Standard
Lucian Davidescu

Programul Rabla: 5 efecte tembele

Maşini noi mai ieftine şi mai mult de lucru pentru producători şi importatori. Acestea ar fi efectele bune. Însă, nimic nu e gratis.

1. Cupoanele se vând pe „piaţa secundară” în jurul a jumătate din valoarea de 3.800 de lei. Din cauza asta, chiar şi cea mai ieftină maşină încă funcţională tinde să coste aproape la fel. Pentru cea mai mare parte a celor care stau la ţară, cu venituri mici, o maşină veche este singura alternativă omenească la a parcurge distanţele lungi în lipsa transportului în comun. Pentru ei, rabla utilă s-a scumpit acum de la 1.000 la 1.500 de lei. Diferenţa merge la topit.

2. Discountul le permite dealerilor să vândă mai multe maşini noi. În timpul ăsta, zeci de maşini vechi de doi-trei ani, returnate din contracte păguboase de leasing, zac în parcuri. Preţul nu coboară sub cel de la târg, pentru a nu canibaliza obiectul principal de activitate. În schimb, la export sunt vândute la preţuri incredibil de mici. În felul ăsta, o maşină importată în România acum trei ani pentru 10.000 de euro este exportată acum cu doar 5.000. O mare parte din diferenţă merge la topit.

3. Chiar şi după terminarea programului, chiar şi aşteptarea ca el să fie reeditat va da rablelor valoare de tezaur. Din motivul ăsta, valul de casări de acum ar putea fi urmat de o luuuuungă pauză, în care nciun proprietar nu va mai fi dispus să-şi vândă fierul vechi la valoarea de fier vechi.

4. Primul pretext pentru introducerea taxei a fost reducerea poluării. Per ansamblu, se obţine efectul scontat. Dar este exact ca în anecdota cu statisticianul care stă cu capul în cuptor şi picioarele în frigider: în medie, se simte bine. O rablă scotea fum mult pe vreun drum pustiu de ţară, dar o maşină nouă adaugă fum puţin la aerul deja irespirabil din oraş.

5. Orice program de „stimulare” a economiei, chiar şi atunci când costă doar câteva zeci de milioane de euro, este o batjocură câtă vreme statul are restanţe de 1,5 miliarde de euro către companii. E vorba de plăţi contractuale şi rambursări de TVA. În timp ce statul „stimulează” pe cine crede de cuviinţă (sau pe cine are mai mulţi bani pentru lobby), el produce şomaj şi falimente în afacerile care s-ar fi putut ţine pe propriile picioare.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

mutulik

Acest articol este, din pacate, din categoria: "am citit articole si mai bune!".

Tangential, am atins si eu subiectul poluarii/taxei de poluare/rablelor aici
Motiv pentru care nu mai ma apuc sa comentez p'aci.

Esential este, cum spuneam: AM CITIT SI ARTICOLE MAI BUNE!

Cristi B.

Masina este mai degraba o cheltuiala si nu o sursa de venit. Programul rabla incurajeaza oamenii sa cheltuie mai mult. Nu cred ca problema este ca oamenii nu cheltuiesc (D'uhh… nu mai au de unde, sint imprumutati aproape de maxim). Oamenii ar trebui incurajati sa produca. Banii contribuabilor nu ar trebui sa mearga catre subventionarea satisfacerii unui moft. De ce nu subventioneaza productia interna? De ce naiba importam alimente din toata lumea, cind avem pamint bun, mult si nefolosit? De ce naiba nu facem drumuri si cai ferate, si preferam sa avem someri? Sint un milion de lucruri de care este nevoie, insa sintem ca o masinarie stricata, care rugineste stind.

adi

bai mutulik daca "ai atins subectu" de ce trebuie sa-l murdaresti de cacao cu spamul si comentariul tau infect? in alta ordine de idei eu as fi bagat toti banii astia de la rabla strict in puieti de copaci de tot felul. oricum era mai bine decat casarea unei rable care oricum nu polua pentru ca mergea de 2 ori pe an

contabil

parerea mea este ca o sa castige doar smecherasii care vor reusi sa plimbe cupoanele alea de la unii la altii, fraierindu-i implicit.

mutulik

@domnu' adi,

spamu n'a vrut sa fie spam. Scuze daca asat s-a inteles!

