Riscograma
Lucian Davidescu

7 lucruri pe care probabil nu le ştiai despre Norvegia…

…ţara care a strâns aproape 100 de mii de euro pe locuitor din petrol.

1.Şi şoferii norvegieni îi înjură pe politicienii „hoţi” pentru cât de scumpi sunt carburanţii. Cu peste doi euro pe litru, Norvegia este pe primul loc în lume la preţul benzinei. Raţiunea este că astfel încasările şi mai mari din petrol se împart echitabil, între cei care consumă mult carburant şi cei care consumă puţin sau deloc. Doar în Turcia mai costă benzina doi euro.

2.După acelaşi principiu, accesul în oraşele mari este taxat cu 1,5 euro, taxă din care se strâng cam o treime din banii pentru drumuri. Iniţial, în anii ’90, măsura a fost foarte nepopulară după ce drumurile n-au mai fost „gratis”. Însă acum majoritatea şoferilor apreciază avantajele taxei: poduri şi tunele construite de banii respectivi dar şi utilizare uşor sporită a transportului în comun.

3.Contrar miturilor, în Norvegia munca e taxată în medie cu doar 33,7%, adică sub plutonul european. România este în top 10 mondial, cu 43%.

4.Micul trafic de frontieră cu Suedia înfloreşte, pentru că Norvegia are printre cele mai mari preţuri din lume. Cumpărăturile sunt, în medie, cu 43% mai scumpe decât în Uniunea Europeană şi cu 63% mai scumpe decât în SUA. Faţă de România, preţurile sunt de 2,3 ori mai mari iar veniturile – de 10 ori mai mari.

5.Un norvegian din zece deţine legal măcar o armă de foc, Norvegia fiind astfel pe locul 11 mondial după SUA, Elveţia, Serbia, Cipru, celelalte ţări nordice şi câteva ţări arabe. Totuşi, rata criminalităţii este printre cele mai mici din lume iar până la demenţa lui Anders Breivik doar un sfert dintre omoruri aveau ca instrument o armă de foc.

6.Permisul de conducere ajunge să coste şi 3.000 de euro iar în primii doi ani poate fi anulat teribil de uşor, caz în care e nevoie de un nou examen. Pentru şoferii prinşi că au băut, amenzile pot ajunge la 10% din venitul anual, adică mai mult de un salariu lunar, care se adaugă la 30 de zile de puşcărie.

7.Deşi există un mic avion de protocol şi posibilitatea de-a închiria – la nevoie – chartere, familia regală şi membrii guvernului circulă în curse de linie de câte ori e posibil. La extrema opusă în topul protocolului era fostul preşedinte zairez Mobutu Sese Seko, care obişnuia să închirieze un supersonic Concorde pentru shopping.

15 comentarii
MANGO

ATI UITAT SA NE SPUNETI CAT LA SUTA DIN POPULATIE NORVEGIEI O REPREZINTA MUSULMANII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

punk

Hmm, chiar nu pricep de ce ai exilat comentariile anonime in debaraua paginii… Trebuie sa-mi declin identitatea reala si poza (facebook TOS) pentru a avea dreptul la opinie pe pagina articolului ?

Lucian Davidescu

Te mai poţi loga cu yahoo, hotmail sau aol – sper ca fb să mai adauge opţiuni.
E cel mai bun echilibru pe care l-am putut găsi între intimitate şi asumare 😀
Extrema cealaltă era să las doar fb.
Nici comentariile Facebook nu apar toate pe pagina articolului, e mai degrabă un fel de teaser care să-ţi arate cam la ce să te aştepţi.
Pe de altă parte, în compensaţie, doar comentariile din „debara” apar şi pe homepage.

Valeria Iorgulis

Asta da tara democrata; ferice de cine locuieste acolo…

Miron Popescu

La scăderea veniturilor din vânzarea petrolului şi gazelor din Marea Nordului (care sunt deja epuizate în proporţie de 80%) Norvegia va deveni o ţară normală, dar cu o populaţie devenită, genetic, foarte leneşă, sprijinită doar de importul de forţă de muncă din Africa neagră, care întunecă încă de pe acum down-town- ul capitalei Oslo!

