Standard
Lucian Davidescu

Iată de ce „autostrăzile” româneşti sunt nişte glume proaste

„Nu sunt adeptul” este manierismul verbal prin care politicienii români îşi exprimă refuzul discreţionar şi, de cele mai multe ori, iraţional. Dan Şova a evoluat – a trecut de la religie la sport – el nu e „fanul”

 

Marele Arhitect al Marilor Proiecte, Dan Şova, s-a sincronizat perfect cu articolul despre imbecilii care se ocupă de transporturile din România atunci când s-a apucat să spună că nu e „fan” al autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. Sincronizarea se referă (prin definiţie) la timp, căci declaraţia e doar de gâgă, or imbecil ajunge abia un gâgă care se ia în serios. Nu e cazul încă la domnul Şova. Plus că a făcut şi un prim pas… înapoi.

Chestia cu „fanul” este rudimentul de gândire strategică a unui şofer frustrat, care ajunge ministru la transporturi şi se înfige cu pixul pe hartă (adică toţi de până acum). Primul lucru pe care îl face e să deseneze o autostradă lată de la biroul lui până la mă-sa în sat. După care mai scurtează puţin capetele să nu se prindă „populaţia”. Apoi, trage o sinusoidă prin toate judeţele de unde adună bani şi are grijă să se ţină departe de fiefurile inamicilor politici. Când se aliniază astrele, se mai semnează şi câte un contract. Dar dacă se aliniază iar prea din scurt, contractul se rupe – apropo, România este în situaţia uluitoare de-a avea mai mulţi kilometri anulaţi decât în lucru, după ce a reziliat Bucureşti-Braşov cu totul în 2005 (că era „prea scumpă” apud Băsescu), apoi doar Comarnic-Braşov în 2010 (dar NU pentru că preţul se dublase), apoi Braşov-Borş în 2011 (renegociat până am plătit trei sferturi din bani pentru nici un sfert din traseu).

În sfârşit, dacă treaba e dusă la capăt, ne trezim că nu s-a făcut vreo autostradă ci maximum un ciot. Nu poate fi străbătută ţara de la un capăt la altul, pentru că în munţi nu s-a dat un târnăcop. În cazul Bechtel, cioturile sunt mici şi îndepărtate, asfaltate sau nu. Cine-i de vină pentru situaţia asta? Păi am zis deja, politrucii care au în CV o combinaţie neverosimilă de calităţi: hoţia cosmică şi prostia abisală.

Dar o parte din vină ne revine şi nouă, cetăţenilor, pentru care instinctul tribal depăşeşte orice raţiune. Eşecul din Transilvania a avut la bază o luptă teribilă de lobby-uri între Cluj şi Timişoara, Rus şi Sârbu, Secui şi Saşi, Micula şi Carabulea. A câştigat cine a avut secta mai convinsă şi galeria mai zgomotoasă, cât să împingă mai vârtos pentru alegerea lui Năstase ca preşedinte – şi aia ratată. În timpul ăsta, România a pierdut tot ce era timp de pierdut – timp, bani, oportunităţi.

Acelaşi reflex apare şi acum – a zis Şova că nu e fan? Imediat se înfiinţează un „fan club” al autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş, după principiul că opusul unei gugumănii este obligatoriu o chestie inspirată. Fals principiu – poate că e, poate că nu e!

Instrumentul cu care se lucrează, şi pe care oricine din transporturi dar nu de la stat îl cere de ani de zile, este master-planul – care poate fi descris simplu ca o hartă în spaţiu şi timp. Nu foloseşte la nimic să ai nişte rute optimizate până la sfinţi dacă durează două generaţii să fie gata. Un master-plan identifică finanţarea, prioritizează rutele critice şi pe cele comune, alege traseele de compromis, astfel că în final duce la un rezultat funcţional, în timp rezonabil, cu bugetul disponibil. Pe diverse variante de master-plan, aceeaşi rută poate să fie la fel de bine absolut necesară sau perfect redundantă, în funcţie de toate celelalte rute.

Din toate lucrurile pe care le-a înşirat Şova (şi în cazul celor mai multe era „fan”), mai este de reţinut o idee pentru discuţia asta. Despre o posibilă rută Braşov-Bacău a spus că “poate fi un proiect fezabil”. Un fel de „nu sunt fan dar nici duşman”. Or treaba master-planului este tocmai să tranşeze astfel de dileme manelistice.

Problema cu autostrada Iaşi-Târgu Mureş este că vrea să se lege de o autostradă care a fost la rândul ei anulată. Chiar dacă vor fi continuate lucrările începute de Bechtel, nu e cert că vor merge pe acelaşi traseu stabilit politic în 2004 – de la Câmpia Turzii, direcţia Sibiu (sau chiar Alba Iulia) devine utilă şi mai ieftină decât Făgăraş dacă va fi deviat Coridorul IV (destul de probabil – rutele nu-s atât de bătute în cuie pe cât se crede iar unele chiar sunt sub-optime). Şi chiar dacă autostrada Bechtel va fi terminată, nu există vreo garanţie că şi Ungaria va catadicsi să lege Debrecen de vama Borş. În final, dacă totuşi se întâmplă toate aceste lucruri, se vor fi terminat de mult banii necesari pentru ca Moldova să mai spere şi la o legătură pe autostradă cu Sudul.

