Standard
Lucian Davidescu

10 lucruri pe care operatorul tău de telefonie nu ţi le spune niciodată

Regula de bază: “pentru tine-i mai scump, că te cunosc”.

Cât timp clienţii înghit, e profitabil să-ţi baţi joc de ei. De exemplu: La încheierea unui contract pe un an sau doi, clientul poate cumpăra un telefon cu reducere. Mai exact, preţul total este inclus eşalonat în abonament. Se dau doi clienţi, unul fidel şi unul care vrea să se mute de la operatorul concurent. Al doilea va primi o ofertă mai bună decât primul, cu 100 până la 200 de lei. Dacă vrea să fie tratat ca şi un client nou, este pus să renunţe cu totul la numărul de telefon. Altfel spus, portarea numerelor este acum posibilă între reţele concurente dar încă nu e posibilă în aceeaşi reţea. Ai „puncte de loialitate” sau cum se mai numesc? Tocmai ai aflat că ţi-au fost taxate cu cei 100-200 de lei în plus.

Aici, calculul probabil că depăşeşte limita cinismului despre care vorbeam mai sus. Pe termen scurt, 10 clienţi care nu observă sau înghit acoperă paguba făcută de unul care renunţă la contract pentru că nu acceptă batjocura. Bonusurile curg. Pe termen lung, gândirea asta este unul din principalele motive care duc afacerile în groapă.

Iată 10 lucruri pe care nimeni nu le spune dar aproape toți le gândesc:

1. Dacă suni în reţeaua competitorilor noştri, 6 cenţi pe minut se duc direct la ei. Însă ne convine de minune. Pentru că şi noi luăm 6 cenţi pe minut de fiecare dată când eşti sunat din afara reţelei. Contabil, ieşim pe zero, dar aşa îi ţinem pe competitorii mai mici la distanţă şi pe tine fidel.

2. Abonamentele noastre sunt optimizate pe dos faţă de nevoile tale. Încercăm să înghesuim cât mai mult balast care să pară ieftin, dar pe care să nu-l foloseşti niciodată.

3. Am putea să blocăm telefoanele furate. Chiar promitem s-o facem, de ani de zile, iar producătorii ne tot bat la cap. Dar analizele interne arată că pentru noi asta ar însemna încasări mai mici.

4. Uneori vindem telefoane blocate în reţea chiar dacă nu oferim niciun avantaj în schimb. Promitem că le deblocăm dacă vrei, dar te va costa în plus.

5. Am ajuns la concluzia că n-are rost să plătim armate de operatori de suport tehnic. De fapt, nu vrei să vorbeşti cu ei, iar după zece minute de discuţii cu robotul te vei convinge singur de asta.

6. Suntem dispuşi să-ţi facem reduceri substanţiale decât să te pierdem, dar nu-ţi spunem asta decât dacă ne anunţi că vrei să pleci.

7. Hărţile de acoperire au, desigur, o marjă de eroare. Nu ştim exact cât este, pentru că nu ne controlează nimeni.

8. Din centrală, interceptările se fac doar cu mandat, aşa cum spune legea. Dar ne e ruşine să stăm lângă băieţi tot timpul.

9. Ştii cât costă transferul de date în roaming? Depinde de ţară, uneori este enorm. Documentează-te bine înainte să pleci, căci noi n-avem niciun interes să te avertizăm. Update: Punctul 9 se rezolvă, de la 1 iulie, la cererea Comisiei Europene, a anunţat ANCOM la o zi după apariţia acestui articol 🙂

10. Nu ne plac clienţii care o lună vorbesc mult, iar următoarea lună vorbesc puţin… Tu n-ai auzit de cash-flow? Uite, îţi ofer un MBA de 30 de secunde: decât să scadă din venitul meu, mai bine găsim o cale să umflăm factura ta!

Citește și 
Metodele prin care telefonul tău este ascultat
Iată de ce trebuie să folosești un VPN
Cum ar trebui să te localizeze prin 112 dar nu-s în stare


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ionut Oprea

Daca alte articole chiar erau informative, asta e de-a dreptul rautacios. A venit vara?

UNU

Nu este deloc rautacios, este cat se poate de adevarat, insa tu nu vrei sa vezi realitatea si te complaci in prostiile spuse de orice reprezentant al oricarei firme vrei tu,… in cazul de fata pui botul la toate ofertele care spui tu ca te fac mare. Total gresit, tu nu te vei face mare cu nici o oferta de la nici un operator de telefonie mobila (in cazul de fata), daca esti istet iti creezi un cont VOIP si atunci DA, scoti pretul unui apel cu aprox. 20-30% fata de cel oferit de Orange, Vodafone, etc… De ce crezi tu ca unii operatori de telefonie mobila tin la pret ridicat optiunile de internet? De ce incearca sa blocheze anumite port-uri? Exact din acest motiv,… concurenta! internetul nu trebuie sa fie atat de scump precum pretind cei ce-l ofera (ma refer la Orange, Vodafone, Cosmote…). Gandeste! Nu fi idiot, doar esti roman si asta e destul…

geo

Proportia pietei nu o stiam, dar cele enumerate imi par verosimile.

viorel

nu-i rautacios chiar deloc.

primii doi clasati sunt chiar niste banditi…

Cezar

Este un pic trist daca te gandesti ca cei 2 mari operatori au facut regurile impreuna , au impartit o piata credula si succesul a fost nesperat.Totul este gandit ca tu sa platesti desi nu ai nevoie , daca consumi ce ai nevoie sa platesti si mai mult , Anul trecut i-am sunat si le am spus (portocala) ca vreau sa reziliez contractul m-au aburit cu un contract la 1/4 din valoare celuilalt la care au mai adaugat ceva balast ..si practic cu noul contract platesc de 2 ori mai mult:)) dar mi-am dat seama dupa ce semnasem.Anul asta sper sa fi invatat din MBA platit la ei 🙂

kunalex

Roaming-ul m-a ars la factura foarte frumos.Grija cum il folositi, e misel !

