Standard
Lucian Davidescu

Apple demonstrează că tot ce credeai despre comerţ s-ar putea să fie fals

Ori asta, ori e o bulă care încă nu s-a spart

Când competitorii tăi, nume cu rezonanţă, vin pe piaţă cu preţuri la jumătate, ar trebui să te consolezi că s-au sfârşit zilele bune, cu profituri enorme, munţi de cash şi galop pe bursă . Nu e cazul Apple, nici măcar după ce a rămas fără legendarul său fondator.

1. Compania tocmai a anunţat cel mai mare profit din istorie: peste 20 de miliarde de dolari într-un singur trimestru, adică nu departe de jumătate din încasările de 46 de miliarde. Faţă de trimestrul IV din 2010, profitul s-a dublat. Iar încasările totale sunt de două ori mai mari decât ale Microsoft.

2. Rezervele de cash se apropie de 100 de miliarde de dolari, bani cu care compania fie nu ştie ce să facă fie pregăteşte o achiziţie-gigant.

3. Valoarea totală este de peste 400 de miliarde de dolari, Apple fiind umăr la umăr cu Exxon pentru primul loc în lume.

4. Cine a cumpărat acţiuni Apple la începutul lui 2009 şi-a cvadruplat până acum investiţia, adică a obţinut un randament de 300% în trei ani. Chiar şi investitorii în aur sunt invidioşi.

5. Comparativ cu un an în urmă, s-au cumpărat de peste două ori mai multe iPad-uri (15 milioane) şi iPhone-uri (37 milioane), cifre care au întrecut orice aşteptări, în contextul lansărilor-şoc din partea competitorilor.

Amazon a reuşit să vândă abia de trei ori mai puţine Kindle Fire, deşi preţul este sub jumătate faţă de iPad. E drept, deocamdată Amazon abia face faţă cererii, însă analiştii credeau că va exista un segment care să renunţe la ideea de iPad în aşteptarea Fire. Nu s-a întâmplat aşa iar pentru trimestrul I Amazon şi-a înjumătăţit comenzile. Unul dintre mmotivele probabile: mulţi dintre cei care au auzit de Live au decis până la urmă că vor mai mult.

Nokia a livrat un milion de telefoane Lumia, echipate cu Windows Live, dar încă n-a reuşit să le vândă pe toate deşi preţul coboară până la 99 de dolari. Chiar dacă telefonul a fost bine-primit, marketingul a rămas în urmă. Noul telefon este pariul pe supravieţuirea gigantului finlandez, care tocmai a anunţat pierderi-record: 1 miliard de dolari în ultimul trimestru al anului trecut.

Nu înseamnă însă că totul este decis. Şi Lumia, şi Fire sunt deocamdată disponibile doar pe o parte din pieţele potenţiale. Iar Apple încă nu a demonstrat că poate sfida gravitaţia la nesfârşit.

 

Update 19 martie 2012: De ce dă Apple dividende – 3 scenarii

Dividendele anunţate de Apple în premieră după 17 ani, pe fondul profiturilor care nu se mai opresc din creştere, a adus în actualitate o dezbatere veche şi plină de capcane: când trebuie o companie „să împartă profiturile cu acţionarii”.

Ei bine, asta se întâmplă tot timpul, iar dividendul nu schimbă mare lucru. În cazul unei companii care reinvesteşte profitul, creşte valoarea per acţiune iar acţionarul poate, teoretic, să vândă surplusul de titluri pentru a-şi extrage astfel câştigurile. Dimpotrivă, dacă firma oferă dividende, asta face ca valoarea ulterioară a acţiunii să fie mai mică. Răscumpărarea propriilor acţiuni este o operaţiune mai sofisticată. Acţiunile cumpărate sunt anulate, făcând astfel ca acţionarii rămaşi să aibă procente mai mari dintr-o companie cu cash mai puţin.

În oricare caz, câştigul teoretic este acelaşi. Practic, depinde dacă decizia a fost adecvată sau nu.

Nu trebuie să dea dividende o companie care creşte, sau care are nevoie de împrumuturi pentru a acoperi destul de repede cererea de pe piaţă sau care anticipează vremuri grele sau care se pregăteşte pentru o achiziţie strategică.