Pe de altă parte, o eventuală rută Iaşi-Bacău-Braşov ar avea mai multe merite:
În primul rând, s-ar lega la coridorul IV, pentru care finanţarea este destul de certă şi pentru care termenul este mult mai apropiat.
În al doilea rând, astfel s-ar asigura legături atât spre Vest cât şi spre Sud.
În al treilea rând, ar include pe traseu încă un oraş mare al Moldovei – Bacăul.
În al patrulea rând, Pasul Oituz este de departe cel mai scurt şi mai uşor de străpuns din Carpaţi.
Sau în oricare altă ordine – fiecare cu priorităţile lui!

Nu înseamnă automat că asta este decizia corectă – în funcţie de un master-plan sau altul poate fi oricare, sau poate o a treia variantă. Însă în lipsa acestui „mare proiect”, şansele de-a face încă o linie-punctată-spre-nicăieri la preţ de viaduct-subteran-hobanat este aproape de 100%.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cristi Ando Ciupav

Pai orice om cu scaun la cap (sa zicem asa), ar fi inceput cu autostrada din vest si ar fi mers spre est incercand sa treaca prin regiunile care, prin profilul lor economic, ar avea nevoie de autostrada pentru a se dezvolta repede. Si ar fi inceput de la vest pentru a se putea folosi cat mai repede autostrada (pentru ca, in principal, spre vest este nevoie de transport auto). Pe masura ce autostrada este construita, este si utilizabila, reducand incet-incet costul transportului. La noi s-a construit haotic, tronsoane spre nicaieri, fara legatura una cu alta sau spre directii practic inutile economic in momentul respectiv.

ddd

Asta e harta TEN-T 2012 de pe site-ul mt.ro a autostrazilor eligibile pt fonduri europene. A fost negociata la inceputul lui 2012 si Romania a obtinut multe noi trasee fata de ce avea deja. Practic ne-au dat, mai ramane sa bagam noi in sac:

http://www.mt.ro/nou/_img/retea-ten-t.jpg

Ce mai scria pe site despre negocieri:

„În continuarea demersurilor Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii de creştere a ariei de acoperire în România a reţelelor centrală şi globală ale TEN-T, a fost convenită în şedinţa de lucru cu Vicepreşedintele Comisiei Europene, comisarul Siim Kallas, extinderea acestora din urmă pentru a acoperi principalele artere rutiere şi feroviare ce traversează teritoriul României. În speţă, a fost acceptată de către Comisie includerea în noua reţea TEN-T a traseului Timişoara-Sebeş-Turda-Târgu-Mureş-Iaşi-Ungheni, a rutei Calafat-Craiova-Alexandria-Bucureşti, ambele atât în componenta rutieră cât şi feroviară.”

Mihai Costache

nu vom prinde in viata asta o autostrada de la Vest la Est

CORECT SPUS

NU VOR SERVICIILE TRECEREA CARPATILOR CU AUTOSTRAZI…

ddd

@LD
„Eşecul din Transilvania a avut la bază o luptă teribilă de lobby-uri între Cluj şi Timişoara”

Asta s-a vazut de la noi. De la UE s-a vazut altfel. Varianta cu Timisoara are finantare europeana si cea prin Cluj nu.
De ce?
De la inceput, UE a vrut o singura autostrada Nadlac- Calafat(coridorul 4b) care sa mearga mai departe la Sofia Atena si Istanbul. Planul lor era sa lege Budapesta de Istanbul ocolind Serbia. Romanii, uitandu-se la aceasta varianta in care nu apareau Bucurestiul si Constanta au inceput sa faca presiuni la UE. In urma milogelilor Romaniei, s-a acceptat de catre UE o varianta Timisoara-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta(coridorul 4a). Si atat.
Guvernul Romaniei s-a apucat insa si de autostrada Transilvania, desi nu avea bani europeni pt asa ceva si chiar Comisia ne-a avertizat ca nu vede rolul unei astfel de autostrazi. Probabil din cauza UDMR-ului care era la guvernare.
Foarte recent, in 2012, lucrurile s-au schimbat foarte mult in favoarea noastra, UE acordandu-ne noi trasee. Dar nici acum nu apare autostrada Transilvania in planuri. 🙂
Deci ce s-a facut la autostrada Transilvania pana acum, s-a facut in ciuda UE. Timisoara a fost de la bun inceput in proiectele UE pt Romania

ion

bucuresti – ruse aici e foarte usor de facut autostrada, ce e acuma e de ras … la mal se ineaca

constanta – vama veche pana la hotar cu bulgaria, iar trebuie facut un drum ca lumea, la fel e scurt , nu ai munte, etc

iasi- sculeni , iar scurt dar ar fi un inceput

galati- braila – astea trebuie legate de odessa si de autostrada a2 sa poata merge spre constanta si la vale, sau spre bucuresti, ar fi frumos sa fie o autostrada pe malul marii negre

trebuie conectat partea de vest arad- timisoara cu constanta, constanta cu moldova ucraina bulgaria, bucuresti cu bulgaria, iasi cu arad-timisoara , cernauti – suceava sa nu uitam spre sud

ca sa poata trece traficul international prin romania

harta trebuie desenata, si afisata peste tot cu cat mai mult vorbim ne certam si stim despre rute cu atat mai repede o sa facem, daca nici nu vorbim si zicem ca totul e prost ca nu o sa facem mai bine ne uitam la sport … nu o sa fie facuta curand, trebuie insistat