Dan

Aia de la punctul 6 am trait-o in direct … sa vezi ce frumos am ajuns de la 60min incluse pentru 11E la 500 de minute pe 5E in mai putin de un minut de conversatie cu o operatoare 🙂 .. si pe vremea aia nici nu se gandeau cei de la Vodafone sa faca asa ceva public … noroc cu presiunea de la Cosmote 😉

Inca una.. tot cu Vodafone — ne suna baietii si ne "ofera" un abonament de grup pentru firma mai "avantajos" … bullshit ..am platit la fel … iar dupa un an ( ca aveam contract… mama lor de hartii cu clauze de reziliere ) am mutat toata firma pe abonamente de 7E — ia ghiciti de cate ori mai mica este factura acum, fara sa se retina nimeni de la vorbit ( indiciu : factorul este undeva intre 5 si 10 )

Debea astept sa vina momentul expirarii contractului actual.. sa vedem ce mai putem stoarce de la ei 🙂

Andrei

Poate ca din exterior asa se vad lucrurile dar din interior privite sunt multe diferente… Am lucrat la toti 3 operatorii (si inca lucrez) si pot confirma ca cel putin 5 dintre punctele de acolo sunt la limita dintre rautacios, exagerat sau neinformat. Vreo 2 sunt chiar mituri 🙂

Nici cotele de piata nu sunt corecte, atentie ce comparati acolo (va recomand atentie sporita la timeframe-uri- perioadele de timp comparate!)

Nu, inca nu mi-au spalat creierul, mai am vreo 2 zone neatinse 🙂

Intentia articolului onorabila dar realizarea superficiala!

Ciprian

@Andrei

multumim pentru informatiile importante pe care ni le-ai dezvaluit …. sssshhtt !

Daca ai ceva de spus concret spune, daca nu lasa-ne cu abureli de genul ….cel putin 5 sunt la limita vreo 2 mituri….

Am inteles esti cel mai tare din parcare ai lucrat la toti (curier, proababil) dar daca nu ai nimic concret de adaugat, cere-te in afara siteului!

john doe

1. Perfect adevarat

2. Iarasi adevarat, sute de SMS-uri in abonamentul lunar…cui folosesc daca ai minute de voce si poti lasa mult mai usor un mesaj vocal?

3. Exista optiunea de EIR( Equipment Identification Registry) prin care pot pune unul din cele 3 flag-uri la telefoane: alb( telefon perfect legal si vandut de ei), negru( furat deci interzis/blocat la convorbire) si gri( reclamat, in litigiu oricum permis la convorbire dar mnitorizat). Dar asa cum s-a spus…ar scadea veniturile serios daca se implementeaza.

4. Din septembrie toti operatorii vor fi nevoiti sa nu mai vanda telefoane blocate pe retea.

5. in viziunea operatorilor suportul tehnic nu inseamna rezolvari de probleme gen acoperire(coverage), viteza mic de transfer, lipsa semnal, convorbiri intrerupte des etc. Suport tehnic inseamna plati, abonamente, meniuri, optiuni, feature-uri adica orice din ce mai pot scoate bani. Lipsa acestor facilitati se datoreaza numai ANCOM-ul; ANCOM-ul este singura autoritate care i-ar putea obliga sa trateze serios clientii. De fapt ANCOM-ul ar trebui sa le evalueze activitatea prin formurui host-uite de ANCOM in care sa adune toate plangeriel Oraneg Vodafone etc…

6. Perfect adevarat

7. Hartile de acoperire furnizate pe site-urile operatorilor sunt "predictii" si "estimari". Nu masuratori exacte. Masuratori exacte puteti vedea aici facute de oameni pasionati de telecomunicatii telecom-coverage.orgfree.com. Ar fi sarcina ANCOM ca pe site-ul lor sa furnizeze astfel de harti cu updatare lunara despre acoperirea si viteza de transfer a fiecarui operator. Nu de alta, dar operatorii au obligatii clare in licenta sa asigure (macar) acoperirea. Culmea este ca ANCOM-ul face aceste masuratori periodice dar, din varii motive, nu publica online continutul acestor rezultate. Sa nu intram in detalii…

8. Interceptari se pot face doar din centrala intr-adevar. Se mai pot face direct de pe aer, cu AIRMONITOR de la japonezi ( am lucrat de cateva ori cu el pentru alte probleme) ascultand TOATE convrobirile dar putini au suta de mii de euro necesara pentru aparatura.In schimb mult mai multi oameni au access la baza de date inetrna a operatorilor pentrua filtra per abonat, numar etc urmatoarele informatii: cine pe cine a sunat, prin ce orase/tari a fost, cat a vorbit etc. Si asta este tot confidentialitate furata. Pe forumuri gasiti oameni de la diversi operatori capabili sa se vanda precum Iuda, pe cativa arginti furnizand astfel de infomratii la cere si contra cost.