Mihai Sorin Pana

te-ai gandit mult nene pana sa scoti asa ceva ?

Lucian Davidescu

1. 60%
2. N-au cheltuit banii din petrol, deci de unde concluzia?

cecaterina

Intru totul de acord.
1.Gradul epuizare este un lucru diferit de productia anuala.
Productia a scazut intradevar la 60% fata de peak.
2. Banii din petrol sunt „investiti” in principal in bonuri de tezaur anglo, adica au fost luati ca si taxa de protectie. Nu o sa faca englezii si americanii foamea ca sa produca mari excedente doar pentru a ii tine pe norvegieni odihniti si bine hraniti. Iar altfel multi bani pierduti pe investii aiurea.
Am lucrat o vreme pentru o firma norvegiana si am avut ocazia sa locuiesc acolo o vreme.
Este un lucru acceptat de toti acolo ca banii veniti degeaba din petrol si gaz au distrus economia tarii.
In ce priveste down town ul seara iti e cam frica sa umbli cu fata alba si fara o haita de amici.
Dupa ce se uita primul grup de pakistanezi urit la tine, apoi unul de congolezi prinzi a privi in jur. Si descoperi ca esti hmmm singur si ai si culoarea nepotrivita. Bastinasii au luat-o deja pe carcasa deci nu umbla aiurea pe strazi. Eu personal am priceput iute si n-a mai fost nevoie sa imi modifice „baetii ” fizionomia ca sa parasesc zona rapid.

Pe de alta parte acum au descoperit si incearca sa dea in exploatare un zacamint nou. Dar nu ar face decit sa reduca panta descrescatoare pentru o vreme.
mai multe date aici :
http://www.theoildrum.com/node/8746

Florin Diaconu

Domnu’ Davidescu, în cea mai recentă emisiune a lui Mircea Dinescu (http://www.realitatea.net/politicasidelicateturi.html 15 aprilie, min. 7), zicea invitatul că nord-americanii nu îşi exploatează (aproape deloc) petrolul lor, ci mereu cumpără din alte părţi. E ceva adevărat în acea afirmaţie?

Lucian Davidescu

Exploatează, dar nu mai au foarte mult aşa că trebuie să importe trei sferturi din necesar. Doar cu noile exploatări offshore e o discuţie, dacă să mai deschidă sau nu, în principal din motive de protecţia mediului.

Radu Ionescu

De fapt sua importa cam jumate din petrolul necesar si e greu de spus cat mai au …

Ioana Tudor

Este un studiu foarte interesant. Sa mai vedem din cand in cand si ce mai face capra vecinului si mai ales sa mai luam exemple de la cei mai civilizati.

ByREV

Concluzia simpla: pentru o calatorie de placere in Norvegia, transportul te va costa mai scump decat cazarea 😉 … la polul opus ca destinatie este Venezuela unde cu aceasi bani vei vizita de 40 de ori mai multe locuri decat in Norvegia (exceptand riscurile calatoriei) …
Trecand peste toate „motivele” privind pretul combustibilului, nu ai cum sa ramai indiferent la pretul apei imbuteliate care costa aproximativ 1.5 EURO/Litru in magazin si 8.2 EURO in restaurant …

Da „stiu”, apa este extrasa cu sonde de la 8-10 km adancime din Golful Persic, este adusa cu Vaporul, Este transportata pe conductue pana la rafinarie, trece printr-un proces complex si costisitor de rafinare, din care se obtin 7 feluri de apa, apoi este transportata in recipiente speciale, accizata cu 80% la pompa si extrem de poluanta pentru atmosefera … si marmota stie asta !!

Cat o fi ea tara de bogata si cat o fi el venitul de mare, mie-mi este imposibil sa inteleg aceste preturi decat jecmaneala … Practic nu prea vad care-i avantajul sa castigi 10 ori mai mult.

Marian Gornistu

M ati convis… vin repede !!!!

Nelu Mocanu

Ok