Burca Costinel

Eu cred ca e mai mult decat evident ca este o foame mare de bani, mai ales ca unora le cam miroase a alegeri anticipate

Edvard Sahinian

Mi se pare ca autorii proiectelor aleg, nu-s sigur daca paradoxal sau deloc-paradoxal, solutiile cele mai nefericite pentru mediul natural, dar si din punct de vedere al costurilor. Pentru ca pretul se ridica cu c^t sunt necesare mai multe lucrari de arta si cu c^t trebuie operate mai multe excavatii prin masivul muntos sau mai multe traversari de vai pentru a evita serpentine si a pastra traiectul pe aceeasi curba de nivel.
Deci cu c^t solutia impune o modificare majora in relieful strabatut de traiectul autostrazii, cu at^t ma i dificila e executia, durata ei si costurile finale.
Nu se vad, din pacate, replici ale ong-urilor de mediu pe qestiunea deteriorarilor de mediu impuse de o solutie constructiva discutabila, fiindca o astfel de lucrare in perimetrul montan lasa urme asupra zonelor (inca) impadurite si modifica albiile cursurilor de apa, chiar si punctual.
Decidentii din marile birouri par sa nu dea doi bani pe repercursiunile asupra mediului, …asta e, adeptii bicicletei se numara pe degete, in randul acestora.
Drumurile, dela romani incoace, urmeaza firul vailor si zonele, solide geologic, care sunt mai putin expuse intemperiilor. Dar acolo unde exista deja o suprasaturare de zone populate, infrastructura auto, feroviara si alte retele de transport chiar pe firul unei vai, cum e Valea Prahovei, cred eu ca ar fi de evitat aparitia unui nou mare Vector, cum este o autostrada.
Ca mare vector, ea este utila pentru parcurgerea marilor distante, de regula, cu viteze superioare. Aglomerarea DN1 e datorata weekendistilor din Bucuresti, dar si a celor care au ca destinatie finala Transilvania sau chiar mai departe, deci fluxurile astea doua ar fi trebuit separate inca din zona Ploiestiului pentru a se degaja partial DN1 pe coridorul montan spre Brasov. Adica fara TIR-uri si alte transporturi grele pe acest segment critic. O noua autostrada spre Brasov ar putea avea costuri financiare si costuri de mediu rezonabile daca s-ar „desena” la est sau la vest de Valea Prahovei, adica ori pe Valea Buzaului ori pe culoarul Rucar-Bran.
Iar solutia asta se poate extrapola, ca principiu, si pentru alte zone de trecere ale Carpatilor.

Radu

@Edvard
Se pot face autostrazi si prin zone dens populate, doar ca asta ridica mult preturile–atat la exproprieri, cat si la viaducte etc. Dar cum au putut francezii http://ro.wikipedia.org/wiki/Viaductul_Millau s-ar putea si in Romania, nu?

Daca are sens de facut o autostrada de 2-3x mai scumpa pe Valea Prahovei, comparat cu alternativele Rucar sau Valea Buzaului depinde de mai multi factori–cu cat mai lungi ar fi alternativele, cat de mare ar fi traficul anticipat pe autostrada, cata fractiune are ca destinatie Valea Prahovei (spre deosebire de Brasov, sau puncte mai departe in Transilvania sau occident).

In plus de asta, o bucata de autostrada nu poate fi considerata in izolatie, ci doar ca parte a unui intreg sistem. De exemplu acum 2 ani am vazut bucata de Autostrada Transilvania, care intr-adevar este utila pentru cineva din Campia Turzii care vrea sa ajunga cat mai repede in Oradea sau Ungaria. Doar ca nu sunt chiar asa multi oameni care sa se bucure de un ciot izolat, si ar fi de zece ori mai utila daca ar fi parte dintr-o autostrada continua Bucuresti-Brasov-Bors. Parea bine executat acel ciot, singurul lucru cu care nu prea sunt de acord este ca are prea putine exituri (facand comparatia cu SUA, unde o autostrada are exituri la fiecare localitate cu mai mult de 500-600 oameni, desi in Vestul SUA poti merge si 100 km fara sa dai de un astfel de minim de localitate).