Atfel, fiind liber la comentarii mi-am permis a infectez si eu pe aici. Sau nu's primiti decat pupincuristii?

Si la subiect te contrazic: poluarea este si cand rabla sta intepenita in parcarea din fata blocului! Un exemplu, a trecut masina de spalat strada, pe straduta dintre blocuri. A ocolit, oarecum, rabla intepenita, si mizeria de sub ea nu a putut sa o curete! O va lua vantu' si ti-o va vara tie in nas! Asta nu-i poluare?

Mai vrei exemplu? Copilul care merge cubicicleta printre rable si se zgarie in tablele ruginite ce curg din rabla sus-mentionata!

Cat despre pomi, ai cumparat tu vre-un pom? De unde? Ai plantat tu vre-un pom? Unde?

Hai sictir mitocanule!

Lucian Davidescu

@mutulik

Toată lumea e binevenită, iar cenzura – rarisimă. Am şi un concurs, “cine vorbeşte mai spurcat”, până acum nu s-au înscris foarte mulţi 😉

@Cristi B.

Și de ce nu dă înapoi banii care li se cuvin firmelor în mod legitim, ca să consume cine chiar a produs?

@adi

Puieţii votează? 🙂

@contabil

Nu-i exclusă o “bulă” a cupoanelor

ionut

Ca orice politica economica a statului (guvernului) si programul" rabla" e o masura tembela. Avand un vedere ca, economic vorbind, orice "subventie" este o aberatie, masura e tembela la patrat.

ionut

@mutulik

Ti-am citit articolul. E infestat de socialism, ca si tine de altfel, adica sub orice critica.

mutulik

@ionut: Nu stii cat e mult iubesc liberalismul progresist adus din autohaus de Tuaregul tau cu treisute de mii la bord!

ionut

Mutulik

Iarasi gresit! Liberalismul meu vorbeste dintr-un lexus IS (nu inteleg ideea de SUV, mai ales nemtesc), acum cu 47000 la bord, achizitionat cand avea la bord fix 887 de km. cu un pret , jumatatea pretului de lista. Daca ma intrebi cum, iti raspund simplu : sunt intreprinzator si capitalist (2 cuvinte care teoretic ti-ar da raspunsul la intrebare, daca repet, nu te-ar impiedica socialismul)

Inca ceva, sintagma "liberalismul progresist" este pleonasm!

Extra3OO

Poate ar trebui sa spui ca programul Rabla e o bataie de joc nu doar a bunului simt ci chiar al logicii.

Scuza unor ecologisti este ca prin asta ei "salveaza omenirea". Well, daca ar fi sa gandesti in termenii astia s-ar vedea imediat ca e mult mai "ecologic" SA PASTREZI o masina, sa o repari si sa o intretii minim 10-15 ani in loc sa o faci de unica folosita.

Energetic se cheltuie mult mai mult pe extragerea minereului de fier, aluminiu, sticla, plastic etc decat sa obtine din reciclarea unei vechituri. Notiunea de masina de unica folosinta (5 ani) e MULT mai daunatoare pentru mediu iar chestia asta merge doar daca petrolul e ieftin si creditele ieftine. Asta nu vad multi. Insa chiar si asa, aberatia era condamnata din start. Ganditi-va cum ar fi aratat o lume cu 6 miliarde de masini. In maxim 2 ani s-ar fi terminat ABSOLUT orice resursa, DEFINITIV, oricat de multe portiere de hartie sau porbagaje de fibra de carbon s-ar fi inventat.

Din punctul asta de vedere taranul ar trebui sa AIBA GRIJA de ce are, nu sa arunce la cos.

Scoate fum, consuma mult? OK, dar asta e doar problema lui. El alege daca merge prin oras cu ea sa nu. Iar daca scoate fum, uite ca NU statul trebuie sa aiba grija de asta ci EU, care ma simt AGRESAT de poluarea lui. Din punctul meu de vedere poate sa polueze cat vrea cata vreme substantele lui toxice NU ma baga in spital (chiar daca indirect si in timp).