9. Transferul de date in roaming incepe de la 6 euro/MB. Astfel un mp3 ajunge sa coste vreo 20 de euro. Un album? Mai bine cumparati discul de aur in original 🙂

10. Referitor la fluctuatiile de cash flow sunt discutii inetrminabile despre ce si cum au taxat… oricum factura este conform viziunilor lor, ori platesti ori suspenda serviciul.

PS: ar fi bine sa citit un raport al grupui Orange de acum cativa ani: au avut profit per anagajat pe luna de peste 12000 de euro. E adevarat ca au putini angajati dar dupa ce platesti toate chelutielile sa ramai cu profit de peste 144.000 euro/an per angajat este o suma considerabila care spune multe despre marja de profit…

Nickmann

Trebuia sa mai pui un 11 pentru Orange si Vodafone, de care stiu sigur, "Clauza contractuala: noi te furam legal si ne acordam singuri dreptul de a stabili clauzele de reziliere fara necesitatea de a te consulta daca esti sau nu de acord. Ai impresia ca abonamentul e un contract bilateral, imi pare rau, dar traiesti intr-o iluzie a drepturilor consumatorilor, neaplicabila in companiile noastre intrenationale".

PS Cand va expira un abonament, nu-l prelungiti, sa puteti sa va scapati de ei cand doriti voi, bine inteles dupa o luna de alte incasari de cand ati anuntat dorinta de renuntare la abonament.

Si inca ceva, nu acceptati nici o oferta de la ei, fiindca optiunile contractate au tendinta de a disparea in catva timp fara sa fiti anuntati.

PPS Cel mai ciudat lucru, intotdeauna te anunta ca ti s-a emis factura, dar nu te prea anunta cand au incasat bani.

Nickmann

3 de P ş-un S. Exista o lege promulgata de Senat si musteste pe banciile Camerei Deputatilor, fara a fi inca dezbatuta. Aceasta lege conferea dreptul unui abonat sa rezilieze contractul fara a mai plati nici un leu companiei de telecomunicati. Intrebarea vine: ce tine legea in loc, dar si care sunt specificatiile legiferate de reziliere a contractului? Pentru ca, daca legea te obliga sa ramai abonat pana la expirarea abonamentului, e cat se poate de inutila, precum multe alte legi adoptate de Parlamentul Romaniei.

Ionut Oprea

Asa este, "toate firmele sunt de fapt niste hoti, inclusiv cele care va platesc salariile, direct sau indirect, doar cei care zic huuooo, jos hotiiiii! sunt sinceri si spun adevarul, toti ceilalti sunt niste mincinosi", pacat, de aia sta tara asta pe loc, pentru ca stam la coada sa dam cu capul in zid 🙂 in loc sa ne ocupam mintea cu activitati constructive. Daca "a avea ceva de adaugat" inseamna hai sa turnam fiecare ce probleme are cu orice firma posibila, ca doar trebuie sa aratam ce hoti sunt, continuati sa va vaicariti si sa va bateti pe urma.

razasoarelui8

,,,AI DREPTATE,!

Andrei

Ma asteptam ca pe bloguri de genul asta sa gasesc mai multi oameni care gandesc dar din pacate…

@Ciprian – faci niste presupuneri si atat, e asa usor sa arunci cu noroi dar mai greu e sa ramanem rationali. Ti-am zis ca inca lucrez in una din aceste companii si din respect fata de cei care ma platesc (stiu ca la noi nu se practica dar…) nu imi permit sa zic mai multe.

Totusi daca te-ai informa putin (ca tot stai pe net) o sa gasesti usor cateva chestii gen:

1. taxa de interconnectare nu este 6 centi, cauta pe site ANRTCI si gasesti cifra corecta.

2.Blocatul telefoanelor este "blocat" de legislatia RO.

3."armate de operatori de suport tehnic" – vrei sa fie ca la stat, 1 mil de angajati?

4. "reduceri substanţiale" – termenul e negociere il cunoasteti? Voi oferiti cea mai buna oferta din prima atunci cand negociati vanzarea "ceva"?

5."Hărţile de acoperire" – stiati ca suntem in primele 3 tari si UE ca acoperire? Voi insa traiti in RO si visati OZN-uri…

6"n-avem niciun interes să te avertizăm" – Asta e aberatie 100% – chiar am lucrat pe tema asta si probabil ati aflat ca una din ultimele masuri este anuntarea la atingerea plafonului de 50 MB in roaming si suspendare automata daca nu dai click pe ok.

7. "Tu n-ai auzit de cash-flow" – poate nu v-ati prins dar e business, nu se face caritate decat tangential si se urmareste profitul. De asta operatorii astia au investiti mld de eur in RO – toti vreti investitii straine dar cand se ajunge la profit facem galagie…

Am lucrat si in alte domenii dar credeti-ma ca daca telecomul ar fi media business-urilor in RO atunci RO ar fi mult peste media UE. Clar mai sunt lucruri de imbunatatit dar de aici si pana la articolul asta sunt…ani lumina!