Deci se poate sa ai dreptate–culoarul Rucar Bran sa fie mai util in general, si sa duca pe ruta Rasnov-Fagaras. Daca cel putin jumate din trafic nu ar avea ca destinatie Valea Prahovei si Brasov, atunci toti oamenii ar iesi mai castigati:
1) TIR-urile pe ruta Bucuresti Brasov sa treaca prin Rasnov, dar apoi in loc sa ia autostrada principala prin Fagaras, sa se faca o conectie de autostrada pe ruta Codlea-Brasov
2) masinile mici si autobuze/microbuze sa aiba doua optiuni pe ruta Bucuresti Brasov (drumul direct cu mai multe stopuri, sau autostrada cu 30-40 km mai lunga dar fara nici un stop)
3) traficul cu destinatia Valea Prahovei sa mearga pe drumul direct

Radu Mircea Stelian

mai Mitica bucurestean ……Moldova are nevoie de o autostrada care sa o lege de Vest iar in calculele tale simandicoase intre Master planuri si altele chiar nu-ti dai seama ca autostrada trabuie sa treaca prin centrul moldovei pentru da sanse egale??? …..mai degraba opriti autostrada Sibiu -Pitesti si bagati toti banii in Brasov -Sibiu ….dar in calculele tale abandonezi alte 2 mari orase Cluj si Tg Mures……. hmmmm ….bucuresteanule ai deja autostrada pana la mare …lasa-ne pe restul in pace…..Pitesti- Craiova -Timisoara trebuia sa fie una din prioritati ……Siret Roman-Bacau Bucuresti alta si asa ajungi la toate orasele si zonele importante..de la Cluj aut transilvania trebuia sa mearga pe Baia Mare -Satu Mare……..vrei master planuri? …Autostrada Siret-Giurgiu- finantare europeana pentru culoarul N-S….autostrada Constanta Bucuresti Pitesti Craiova Timisoara – finantare europeana coridorul e-v. Autostrada satu mare -Baia Mare -Cluj -Tg Mures Iasi si ramane la urma Bucuresti-Brasov-Sibiu Timisoara facuta cu banii nostrii ……dar fiind mitici ati facut fix invers…..

Lucian Davidescu

Am mai auzit vorbe ca ăstea, dinspre Cluj, acum vreo zece ani: ~lăsaţi-ne miticilor cu coridoarele voastre, nouă ne trabă autostradă~. Le-au cam ieşit pe nas, ceea ce nu-ţi doresc şi ţie 😀

Cristi Ando Ciupav

Pai autostrazile le faci, in primul rand, din considerente economice si abia apoi din considerente de „vreau si eu prin orasul meu autostrada”. Nu are legatura cu sansele egale. Are legatura cu econmia. Iar, in momentul de fata, Moldova nu prea conteaza din punct de vedere industrial. Autostrada trebuie sa aduca plus valoare rapid (mai ales in situatia nastra), abia pe urma construiesti si spre zone mai putin viabile economic.

Lucian Davidescu

ddd:
„Gresesti daca iti inchipui ca Bucurestiul ignora Moldova. Daca nu erau negocierile Bucurestiului, autostrada Tg Mures – Iasi nu ar fi ajuns in reteaua europeana TEN-T si nu ar putea beneficia de fonduri europene. Deci sa nu dam cu piatra fara motiv.
In planurile UE, Moldova si nordul Romaniei nu joaca un rol important. UE este interesata doar sa asiguram o legatura decenta cu Grecia si Bulgaria. Iar toate eforturile Romaniei s-au concentrat pe deturnarea cat mai la nord a acestui interes european. Asa ca daca nu erau eforturile alora din Bucuresti, eurocratii nu ar fi consimtit la o autostrada prin Moldova. Cel putin in 2007, o autostrada prin Moldova cu bani europeni ar fi parut SF. Dar uite ca a venit 2012 si miticii i-au pacalit pe eurocrati sa dea bani pt autostrazi care nu leaga 2 tari UE, asa cum cere legislatia UE, ci duce catre nicaieri la granitza de est a Uniunii.”
http://riscograma.ro/7442/iata-de-ce-autostrazile-romanesti-sunt-niste-glume-proaste/#comment-25358

Lucian Davidescu

Radu Mircea Stelian Asta am spus şi eu, autostrăzile sunt glume proaste. Și vor rămâne aşa cât timp nu vor fi coordonate între ele – şi ca traseu, şi ca timp.

Radu Mircea Stelian

Lucian , poate tonul folosit a fost exagerat, dar actuala harta a autostrazilor pare o gluma…..e normal ca o Capitala sa fie unita cu cele mai importante orase ale ei…..speram ca banii europeni se vor opri in asfalt si nu in conturile elvetiene a unor politicieni…..
Cristi ……autostrazile se constriesc din mai multe motive , vorbind de cele economice poate e mult mai importanta dinamizarea economiei. Costurile enorme de constructie a unei autostrazi nu pot fi amortizate in 10 si nici in 20 de ani de aceea rationamentul tau e un pic subred. in primul rand nu faci o afacere cu o autostrada , dinamizezi o zona…. iar in 20 -30 de ani cand statul a reusit prin impozite sa plateasca autostrada economia va fi complet schimbata…..in schimb lipsa unei autostrazi poate duce la crearea de brese imense intre zone geografice….UE nu cred ca-si doreste ca nici o zona a ei sa ramana foarte retrasata pentru ca investitiile ar fi mult mai mari……..Doar in Romania orice afacere trebuie sa fie amortizata si sa aduca profit rapid………vorbim de infrastructura ….bani ´´ aruncati´´ dar recuperati prin ridicarea calitatii vietii …..