Trebuie să dea dividende o companie care a ajuns la maximum de potenţial, care are prea mulţi bani şi nimic de făcut cu ei, care crede că decât să facă o investiţie riscantă mai bine îi lasă pe acţionari să-şi aleagă singuri otrava.

Apple pare să fi trecut din prima categorie în a doua. Încă nu e clar dacă a atins maximum de potenţial, dar rezervele de cash se apropie de 100 de miliarde dolari. Cel mai complicat punct este extinderea. Au fost multe scenarii până acum, nici unul materializat. Aici apare de obicei cea mai gravă problemă, sursă a multor eşecuri din istoria M&A. Managementul este aproape tot timpul nerealist de ambiţios iar acţionarii sunt de cele mai multe ori prea slabi pentru a spune „nu”.

De data asta, scenariile sunt următoarele:

1. Apple a decis că nu există oportunitate de investiţii care să aducă un randament mai bun ca până acum, aşa că mai bine le dă banii acţionarilor
2. Sau poate a încercat să cumpere ceva dar discuţiile au eşuat.
3. Sau, dimpotrivă, dividendele sunt doar un semnal de intimidare la o masă a negocierilor de la care Apple tocmai se preface că se ridică. Caz în care încă mai pot apărea surprize.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nickmann

O sinugra data trebuie sa o dea in bara Apple. Si, fie vorba intre noi, si-au cam vandut produsele pe spinarea morti lui Steve Jobs. Poate de acolo le vin profiturile monstru.

spartan

Atât timp cât vor exista snobi şi fiţoşi pe pământ compania Apple va avea succes. Departe de mine să nu recunosc nivelul calitativ al produselor pe care le fabrică, dar mă îndoiesc că raportul calitate / preţ le-ar recomanda pentru un cumpărător raţional.

Concluzia mea: iPdrodusele se vor vinde bine până când vor apărea alte gadgeturi care să fie mai la modă decât ale Mărului american. Iar în ziua de azi nimic nu e imposibil, pentru că moda se schimbă necontenit iar tehnologia poate schimba piaţa peste noapte!

ThinkAgainRo

Și ENRON avea nişte perspective extrem de optimiste.Există o lege universal valabilă care spune că nimic nu poate creşte la infinit.Este adevărat geniul lui Jobs a constat în faptul că a ştiut să exploateze sonbismul oamenilor.Apple este precum Mercedes în IT.Și Samsung are aceleaşi funcţii pe Ipadurile sale.Oamenii cumpără Iphone nu neapărat pentru funcţionalitate ci pentru falsul statut social.

Este greu să ajungi în vârf dar şi mai greu este să te menţii.Apple va intra pe o linie moartă cândva fiindcă nu va mai exista un Steve care să dinamizeze creativitatea.Deocamdată NOKIA şi SAMSUNG nu se ridică la nivelul de management de la APPLE însă cred că NOKIA nu şi-a spus ultimul cuvânt pe piaţa telefoniei mobile.Nokia Lumia este frumos iar dacă îl vor gândi accesibil ca preţ pentru oricine îşi vor relua trendul ascendent.

Pongo

Deocamdata totzi fac Iphoane si Ipaduri. Pana nu schimba paradigma nu au niciunii nicio shansa.

O sa bage procesoare/ecrane/difuzoare/crap in plus pe ideea iphone.

Adrian

Da Apple face profituri uriase, si unul dintre motive este armata de cvasi-sclavi chinezi care lucreaza 24/24 pe 70 de centi pe ora … Daca s-ar impune bariere vamale pentru social dumping, chestie la care incet incet se va ajunge, slave work-ul nu ar fi mai asa cool.

Ideal pentru astfel de companii ar fi daca toti am lucra in conditiile respective, desi ma intreb cine le-ar mai cumpara produsele atunci.

Finante Azi

Sa vedem ce mai scoate Apple, noul iPhone nu a adus mare lucru.

sintetic

@adrian: Pretul fortei de munca nu este un procent asa de mare din pretul final. Altele sunt considerentele pentru care Apple si multe alte companii au ales China.