Prin urmare nu fiti lenesi si nu inghititi tot ce vi se spune, bloggeri nu sunt intotdeauna bine informati sau intentionati. tot ce v-am zis e public, gasiti pe net in 10 min.

@Nickmann – tu nu cunosti notiunea de "contract", intai intelege asta apoi discutam si de prevederile lui – gen perioada contractuala, etc.

MeTeo

Sunt abonat de 10 ani la Vodafone, am 30 minute pe luna "gratuite" ca fidelizare.

Pana la finalizarea abonamentului nu am primit NICI O OFERTA de la vdf.

Am sunat spunandu-le clar ca renunt la cele 2 abonamente pe care eu ca persoana fizica le detin. Si ghici…..mi-a crescut considerabil nr de minute in retea, un nr suficient de mult in afara retelei si international plus un puhoi de sms*uri de care ma folosesc la maxim. Si asta pe un singur abonament. Si mi-a scazut pretul abonamentului cu mai bine de 3eur.

La celalalt la scadenta voi negocia si mai aspru.

Asadar cel putin partial se verifica cele 10 (dar de ce mereu numai 10 Lucian?).

Cu siguranta ca cel 3 de mai sus fac afaceri insa in RO s-au inteles asupra tarifelor pana cand UE a dat cu ciocanul in masa si a liberalizat (scazut) putin tarifele. La noi insa notiunea de afacere e inteleasa si ca jmechereala pe buzunarul poporului, indiferent de obiectul de activitate.

ION

@Meteo

"jmechereala pe buzunarul poporului" – suna ca in ceva de prin '65 …

Stiai ca avem de departe cele mai mici tarife din Europa? normal ca ti-au scazut pentru ca ai negociat. Tu cand vinzi ceva nu speri sa iei cat mai mult? Sau te gandesti la "jmechereala pe buzunarul poporului" si lasi din pret cat poti de mult de la inceput? "Poporul" sa invete sa gandeasca mai intai…lasa caterinca…

Lucian Davidescu

@Ionut Oprea

Mă enervează că trebuie să dau mereu aceeaşi explicaţie, care ar trebui să fie limpede. Seria '10 lucruri' atrage unui consumator atenţia apropo de lucrurile la care ar trebui să se uite. Ce, crezi că de mâine o să renunţe la telefonul mobil? Nu! O să-şi aleagă mai bine operatorul, atâta tot.

@Andrei

1. Taxa este de 6 cenţi cu tot cu TVA. E drept că un cent merge la stat, dar contează cât îl costă pe consumator.

2. Aiurea, nu vă împiedică nicio lege să le blocaţi.

3. Cu cât au scăzut fa'ă de acum cinci ani, să zicem?

4. Și ce vrei? Să rămână secret că sunteţi dispuşi să negociaţi?

5. Dacă pe harta ta apare că am acoperire în Ciocârlatele, îmi iau telefon de la tine şi când ajung în Ciocârlatele n-am semnal, să njur harta, sau să mă bucur de statisticile tale?

6. V-a cerut Comisia Europeană, dar n-a intrat încă în vigoare, corect?

7. Era vorba de umflarea facturilor ca metodă de rezolvare a problemelor de cash-flow, ce legătură are asta cu proftul?

Andrei

@Lucian

1. ce intelegi prin competitor? taxa medie de interconnectare e mult mai mica de 6 centi, nu mai manipula atat!

2. Ai scris "Dar analizele interne arată că pentru noi asta ar însemna încasări mai mici." – pe ce te bazezi? Eu cunosc studii care afirma contrariul si e de bun simt sa presupui ca daca nu mai poti utiliza un telefon pentru ca e furat atunci proabil cumperi altul deci cresc vanzarile! In prezent nu exista cadru legal care sa sustina.

3. Cine sa scada? Daca ai avea 1 mil de oameni gata sa iti raspunda la tel crezi ca ai mai platii 5 eur lunar? Ai auzit de eficientizare?

4. Aproape oricine negociaza, e logic sa fie asa, daca asta era un secret pentru tine atunci gaseste alta meserie pentru ca asta presupune si ceva logica!

5. Clar nu te bucuri dar daca tu pentru 5 eur te astepti sa ai semnal si in mina atunci nu cumva exagerezi? Stii despre ce investitii e vorba?

6. Incorect inca o data! Cred ca aproape toata lumea a primit sms de informare si e si pe site-urile companiilor. In plus tarifele pe rmg sunt destul de ok acum in UE, faza cu 6 eur/MB e istorie, mai iesiti si voi prin afara macar asa mia aflati cate ceva daca tot nu deschideti un site ceva inainte.

7. "Umflarea facturilor" e exact termenul care defineste articolul tau adica facut "pe picior". Habar nu ai ca sunt departamente intregi care verifia acuratetea facturilor pentru ca e in primul rand probl de imagine nu de cei 3 centi pe care ii iei in plus! Sigur ca greseli exista in orice domeniu dar…

Trebuie sa te documentezi mai bine cand incerci un astfel de articol altfel risti sa fi luat in derizoriu. Nu esti dat in judecata pentru defaimare si pentru ca nu esti luat in serios. De altfel vezi si ce posturi primesti…cam cine pune "botu" la punctele tale.