dinca

300 km de autostrada montana la cost de 9 miliarde euro e ca si cum ai zice hai sa despicam marea.daca varianta prin oituz este de cateva ori mai ieftina si mai scurta de ce nu.plus ca iasi bacau se incadreaza pe coridorul IX deci ar primi finantare UE.

ddd

@radu mircea stelian

Gresesti daca iti inchipui ca Bucurestiul ignora Moldova. Daca nu erau negocierile Bucurestiului, autostrada Tg Mures – Iasi nu ar fi ajuns in reteaua europeana TEN-T si nu ar putea beneficia de fonduri europene. Deci sa nu dam cu piatra fara motiv.
In planurile UE, Moldova si nordul Romaniei nu joaca un rol important. UE este interesata doar sa asiguram o legatura decenta cu Grecia si Bulgaria. Iar toate eforturile Romaniei s-au concentrat pe deturnarea cat mai la nord a acestui interes european. Asa ca daca nu erau eforturile alora din Bucuresti, eurocratii nu ar fi consimtit la o autostrada prin Moldova. Cel putin in 2007, o autostrada prin Moldova cu bani europeni ar fi parut SF. Dar uite ca a venit 2012 si miticii i-au pacalit pe eurocrati sa dea bani pt autostrazi care nu leaga 2 tari UE, asa cum cere legislatia UE, ci duce catre nicaieri la granitza de est a Uniunii.

Radu

@ddd
„uite ca a venit 2012 si miticii i-au pacalit pe eurocrati sa dea bani pt autostrazi care nu leaga 2 tari UE”

Toamna se numara bobocii. Cati bani vin de la UE pentru autostrada prin Moldova, cand, si cu ce conditii? Crezi ca Romania va fi in stare sa absorba aceste fonduri inainte de a le expira termenul? Eu cred ca UE are interesul sa sprijine conectarea tarilor (cum e cu podul Vidin-Calafat care fara bani UE nu s-ar fi facut), dar nu vad de ce ar fi in interesul UE sa faca autostrazi in Moldova, decat peste cateva decenii, cand si daca Republica Moldova va face parte din UE. Astfel de autostrazi sunt mai degraba in interes national (sau poate binational, daca Republica Moldova vrea sa aiba un drum mai bun spre Bucuresti si altul spre Transilvania si occident)

Cat despre determinarea retelei optime de autostrazi, s-ar putea face in mod stiintific, de exemplu cum se vede in http://www.sciencedaily.com/releases/2012/03/120326133635.htm Niste organisme simple pot trasa niste retele care reproduc surprinzator de bine reteaua de autostrazi si drumuri nationale canadiene. Acelasi procedeu s-a repetat si in SUA http://www.popsci.com/science/article/2010-05/slimeography si in Spania http://www.wired.com/wiredscience/2011/05/slime-mold-iberia/ A facut cineva acest experiment cu Romania?

culoaru8

Culoarele de transport trebuie sa fie legate intre ele! Culoaru9 de transport european face legatura cu POLONIA, diliilor!! Voi, in vagauna si fundatura Europei, primitivilor, nu cunoasteti geografie, or doar sabotati ROMANIA?
(polonia, balticii si mai departe germania, scandinavii

culoaru8

Dupa cum observati, cea mai mare concentrare de CORIDOARE de transport se afla in balcani – SERBIA e membra UE?-, o intersectie extrem de aglomerata in ungaria si polonia. De ce nu trece nimic prin transcarpatica, reg.Cernauti, Est, N-E? Deoarece nimeni nu a cerut deschiderea unui CORIDOR special care sa lege Constanta-Galati-Odessa de Marea Baltica, or Satu Mare/ suceava de autostrada. De ce nu a cerut NIMENI, nu e greu de presupus – totate statele se saboteaza din interior, e cel mai eficient! Nu a cerut nimeni deoarece vorbim de un fals stat, un stat” neeuropean, o entitate pseudopolitica si profund nedemocratica, de care se folosesc unii pentru a-si atinge niste obiective planificate (nu neaparat de ei,papushoi) si a se imbogati in haite – haIte conduse de masculi alfa-BETA, papushoi obedienti, ca: nastase, iliescu-kgb-constantinescu-basescunGUREAnu, si cel care ponta VICTORIOS (unde in alta parte decat palatul VICTORIA? Coridoarele si culoarele de transport mixt rut-fer, fluvial-marit-aerian nu sunt batute in cuie, mai ales pentru statele membre ale org si trebuie interconectate.In mod evident zisa Autostradatransilvania nu intra in integrum la finantari europene, iar de aia spre moldova nici macar nu se vorbeste serios fiind in mod evident ultima din lista si de fapt o uie crasa – astia au nevoie urgenta de O legatura gratis functionala si gratuita cu restul ue, ca nimeni nu poate trai in forma umana doar din ui, si nimeni nu le va da alceva decat ui in romania barbara si salbatica, neeuropeana, saraca, nedemocratica…