"It is hard to estimate how much more it would cost to build iPhones in the United States. However, various academics and manufacturing analysts estimate that because labor is such a small part of technology manufacturing, paying American wages would add up to $65 to each iPhone’s expense. Since Apple’s profits are often hundreds of dollars per phone, building domestically, in theory, would still give the company a healthy reward."

http://www.nytimes.com/2012/01/22/business/apple-

@spartan: Apple are succes pentru ca produsele lor sunt inovatoare, fiabile, aratoase, bine gandite si isi fac treaba fara sa-ti dea batai de cap. Toate aceste avantaje inseamna insa un pret mai mare si mai putina flexibilitate Pentru unii merita pentru altii nu; depinde de prioritatile fiecaruia, de venituri si de abilitatile tehnice. Da, unii le iau "da fitza" dar asta este valabil pentru orice alt produs hi-end.

Oricum recesiunea este o vreme prielnica pentru genul asta de produse.

http://blogs.wsj.com/wealth/2011/01/12/whos-buyin

atotnestiutorul

Avand la dispozitie 300 de milioane de orbeti in SUA, 35 de milioane in Canada, 500 de milioane in UE .. si inca pe atat in America de sud+China+Japolanda … nu-i asa dificil sa vinzi un gadget care "vorbeste" .. chiar daca are un pret exorbitant. In ultimele 3 luni au gasit 37 de milioane de clienti .. pentru un telefon ale carui componente au fost estimate pe la 150$ + 10-15$ costul de asamblare.

Iphone 4 si 4S sunt telefoane excelente dpdv tehnologic – 4S este la egalitate cu cele mai performante telefoane cu Android .. si pe alocuri le bate mar, cel mai important la accelerarea grafica unde 4S poseda un procesor unic in industria smarfoanelor (va fi depasit in vara asta, dar nici Apple nu cred ca-s dobitoci si IPhone5 isi va face aparitia prin seprembrie). Problema acestor telefoane este ca evolutia tehnologica este mutl mai rapida decat evolutia utilitatii lor … sunt deja 2 ani de cand se poate sa iti vezi mailurile, sa vezi un film, sa joci un joc .. si cam asta faci si acum cu un smartphone. Pentru a avea succes la public trebuie sa ii faci "ceva" —- SIRI este acel ceva care a facut ca IPhone4S sa se vanda mai bine ca toate telefoanele Android pe piata din SUA. Cata vreme Apple aduce ceva "nou" (nu neaparat util…că şi SIRI are belele ;)) va fi in fata tuturor cu vanzari incredibile.

In noiembrie a intrat pe piata Galaxy Nexus … belea la tot ce face, ultimul racnet de Android … dar fara acel "ceva" … vanzarile au fost infime fata de IPhone4S care are acel "ceva" . Marea problema a celor de la Apple va fi momentul in care Samsung ( sau HTC … dar samsung au mai multi bani de dat pe R&D) vor pune pe Android "ceva" .. in ziua aia Apple va cam trebui sa raspunda sau sa se duca in jos rapid de tot.

@thinkagain — Apple face un produs Premium, la fel ca si Mercedes, dar asemanarea trebuie sa se opreasca aici pentru ca Apple vinde un fals statut social cu mult mai mult succes decat Mercedes, BMW sau Audi. Iti trebuie o "rata" de 300ron pe luna timp de doi ani si poti avea IPhone4S … dar ca sa ai un MB, BMW sau Audi iti trebuie muuult mai mult, evident daca ai o joarsa de bulgaria nu cheltui mult … dar ca sa ai "statutl social" trebuie sa ai o masina adecvata .. iar obrazul subtire se tine cu cheltuiala. Orice retard care mananca numa ciorba de cartofi si sta la ma-sa acasa isi poate permite un IPhone4S – aceasta este cheia succesului Apple – oamenii cumpara ceva ce este scump dar nu atat de scump cat sa fie imposibil.

alex

foarte bine punctat in ultima parte…

ionut

Lucian, In ceea ce ma priveste, Apple, din contra, demonstreaza (deocamdata) ca ce stiu despre comert stiu bine! 😀

edy

Poate cumpara actiuni la concurenta de banii aia :-).Eu cred ca vand dependenta ,exact ca la droguri, nu un statut social.Si uite asa precum drogurile se vand in toate paturile sociale.Stiu destui amarati care s-au dat peste cap sa cumpere un iphone chiar la second.Bun psiholog Jobs altfel ar fi fost doar un informatician.Dincolo de profitul pe produs ideea e ce-i convinge pe oameni sa-l cumpere.