Ma opresc aici pentru ca mai trebuie sa si muncim pentru ca tu sa poti utiliza un serviciu esential in zilele noastre. Te rog sa iti iei meseria in serios in primul rand din respect fata de tine si abia apoi fata de cititorii tai!

Iuly

Pis pe tine de cacat ne fura de ne rup au profit de 10 ori mai mare decât în ue exp.germania si tu vb. Ca fac afaceri,paiastai furt pe fata nu afacere când ai profit de cel puțin 10 ori mai mare si oferte mai proaste decât în țară unde profitul este mai mic de 10 ori plus ca nici măcar salariile angajaților nu le măresc exemplul în Germania salariul 2000e profit companie 15 la sută la 10 mil abonați,romania salariul 400e profit 200 la sută la 10 mil abonați plus oferte mult mai proaste la servici si telefoane la costuri ma refer nu la infrastructura aici stăm bine ca doar avem profit imens ar fi si culmea sa nu investească în infrastructura si de aici cel mai bun net din eu si acoperire cea ma buna normal dacă profitul este imens.toti ne fura în toate domeniile au venit puse pe furat nu pe făcut afaceri punct.restul este vrăjeală

Nickmann

@Andrei: Poate ca eu nu inteleg notiunea de contract, dar Orange tot firma care stoarce ani de pe oameni, se numeste. Raspunde-mi daca nu la intrebarea: cum se face ca eu, daca vreau sa intrerup relatia mea cu Orange, nu se poate decat prin plata integrala a abonamentului prin care eu ies cu nimic mai mult decat buzunarele mult mai goale? Si cum se face ca aceasta clauza nu ti-e specificata cand inchei un contract cu ei? Sau nu e de interesul general chestiunea asta?

Eu cred Andrei, ca tu ti cu ursu.

Lucian Davidescu

@Andrei

"Nu esti dat in judecata pentru defaimare si pentru ca nu esti luat in serios"

Să mă bucur, să mă întristez? 😀

"De altfel vezi si ce posturi primesti…cam cine pune “botu” la punctele tale"

Nu ştiu dacă îţi dai seama, dar o judecată de genul ăsta te descalifică, dintre toţi, tocmai pe tine.

Adrian

Multa lume se plange de serviciile telefonice din Romania, dar eu pot sa va asigur ca sunt superieftine si bogate in facilitati fata de ce e in vest. Nu mai vorbesc de acoperire. Eu stau in Franta, si aici operatorii sunt de mult intelesi intre ei, nu are sens sa te obosesti sa schimbi, preturile si abonamentele sunt aprope identice, adica mari, gen cel mai ieftin abonament incepe pe la 25 de euro cu 60 de minute incluse (simplific). Iar internet mobil … cred ca glumiti. Nimeni nu-si permite aici un abonament de date de 10 – 20 de euro cum au toti operatorii din romania … e super scump un abonament de genu asta chiar si limitat la 1 – 2 giga.

Secret

Frate in cehia cu 25de coroane aveai net gratuit o saptamana.in reteaua t-mobile.deci?

Andrei

@Lucian

– io zic ca e trist sa nu fi luat in serios….vad ca tu ai dubii…ai vrea sa te bucuri…

– ai probleme majore nu numai de logica dar si de intelegerea termenilor, expresiilor, etc. macar da un google pentru "a pune botu" si apoi poate o sa intelegi.

Ti-am raspuns din respect pentru cei care mai citesc un astfel de blog – asta nu inseamna ca "am pus botu' " ba dimpotriva te-am combatut la majoritatea punctelor (pentru ca unele au tangenta cu realitatea!)

Cand ma gandesc ca astia ca tine scriu prin ZF, Capital, etc am fiori reci pe spate…mai putem avea pretentii de la aia 80% care asculta manele si scuipa seminte?

Nici macar nu ai avut curiozitatea de a intra pe un site ceva pentru cifra de afaceri si cote de piata..la 2 din 3 operatori ai scris balarii, asta e respectul pentru cititorii tai…sau poate atat poti…

GHeo

Adrian – sa vezi cume in Canada..de la 25 CAD in sus…atat e cel mai mic abonament fara aproape nimic inclus…in loc sa va ocupati de lucruri serioase o frecati aiurea unde nu e cazul!

punk

Nu mai comparati mere cu pere, gen un o tara cu densitate de un eschimos pe km^2 sau o tara unde o licenta costa miliarde de euro (de fapt un impozit indirect pentru consumator), cu Romania, unde munca e practic gratis si licentele se dau politic.

Discutia se termina imediat dupa ce te-ai uitat la placinta de sus, si mai ales la cele din anii 2006-2008, inainte sa conteze Cosmote. Pe o piata concurentiala nu ai cum sa protejezi o rata de 40-50% a profitului, in conditiile in care jumatate din costuri sunt advertising – e clar ca e vorba de intelegeri anticoncurentiale intre Orange si Vodafone. In ultimul an am vazut ca amenintarea Cosmote a readus competitia si noile oferte sunt relativ rezonabile.

Daca nu-ti convine sa stai sa astepti 10 minute la robot atunci cere un abonament premium cu account manager inclus, disponibil la orice ora… dar stai, aceasta oferta premium nu exista pentru ca nu s-ar vinde in Romania, o tara plina de manelisti cu fitze GSM. Nu poti avea servicii de lux la pret de Romania. End of story.