DRONA

Nene Culoaru 8. vorbesti prostii sau te afli doar in treaba sau cel mai probabil nu stii nimik! CErebelus golus getokotkodacikus! uite acilea M3_Petea Satumare Baia MAre Sighet Susheava Iasi iesire prin Botsheni_ a fost de doua ori „aruncata in aer” cu multa preciziune de catre Berceanu sa nu uiti sa ii pui flori la mormant. Era sa spun „Voi” dar spun „multi ” au idei preconcepute efectiv nu se doreste un Ardeal cu multe otostrazi ca ” ori va fii preluat la o adica de unguri ( sîk) ori de rusi 🙂 ca intre timp judetele acestea de la agatzarea hartei in pom Satu Mare MAramures Susheava Botsheni mor intr-o saracie deplorabila asta nu conteste de acolo de la Sud ….pakolo sa treaca in rest sa pice munti inpartea lor dorsala . P.S: nu te inerva uita te pe harta pe unde ar fi mai scurt spre Odessa daca chiar s-ar dori si din partea romaniei. un Pui de Partzium ist nici decum morosenist si nici ardelenist.

Lucian Davidescu

Și observ încă o chestie – Pasul Oituz e cea mai scurtă porţiune pe unde pot fi străpunşi Carpaţii Orientali

Chris Kay

totusi ar trebui facute comparatzie de costuri, pt ca autostrada pe la sud ar costa mai putin…in contrapartida, iasi-tg mures ar fi un cost suplimentar destuld e serios pe care nu cred ca ni l-am permite

Chris Kay

de acord…o autostrada iasi-bacau-brasov cu legatura dupa aia ploiesti-bucuresti ar fi la fel de lunga ca devierea pe sud-est, bucuresti focsani iasi…
avantajul e ca o platesti o singura data decit sa ai autostrazi paralele la fiecare 200 km

culoaru8

…asa a fost dintotdeauna!
in conditiile de fata, cu devierea spre Timisoara, iar Serbia in afara UE, inca o deviere spre Sud care sa cumuleze pe kilometraj (consum, cost, uzura)
cateva sute de km,
nu se justifica
mai ales ca dubleaza Dunarea
(ca sa presupui ca o faci de calibrul greu).
Toate Euroregiunile au nevoie de o legatura satisfacatoare cu restul UE – e dreptul lor – Euroregiunile din Romania nu sunt state straine care cauta legaturi cu alte state pe teritoriul national.

Lucian Davidescu

Sigur că e munte şi va trebui traversat, doar că lungimea străpungerii e la jumătate faţă de celelalte variante – doar vreo 30 KM – iar altitudinea e ceva mai mică.

Eduard Leonard Giurgila

1. Oricare dintre variante ar fi binevenita (via Tg Neamt/via Oituz). problema e sa mai prindem si noi in viata inaugurarea, ca tare ma tem ca o lasam nepotilor.
2. varianta Oituz nu e atat de minunata pe cat pare.Drumul e bun, probabil si prin grija lui Casuneanu care are sediul operativ al companiei chiar in Oituz. Dar, desi poate traversarea muntilor e mai facila pe aceasta varianta, de la Onesti la Bacau taie oblic subcarpatii printr-un drum ca de munte. deci nu cred ca pretul va fi cu mult mai mic decat pe la TG Neamt.
3. Sova, in idiotia lui spune ca nu e trafic pe traseul TG neamt. Cateva observatii aici:
-prin Cheile Bicazului NU pot trece tirurile. autocarele trec cu greu pt ca drumul e foarte ingust. Vara traversarea dureaza si 2-3 ore datorita miilor de turisti care blocheaza drumul in chei
-prin Borsec-Tg Neamt drumul era ca dupa razboi anul trecut, deci daca tii la masina ta eviti acest traseu
-orice sofer din Moldova stie ca daca vrei sa mergi spre vest (Transilvania sau Europa) singurele drumuri decente sunt via Oituz sau Vatra Dornei
Prin urmare anuntati va rog si pe inteligentul de Sova de ce nu e trafic pe traseul autostrazii Iasi-Tg Mures

Petrica Pletea

comentarii absolut inutille atat timp cat nu se face absolut nimic. STATUL = HOTIE + PROSTIE de-abia astept falimentul tarii asteia