NoFun

"Când competitorii tăi, nume cu rezonanţă, vin pe piaţă cu preţuri la jumătate(…)"

Pur si simplu nu-i adevarat. E o legenda 🙂 Compara macbook air, macbook pro, imac, whatever cu produsele similare ale concurentei – o sa vezi acestea fie lipsesc cu desavarsire, fie sunt mai scumpe, fie sunt cu 100 de $ mai ieftine (a, si in plus apar la cativa ani dupa produsele Apple). Uita-te la ultrabookuri – de ce nu-i rusineaza Acer sau Asus pe Apple cu un pret de 2 ori mai mic decat pretul macbook air?

Iar Kindle Fire e echivalent cu Ipad-ul? Atunci toate automobilele sunt echivalente si gata.

Evident ca Apple nu poate creste la infinit. Poate o sa se duca de râpa incet-incet fara Steve Jobs. Doar ca premisa ta e falsa. Asa ca lucrurile pe care le stiam despre comertz probabil ca raman adevarate 🙂 Apple a avut noroc cu concurenti care s-au miscat prost.

edy

Apple e ca un virus care se transmite de la un om la altul ,se combina si devine din ce in ce mai rezistent la concurenta

bogujoy

ati uitat si de Apps… Marul face bani si din asta!

edy

@Thinkagain

Ai dreptate nimic nu creste la infinit dar mai e mult pana acolo 🙂

tudor

Daca "demonstraza" atunci "e sigur".

Daca "s-ar putea" atunci e doar o parere. Din dilema asta cu siguranta s-ar putea sa nu iesim.

Lucian Davidescu

@tudor
Cred că sigur ai dreptate

Ozz Bronson

Eu nu cred ca e asa greu de verificat pretul produselor apple. In general sint la aproximativc aceleasi preturi ca si concurenta la produse ECHIVALENTE, cu o marja de 10%. Apple nu face produse foarte ieftine pentru ca totul e relativ high end, de aia zic ca trebuie comparate produse egale (aceeasi greuate, baterie, calitate, aluminiu, display etc). Apoi apple nu costiga numai din hardware ci si foarte mult din "ecosistem": muzica si apps.

Ca sa spui ca apple trebuie sa o dea "o singura data" in bara insemna sa suferi de amnezie. MS a dat-o de nenumarate ori in bara si in continuare face sistemul de operare dominant. Oare de ce?

CArtman

Micro$oft o da in bara si toti il au pe calculator deoarece este un sistem de operare deschis oricui. Il cumperi , il pui pe calculator si ai tot ce vrei. Poti pune pe el soft pirat, poti descarca orice si obtine relativ orice sa mearga pe el. Windows 7 pe 64 bits cu memorie de 8 gb, este deja comun si merge foarte bine, cu o stabilitate foarte buna. Incomparabil cu XP-ul.

Deja sa dai banii pe MacOS, inseamna fie ca nu ai avut niciodata alt calculator sau esti foarte retard (snob, fitzos…tot aia in general) si vrei tu sa fi diferit. Exista oameni care chiar vor sa fie asa si dau banii de mancarica sa fie ei diferiti. Nu e nimic rau in asta , e foamea lor si fitza lor.

Apple e foarte frumos si aspectuos. Ca sistem de operare insa, cine a lucrat pe Windows, o sa il urasca. Nu e regula insa, marea majoritate insa asa o sa reactioneze.

ozz bronson

Mai degraba judecata de valoare despre lumea de afara dintr–o gaura din care vezi numai citiva nori pe cer e atitudine stupida. E suficient sa intri in orice universitate de virf (adica nu ca alea romanesti), in orice start up de software, in orice companie care face hardware sa vezi procentul de oameni care folosesc apple. Apple a inteles foarte bine ce vrea utilizatorul, nu se adreseaza acelor 10% care isi routeaza telefoanele si isi instaleaza linuxul de 10 ori, ci celor 90% care ori vor ceva care funtioneaza bine si e de buna calitate (si arata bine si cool) ori pentru ca nu stiu si nu-i intereseaza sa-si routeze telefonul sau sa-si instaleze soft piratat sau pentru ca pur si simplu n-au timp si chef pentru ca au altceva mai bun de facut in viata.