Asta nu vor sa priceapa ecologistii, ei cred ca "statul" (prin diversi socialisti ipocriti gen Bucurenciu samd) pot controla acest fenomen. Spre "binele general", evident.

Chestie care stiti si voi unde a ajuns. Faptul ca tarile socialiste sunt CELE mai poluate de pe glob ar trebui sa spuna tot ce e de spus.

mutulik

Bravo domnule intreprinzator si capitalist! Ai gusturi! Si cunostinte de limba romana! Bravo! Notre respect!

O intrebare, insa: Ce intreprinzi? (Cumperi si vinzi? Esti dezvoltator? Sau poate ca "joci" pe bursa?). Ai produs vreodata o piulita pe care sa o vinzi? Stii sa folosesti un tarod? Bine ca sunt nemtii prosti sa dea 2500 de euro pe rabla casata si noi suntem destepti si o tinem la tara, sa nu poluam orasu'!

Terminati cu ipocrizia! De altfel cred ca eu ar trebui sa incetez cu comentariile. Raman la ideea pe care am postat-o in primul: Lucian, ai scris si articole mai bune!

Lucian Davidescu

@mutulik

Am scris şi mai proaste. Hă, hă, hă 🙂

MeTeo

Pace intre doua…..mentalitati.

Sa fim la ob'ect. Programul e o alta "facatura" cu iz bucuresteran, avortat deja de la primul rand al legii. Ce productie…ce stimulare…ce economisire…ce capitalism….jungla pura. Tara bananiera…mai locuieste cineva in ea ? 🙂

ionut

@mutulik

Ca sa te lamuresc in legatura cu tarod-ul: sunt si inginer:)

Si nu, nu sunt nici dezvoltator, nu joc nici la bursa, nu sunt nici consultant financiar, n-am nici restaurant, nici firma de catering, nici show-room auto, nici farmacie, nici agentie imobiliara ( a nu se intelege ca as avea ceva cu cei care se ocupa cu).

Si da, produc, vand, cumpar, si-o iau de la capat…

In cazul asta, sigur ca nemti-s prosti (faci o greseala de logica)

Bibliotecaru

De unde sunt datele?

bic

Deci facem cam asa … noi (romanii) luam credit de la capitalistii adevarati (nu de la capitalistul ionut) pe vreo 20 de ani (deci lucram pe gratis vreo 20 de ani) si cu banii aia ne bagam la un Lexus (hibrid), Prius, BMW sau aspirator cu apa. Dupa care ne miram de ce suntem saraci. Ha ha ha. Pentru ca noi cumparam marfa lu' altii, in loc sa cumparam marfa noastra. Deci platim cu bani imprumutati munca altora. Deeeci … muncim pentru altii … vreo 20 de ani. Asta se intampla si prin modernizarea oraselor din romania pe credite luate de autoritati publice locale. Ele indatoreaza bugetul local pe termen lung pentru achizitii de la … capitalistii adevarati. Probabil ca si eu voi fi catalogat drept socialist de catre capitalistul ionut … care are capital ingineresc pe credit pe 20 de ani. Dar probabil ca el crede ca a facut o investitie buna. Eu nu vreau sa-l contrazic. Cred ca si eu voi merge in concediu pe credit anul asta … ca doar se poate. Trebuie sa-mi "reincarc bateriile" ca sa pot sa achit creditul dup'aia. Ha ha ha. Ala si-a luat Lexus pe credit ca sa poata sa mearga la lucru sa plateasca datoriile … ha ha ha. Poate era mai bine sa economiseasca ceva (poate dobanda). Dar nu vorbim de cazuri particulare, asa ca nu e cazul sa se inflameze nimeni. Felicitari celor ce au scris articole pe acest site. Citesc deja de cateva ore si nu ma mai satur de ele. Crudul adevar invelit in ironie. Si unii mai au tendinta de a contrazice … Superb. Si substratul cu forta economica a Romaniei … strategiile de dezvoltare si modernizare economica … Fabulos. Felicitari.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Începând cu 1 octombrie 2019, Riscograma a început un proces de fuziune ireversibil cu standard.ro. Vă invităm să vizitați noul site și să ne urmăriți pe paginile de Facebook, LinkedIn sau Twitter.