culoaru8

Autostrada MOLDOVA a fost inventata pe vremea lui Tariceanu, de catre ORBAN – va mai aduceti aminte de sedintele comune de guvern romano-ugare?
Tocmai, pentru a trage autostrada – carLiG! – catre TgMuuuuResh, iar restul de Hautozdrada Drhanzilvania sa joace rolul propus de FRONTIERA intre zone de interes maghiar exclusiv (recte, tzinutul r-Ritzilor) si
restuL …
(autostrazile impartteritoriul – greu le poti traversa – nu sunt shusele).
Pro babiL, in schimbul promisei conexiuni Debretzin-Oradea (cum se vede, cam sherpuitoare).
Autostrazile nu se suprapun peste shusele natzionale – ele strapung muntii viaduct-tunel-viaductunel – nu trec prin pasul Piticului, ci pe sub Moghiorosh, pe rute alternative conforme geografiei de la fata locului si planul de costuri propus. Pe ruta facila, ai doua pompe puternice Bacau si Brasov, interconectate de sute de ani – legaturi puternice pe multiple planuri -, pe CARLIG” ce legaturi si ce interese de conectare cu moldovenii vedeti la autonomistizolatzionishti? …N-ar fi mai simplu ca fecundarea femeii sa se faca direct prin ombilic, ba chiar de pe partea cealalta? E mult mai aproape de UTER!, decat gaurica aceea hoatza si confuza (asta daca nu ne uitam si la oasele bazinului carpatic – pe cea mai mare grosime a lor s-o penetram
…doar cu o tzeapa/ un gLonte!
Si mai e o chestie.
Va mai aduceti aminte de inundatiile catastrofale din 2006, cand Moldova a ramas practic rupta de restul din cauza Siretului, Buzaului, Trotusului si Putnei?
…wHeEeLL!?
Ca TgMuResh poate fi conectat cu un express-autostradeL de 45 de KM, mari si Latzi!, de Autostrada mutanta, iar Brasovul de Sibiu pe o ruta provestica mult mai lejera pentru toata lumea este inutil sa mai vorbim. (ne sar in cap slugile bossgorilei care o freaca pe toate forumurile si isi impun agenda la cel mai inalt nivel

DRONA

Domnule Luciand David-esku 🙂 totul frumos si bine oranduit ( degeaba intre genialii ka karpatini mai sant si minti periate de grija lui hohentzolern aluzie flantanta dar nu flatulenta la faptul ca incercati sa organizati ceva in ceea ce scrieti)…va laud si va iert de „gugumania” Daca Ungariei i se va catadicsi sa lege Debreczen de Bors.:) Ce se intimpla presupun ca dumneavoastra inca aveati dileme cu formula lui Viete pe vremea cand imi faceam vacantele in Viena vara ca si student in Ungaria. Exact la fel a procedat austria cu ungaria in cazul autostrazi M1. a lasat ultimi 3x sau 1x ( x de la = zero venire) pana nu a vazut ca pe partea maghiara nu e gata peteculd eautostrada Mosonmogyorovar Herceghalom. PUNKT! orikand poate arunca in „lupta ” strashnika un „Vegyepszer ” sau Strabag sau Porrsa termine pe teren de campie in regim fortzat drumul in 6 luni. doar sa vada partea romana ca isi terminapetecul de la NAdlac sau de la Surpalcu de Barcau spre cluj sau 🙂 doamne feri ( ar fii o minune Anti Berceanu) de la punctuld e vama Petea spre Lapusel( ma intreb daca avetiidee despre ce locatie vorbesc ca astea nu is Moarea vlasiei sau Dor marunt -nu stii de dor marunt :?:) cititi va rog Romanele lui Ionel Teodoreanu iar in Lapusel daca faceti baie aveti grije de behaitoarle moarte :)—————————–in rest pace si pretenie rugati-va sa nu intre Serbia in Uniune ca atunci ati B.E L.I.T. .O pentru simplul motiv ca nu va mai dori uniunea coridorul IV il vatrece pe la Szeged Nandorfehervar( Beograd Belgrad mai pi rumaneste) Nis si bulgaria……………… Succes Da:?:) o zi buna 🙂

culoaru8

DRONA virusata!
de ce ar trebui ca un stat membru NATO-UE sa-si izoleze
intre o shesime=1/6 si 20% din teritoriu,
de frica rusilor care stau at Don?
De ce ar trebui Buda legata de Odessa?
Nu-i ajunge TriEst?!?
(interesant ar fi de legat Odessa de Hamburg, Gdansk, Kaliningrad, Riga prin Vinius, prin Chisinau-Iasi-Cernauti-Lemberg-Cracovia-Berlin)
Partea de Est, inclus raiaBraiL si chiar Ct, are un acces GEOGRAFIC mult mai bun cu N-V-CentraL-North UE prin exterior, fara sa treaca niciun munte, decat prin Ucraina, dupa cum au si avut vreo doo milenii – pana acu 72-69de ani – POZITZIA! hahaHA:) Mediana europeana e desigur importanta, din cauza perspectivelor pe care le deschide:N&S; iar burghiul ortopedului nu ne foloseste, de moment ce nu tzinem deloc mortzish s-o penetram in UTER pe la spate, PE LA SPATE, asa vrea, fetele toate, ca poate nu vrea! cea care doarme cu capul pe Vienamasa cu petrolul de sub fundul scaunului dat vienezilor, ci vrem sa penetram in UE,
eventual ocolind Buddha-Pest, ca nu suntem budishti si nu avem de ce s-o confundam cu ROMA – nu minoritatea ROMA – ca toate drumurile duc la ROMA, nu la buda, mai intai!
…toata EUROPA!
Comunicarea intre Mari partial inchise, dar BaLtiKa toata in UE, e foarte importanta pentru economia zonei in raport cu SuezuL, desigur GibrALtaruL si KieLuL , si autostrada globala care pleaca de la Pekin – transportul complexe si lantz industrial pe resurse si marfuri transportate din reg diferite ale globului + culoarul dunarii, dau o perspectiva reusita celor de la marginea lumilor!
care se vor, or nu se vor, contopi vreodata cu adevarat din cauza Constantinopolului desfiintat pentru totdeauna de turci in 1920 si genocidul armean de pe drumul matasii care trece si prin Galitzia de unde vin galatzii din galata si prin trapezunt, desigur!

drona

Culoaru beteag:) la kap desigur.