Apple nu se adreseaza snobismului (mai ales ca nu face produse foarte high end, sony, dell etc fac laptopuri de 2 ori mai scumpe decit virful de gama de la apple) pentru ca asta n-ar explica de ce profesorii universitari de computer science de la stanford si MIT si studentii lor, sau de ce programatorii de la google si facebook folosesc apple.

Lucian Davidescu

La mine în gaură am lucrat prima dată pe un mac prin 2001. Era frumos, cu carcasă albastră transparentă peste tubul catodic şi costa vreo 1500 de dolari, dublu faţă de un PC. Mergea de două ori mai prost, dar oamenii care le cumpăraseră ziceau că „domne, presa se face pe mechintoş”.

Erau unul la fiecare doi oameni, pe bani cu care puteau cumpăra PC-uri pentru toată lumea, dar asta conta mai puţin – alte redacţii încă dactilografiau.

A doua oară am lucrat pe mac mai recent, acum unu-doi ani. Avea o unitate minusculă, cât sursa de la un desktop normal. Şi mergea la fel de groaznic de rău. Cel mai mult mă scotea din minţi că, indiferent cât de rău se bloca şi cât de mult aşteptai să se mişte, iconiţele continuiau să bănţuie graţios: josss-sus, josss-sus.

Acu, sunt sigur că se poate ca Apple să scoată şi chestii faine, dar de fiecare dată când aud că îi laudă cineva îmi amintesc de ăia cu „domne…”

Baciu Razvan-Cosmin

pe aceeasi tema … despre cum vinde Apple mai multe telefoane decat totalul de nounascuti in lume … si despre cum vrenezia ia din ce in ce mai multe proportii: http://wp.me/p26Bg7-2W

Alexandru Tipter

Apple foloseste aceeasi strategie de marketing ca si casele de discuri care promoveaza artisti gen Justin Bieber sau Britney Spears… adica platesc initial mase de fani care sa se isterizeze la vederea lor sau in cazul Apple reclama mascata pe unde apuca (show-uri TV si contracte cu personalitati) pt ca ulteriori lumea sa asocieze APPLE cu statutul social si faima celor la care a fost vazut initial. Asta e una din cele mai mari slabiciuni ale rasei umane, faptul ca atunci cand esti bogat, simti nevoia sa si arati asta, iar Apple exploateaza exact lucrul asta, adica ideea ca detii un produs pe care il au numai o anumita categorie sociala, deci, detinandu-l intri si tu in randul ei….

Baciu Razvan-Cosmin

pe aceeasi tema … despre cum vinde Apple mai multe telefoane decat totalul de nounascuti in lume … si despre cum vrenezia ia din ce in ce mai multe proportii: http://wp.me/p26Bg7-2W

Alexandru Tipter

Apple foloseste aceeasi strategie de marketing ca si casele de discuri care promoveaza artisti gen Justin Bieber sau Britney Spears… adica platesc initial mase de fani care sa se isterizeze la vederea lor sau in cazul Apple reclama mascata pe unde apuca (show-uri TV si contracte cu personalitati) pt ca ulteriori lumea sa asocieze APPLE cu statutul social si faima celor la care a fost vazut initial. Asta e una din cele mai mari slabiciuni ale rasei umane, faptul ca atunci cand esti bogat, simti nevoia sa si arati asta, iar Apple exploateaza exact lucrul asta, adica ideea ca detii un produs pe care il au numai o anumita categorie sociala, deci, detinandu-l intri si tu in randul ei….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Începând cu 1 octombrie 2019, Riscograma a început un proces de fuziune ireversibil cu standard.ro. Vă invităm să vizitați noul site și să ne urmăriți pe paginile de Facebook, LinkedIn sau Twitter.