Lucian Davidescu

@Andrei

“Nu esti dat in judecata pentru defaimare si pentru ca nu esti luat in serios”

" 😀 " era o cheie de lectură. Nici acum nu realizezi ridicolul frazei, este?

Și n-o mai scălda, ai insultat o mulţime de oameni doar pentru că au altă opinie decât tine.

"De altfel vezi si ce posturi primesti…cam cine pune “botu” la punctele tale."

Păi te-ai gândit că singurul "post" îndoielnic s-ar putea să fie al tău?

liviu

Lucian, articolul tau exprima niste frustrari mari. Imi aduce aminte de perioada anilor '90 cu sintagma "nu ne vindem tara". Cum te-ai gandit tu sa acoperi toate punctele de interes pentru consumato!

1. ANCOMUL reglementeaza piata telecom si implicit taxa de interconectare. De ce nu o fac? Raspunul il vei avea doar daca ii vei intreba. Dar de ce ANCOMUL acorda o licenta de telefonie mobila unui grup de firme (OTE) care mai detine inca 2 licente in Romania prin Cosmote si Zapp si nu acorda aceasta licenta unui alt operator pentru ca sa creasca competitivitatea pietii? Desigur Orange si Vodafone sunt devina si aici..

2. Blocarea telefoanelor e cea mai mare aberatie auzita. Daca mergi la politie pentru ca ti s-a furat telefonul, politia ar trebui sa faca o cerere pentru identificarea imei-ului catre operatorii de telefonie? NU SE INTAMPLA! Nici macar nu ii intereseaza decat daca e telefonul unui vip.

La punctul 8 cu interceptarea ai adaugat "piesa de rezistenta articolului". Daca cineva e interesat sa iti inregistreze convorbirile sau sa te localizeze o va face fara ajutorul operatorilor ci cu echipamente de interceptare.

Articolul este rautacios din toate punctele de vedere si denota cunostinte reduse despre piata telecom. As fi vrut sa te vad ce articol scriai daca erai in Canada sau SUA si erai taxat si pentru APELURILE PRIMITE si unde la un abonament standard trebuie sa platesti si ca sa vezi identitatea numarului care te apeleaza.

O tara ca Ungaria are un venit pe utilizator a unei companii de telecomunicatii mult mai mare ca in Romania! De ce oare, sunt doar 11 milioane de oameni in Ungaria nu 20CA in Romania? In linia articolului o sa le spunem si companiilor de acolo ca FURA si au venituri uriase de pe urma poporului! Iti pot spune ca aceste firme platesc niste impozite imense pentru profiturile lor "uriase" si nu fac afaceri cu statul…

Multumesc,

Andrei

Lucian – tocmai din cauza "cheii" ti-am zis ca e trista toata treaba… te bucuri degeaba… Toata situatia asta devine ridicola si nu doar fraza aia.

Referitor la insulte – cand nu cunosti un termen gen "contract" dar postezi pe blog pt ca e la moda si ai net ieftin atunci nu meriti un raspuns.

Exagerezi si nu sunt singurul care iti spune asta dar insisti…Cei ca tine au "profanat" meseria de jurnalist prin superficialitatea lor. In loc sa folosesti critica tu nu o accepti! Nici macar niste cifre coerenta nu ai putut prezenta.

Inchei aici cu promisiunea ferma de a nu intra vreodata pe aceasta pagina (cum am primit deja recomdare mai sus).

OUT!

Lucian Davidescu

@Andrei

Iar cei ca tine au profanat meseria de… comentator anonim 🙂

Cifrele sunt bune şi uşor-verificabile, tu minţi cu bună-ştiinţă (vezi update şi link la punctul 9) şi eşti cu mai mult de 25% sub pragul minim de bun-simţ admis pe aici. Aş vrea să mă pot baza pe promisiunea ta, dar până una-alta nu ţi-ai dat numele real, deci nu eşti în măsură să promiţi nimic.

PS. Vezi să trânteşti uşa la ieşire 😀

Stefan A.

Remarc ca numarul total de abonati depaseste intreaga populatie a Romaniei.

Daca scadem numarul de prunci si batrini cu virsta inaintata (care in general nu folosesc telefoanele mobile) cifra totala de clienti devine si mai dubioasa ! Or fi toti romanii ramasi cu cel putin doua abonamente pe cap de persoana ? 🙂

Depasim si cele mai dezvoltate tari din UE ! 🙂

Stefan A.

Comparam cu Italia , tara cu cel mai mare numar de abonamente /locuitor .

Multumesc de grafic ! 🙂

Si totusi , sintem o tara saraca ca PIB / locuitor .

Numarul de abonamente este enorm , raportat la saracia oficiala ! 🙂

VictorCh

5. Am descoperit (pe nervii mei) quasi-inaccesibilitatea operatorilor umani cand mai mult de o juma' de ora am incercat (fara sa reusesc) "sa dau de" un asemenea operator urmand toate optiunile oferite de robot care mi s-au parut susceptibile sa ma ajute, si am verificat-o pe nervii casieritei de la reprezentanta atunci cand – la "amabila" ei sugestie de a intra in legatura cu operatorii ca sa-mi explice nedumeririle pe care le aveam – i-am intins EI telefonul ca sa formeze codul corect pt a reusi aceasta, recunoscandu-mi neputinta MEA in materie (SI EA a renuntat dupa un oarecare numar de incercari nereusite).

