How a 50-year-old design came back to haunt Boeing with its troubled 737 Max jet
Slate, martie 2019: How a bad business decision may have made the 737 Max vulnerable to crashes

Update – și mai proaspete…
Seattle Times, martie 2019: Flawed analysis, failed oversight: How Boeing and FAA certified the suspect 737 MAX flight control system
Dave Kammeyer / Twitter, martie 2019: Analysis of what really is happening on the #Boeing737Max issue
WSJ (paywall), martie 2019: Prosecutors, Transportation Department Scrutinize Development of Boeing’s 737 MAX
Ralph Nader, aprilie 2019: Boeing’s Homicides Will Give Way to Safety Reforms if Flyers Organize
Washington Post, aprilie 2019: Additional software problem detected in Boeing 737 Max flight control system, officials say
The Air Current, aprilie 2019: Vestigial design issue clouds 737 Max crash investigations
New York Times, aprilie 2019: Boeing’s 737 Max: 1960s Design, 1990s Computing Power and Paper Manuals
Reuters, aprilie 2019: Boeing shareholders sue over 737 MAX crashes, disclosures
Simple Flying, aprilie 2019: The FBI Is Now Investigating Boeing 737 MAX Aircraft After Crashes
IEEE Spectrum, aprilie 2019: How the Boeing 737 Max Disaster Looks to a Software Developer
Vox (video), aprilie 2019: The real reason Boeing’s new plane crashed twice
New York Magazine, aprilie 2019: Is the Boeing 737 Max Worth Saving?
The Daily Beast, iunie 2019: How Boeing’s Bean-Counters Courted the 737 MAX Disaster
BBC, iulie 2019: Work on production line of Boeing 737 Max ‘not adequately funded’
New York Times, ianuarie 2020: Boeing Employees Mocked F.A.A. and ‘Clowns’ Who Designed 737 Max

Niciun comentariu