Uiti niste lukruri simple si nu ai fost prin Slovacsia pe „glumele lor de autostrazi……….. circulatia marfurilor tine directia Turcia ( romania sau Bulgaria+Serbia) vrand nevrand Ungaria Austria spre Germania. de ceva vreme asa merge:) nu te ai intrebat niciodata genialule de ce a fost Orient expresul trecut prin tarile enumerate mai sus? oare pe unde ar trebui sa treaca drumurile?:) Prin Slovacsia? …analize de astea teoretice ” interensat ar fi un drum Gdansk Odessa suna strutzo kamilesc din moment ce rusii isi rezolva transportul pe la Sainkt Petersburg . Ideea e de a face legatura Triest Budapesta Ukraina Rusia si se pune intrebarea vrea din bucatzika asta de transport fro 350 400 km si romanai prin Satumare maramures Sucheava Botsheni sau NU. Cum bine is pune numele articlului David-esku ” cu „glume proaste numite autostrazi si cu lispa de imaginatie ce anume -sar putea face pe langa autostrazi sau indolentza getokodkodacika nu ma mir ca nu iti doresti /makar pentru semeni tai romani din cele 4 judete enumerate mai sus lokuri de munka/ si implicit dezvoltare. ca marfa ar fi slava domnului de trimis psre Rusi ..daca inka nu tia pikat fisa……..

Gica Goldan

Draga d-le Davidescu, eu care am 60 de ani, nu-mi fac iluzii ca voi apuca sa circul vreodata, pe autostrazile din master-plan si cred ca nici dumitale nu ti se va intampla. D-le, poate dumneta crezi ca traiesti in alta tara, suntem in RO_MA_NI_A, mon’cher. Noi aici vom avea autostrazi atunci cand un comisar pe transporturi al UE, va avea un master-plan n care, prin absurd, am fi luati si noi in calcul. Deci, ei sa dea banii, ei sa angajeze proiectantul si executantul, sa urmareasca si sa respecte termenii de dare in folosinta a segmentelor finalizate dar si calitatea lucrarilor. Altfel, ne vom balacari in trafic inca multi ani de aci incolo.

culoaru8

dronare Vi rus si e sabotoare a statului ca toti de teapa ei?
(basescu, par example = fiul ofitzerului armatei popoului fackuta de rusii lui Roman Valter, kare devidESku)
…bine ca nu vrei sa legi Belgradul de Kiev, pe coasta de Vest,
fara sa-i treci prin buda!
De ce sa mearga toate marfurile in turcia, daca poti lega bucale/ craiova de un port de apa adanca din Grecia?
de ce ar vrea UE ca N si S sa ramana separate, iar pe mine de ce ar trebui sa ma intereseze de cei din tzinutul r-Ritzilor, CLuUuJ, Oradea si Satu maretz!,
de ungaria care traieste numai si numai din gaze si petroL rusesc!?!
… la urma-urmei voi nu sunteti nici 3 milioane de roamni (+bossgorilele fara tzara supuse statului strain)
AraduL nu intra in Ciorbea voastra groasa de slugoi fara perspectiva!
…grea geografia, n-asa? mai ales pentru droneandrogine.
Geografia FI ZI CA e ceea ce ne e dat, aia POLITICA e cea data de rushi in 1945,
pana azi!
…cu preludiu in 1940, dessigur.
(vrei sa te dezasamblez ca drona tradatoare, or tevapori sg?

woe

regimul asta cu proiectul autostrazii Pitesti > Craiova a fost primul regim pragmatic. N-avem frate nevoie de autostrada(oricum nu ies bine ca se fura tot mai putin asfalt si tot drum european devine), faceti drum cu 4 benzi fara radare prin porumbisti, nu prin sate, ca nu moare romanu de drag sa vaza poduri peste susea. Timpul de parcurgere pt. 100 km creste cu 5 minute, dar costurile devin accesibile pt. a brazda RO iar romanul e f. adaptabil la asa ceva. Da ce vorbesc eu, romanii nu-s in stare sa traga nici macar dungi pe asfalt pe autostrazile existente, sa stim care-i vinovat la accidente. Sau mai vor sa faca autostrada privata Pitesti > Craiova cu costuri ce presupun profit al acesteia de 140000 euro pe zi urmatorii 30 de ani, asta fara sa socotim dobanzi, intretinere.

Gabi

Marea problema e ca Fenechiu e din iasi si introducand in joc si Bacaul i-ar face concurenta .Din nefericire o gandire mica .Daca calculati distanta Bacau- Bucuresti e de 300 km iar Bacau -Brasov -Bucuresti e de 360 km .Daca s-ar face autostrada BC-BV care mai scurteaza distanta cu vreo 20=30 de km ia ghiciti ce se va intampla?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Începând cu 1 octombrie 2019, Riscograma a început un proces de fuziune ireversibil cu standard.ro. Vă invităm să vizitați noul site și să ne urmăriți pe paginile de Facebook, LinkedIn sau Twitter.