6. Multumesc pt pont, abonamentul expira curand, urmeaza negociere (SAU plecare in alta retea, daca sunt nemultumit de rezultat – ORICUM nu eram prea sigur daca as prefera sa raman sau sa plec).

10. Poate ca totusi ii prefera celor care luna-de-luna vorbesc putin…

@ Dan: "…in mai putin de un minut de conversatie cu o operatoare…"

Ai purtat negocierea telefonic? SAU – TOT "operatoare" se numesc si duduile de ghiseu?

@ john doe: "Din septembrie toti operatorii vor fi nevoiti sa nu mai vanda telefoane blocate pe retea."

a). Din septembrie 2010?

b). SIGUR?

"Masuratori exacte puteti vedea aici…"

Da' MACAR ALEA – SUNT exacte? (sau macar minimale – ca sa poti eventual sa te bucuri de semnal neasteptat SI in locuri neanuntate, dar sa nu fii dezamagit de lipsa semnalului unde stiai ca exista?)

"Ai impresia ca abonamentul e un contract bilateral, imi pare rau, dar traiesti intr-o iluzie a drepturilor consumatorilor, neaplicabila in companiile noastre intrenationale”.

DIN PACATE adevarat, si aici, si la banci.

"…optiunile contractate au tendinta de a disparea in catva timp fara sa fiti anuntati."

In interiorul termenului de valabilitate al contractului? Neindeplinirea unei clauze contractuale de catre una din partile unui contract nu scuteste cealalta parte de respecarea termenului de expirare a contractului? Mi-ai modificat clauza pt care am facut contract cu tine – reziliez pe loc (din ACEST motiv) contractul!

@ Ionut Oprea: "…stam la coada sa dam cu capul in zid…"

Ai stat indelung la acea coada inainte de a posta aici un asemenea comentariu?

@ Andrei: "Ma asteptam ca pe bloguri de genul asta sa gasesc mai multi oameni care gandesc dar din pacate…"

Ai dreptate sa te simti dezamagit, asa ne simtim SI NOI, caci si noi ne asteptam la acelasi lucru de la cei care comenteaza…

"…nu fiti lenesi si nu inghititi tot ce vi se spune…"

Ne vom stradui sa nu uitam acest sfat cand iti vom mai citi comentariile.

"Clar nu te bucuri dar daca tu pentru 5 eur te astepti sa ai semnal si in mina atunci nu cumva exagerezi? Stii despre ce investitii e vorba?"

CLAR o asemenea pretentie ar fi o exagerare, dar aici:

1. Nu era vorba de "in mina", ci de "în Ciocârlatele" (numele nu imi este cunoscut, dar rezonanta sa mie imi sugereaza nu o mina, ci o localitate; dumitale nu?)

2. Nu stiu (si nici nu ma intereseaza) cat e investitia (acest gen de calcul cade in sarcina investitorului, eventual si a organelor de control referitor la stabilirea tarifelor, si nu a beneficiarului), si NICI nu sugerase Lucian sa fi fost facuta vreo investitie. Problema ridicata de el fusese alta (sperasem sa fii destul de ager incat sa fi inteles singur, dar daca nu aceasta e cazul – sau daca doar "faci pe prostul" pt a putea devia raspunsul in alta directie decat intrebarea – iti explicitez eu): el era nemultumit doar de faptul ca atunci "…când ajung în Ciocârlatele n-am semnal…" in ciuda faptului ca "…pe harta ta apare că am acoperire în Ciocârlatele…", deci el in acest caz isi exprimase nemultumirea nu fata de lipsa de acoperire in Ciocarlatele, ci fata de inducerea lui in eroare de catre harta, fapt care il determinase sa-si ia anume, in mod expres, telefon de la ACEL operator, deci fata de folosirea (indirecta) a acestor date… "fara acoperire in realitate" ca un fel de reclama mincinoasa (desi in acest caz nu poate fi numita asa).

"…sunt departamente intregi care verifia acuratetea facturilor… …Sigur ca greseli exista in orice domeniu dar…"

Adevarat, "errare humanum est", si probabil ca am accepta acest rationament in ciuda "departamentelor intregi" care verifica facturile (da' parca de la operatorii umani de la "relatii cu publicul" se facea economie de personal; numa' acolo, aici nu?) DACA erorile ar fi intr-adevar erori accidentale, si in aceasta calitate ar respecta aproximativ distributia conform curbei lui Gauss, adica ar fi nu numai si mai mari, si mai mici, ci si simetrice, adica atat in favoarea operatorului de telefonie si in defavoarea clientului, cat SI in favoarea clientului si in defavoarea operatorului de telefonie (ori ACEST aspect nu pare sa aiba acoperire in realitate).

"…vezi si ce posturi primesti…cam cine pune “botu” la punctele tale."

Vedem…

"Inchei aici cu promisiunea ferma de a nu intra vreodata pe aceasta pagina…"

Doamne-ajuta!

@ Lucian Davidescu: 1. "Ce, crezi că de mâine o să renunţe la telefonul mobil? Nu! O să-şi aleagă mai bine operatorul, atâta tot."

De unde, din "bogata oferta" mentionata?Sau sa mergem sa ne abonam pe la "vecini" si sa stam permanent pe roaming? Da' poate ma insel – as dori in acest caz o sugestie referitoare la operatorul pe care il consideri dumneata optim.

2. Din graficul referitor la abonare si patrundere aflu si eu IN SFARSIT estimari mai recente referitoare la populatia Romaniei! (Te uita PT CE iti folosesc eu graficele!)

@ Nickmann: "…cum se face ca eu, daca vreau sa intrerup relatia mea cu Orange, nu se poate decat prin plata integrala a abonamentului…"

Aici – dupa parerea mea – din pacate are dreptate pacatosul si gresesti dumneata: din cate stiu eu, contractul este legea partilor, si daca dumneata (prin insasi semnarea contractului) ai fost de acord cu o clauza oneroasa pt dumneata… Vina nu e a celui care cere, ci a celui care e de acord sa dea, si apoi se plange!

Daca intr-adevar "…aceasta clauza nu ti-e specificata cand inchei un contract cu ei…" (in sensul ca ea nu este prezenta in textul contractului) inseamna ca ei nu se pot prevala de ea si nu-ti pot cere plata, dar daca acea clauza FIGUREAZA in textul contractului si doar ai fost dumneata superficial si n-ai citit-o inainte de a semna contractul… Cine "semneaza ca primarul" ulterior "plateste ca popa"! Nu degeaba se spune ca "cine nu deschide ochii deschide punga"! (Mai exista si o forma a acestei zicale mai… "studenteasca", mai "decoltata", dar nu aici e locul s-o exprimam, putem cel mult sa-i mentionam existenta.)

@ Adrian: Eu cred ca dumneata te inseli!

"…in Franta… …preturile si abonamentele sunt… …mari, gen cel mai ieftin abonament incepe pe la 25 de euro cu 60 de minute incluse…"

Fii te rog amabil si actualizeaza-mi putin informatiile: SMIG (sau salariu mediu la nivel national, oricare varianta o preferi) pt CATE ORE este pretul unui abonament care mai are si minute incluse? (Poate ca astfel pusa problema te va conduce la reconsiderarea opiniei ca "…serviciile telefonice din Romania… …sunt superieftine…")

"Nimeni nu-si permite aici un abonament de date de 10 – 20 de euro cum au toti operatorii din romania…"

FOARTE sincer iti declar ca TARE m-ar mira daca francezii – chiar si cei situati in zona venitului minim – n-ar putea sa-si permita sa plateasca aceasta suma pt un asemenea abonament!

@ GHeo: E valabil si pt dumneata raspunsul (si intrebarea) de la primul punct al raspunsului meu adresat lui Adrian.

@ punk: "Nu poti avea servicii de lux la pret de Romania."

Esti sigur? Sa inteleg ca parerea dumitale ar fi ca aceeasi este (sau macar ar trebui sa fie) optica acelorasi operatori de telefonie si in cazul contractelor pe care le-au incheiat acestia cu angajatii lor, deci ca – intrucat ii platesc pe acestia "…la pret de Romania…" nu se asteapta de la ei la "…servicii de lux…"? Sau acest rationament functioneaza intr-un singur sens?

@ Stefan A: "Remarc ca numarul total de abonati depaseste intreaga populatie a Romaniei… …cifra totala de clienti devine si mai dubioasa ! Or fi toti romanii ramasi cu cel putin doua abonamente pe cap de persoana ?"

1. Cifrele mentionate se refera doar la abonatii persoane fizice, sau si la intreprinderi si institutii?

2. Chiar daca cifrele se refera exclusiv la persoanele fizice, si chiar daca din randul utilizatorilor mai scadem chiar si locuitorii din zonele extrem-rurale, care isi duc viata in zone "fara acoperire" (deci e mai mult decat probabil ca nu au telefon mobil), un asemenea numar de telefoane nu este (neaparat) chiar nejustificat, existand multiple motive pt posesia concomitenta a mai multor aparate (si abonamente) telefonice:

a). Pt persoanele care – din indiferent CE motive – poarta frecvente convorbiri in toate retelele de telefonie, poate fi mai rentabil sa aiba cate un abonament in fiecare retea decat sa achite numarul mare de taxe de interconectare.

b) Cei care sunt frecvent apelati EI "in interesul serviciului" de obicei folosesc in interes personal alte numere de telefon decat cele "de serviciu", numere private pe care nu le fac cunoscute decat persoanelor cu care sunt in relatii personale, nu si celor din relatiile profesionale, pt a nu putea fi deranjati pt probleme profesionale si in minimul lor "timp liber".

c). Abonamentul la telefonia mobila poate fi un beneficiu suplimentar la abonarea la alte servicii (spre ex la internet, sau la programele TV).

d). Abonarea poate fi unica metoda care sa-ti permita sa cumperi cu pret redus un aparat telefonic pe care altfel nu ti l-ai putea permite.

etc

"Numarul de abonamente este enorm , raportat la saracia oficiala !"

Partial "saracia oficiala" este CHIAR CAUZA numarului mare de abonamente la relefonia mobila, incepand cu faptul ca nu mai progreseaza extinderea retelelor de telefonie fixa de multe ori nici macar in noile cartiere di orase, cu atat mai putin catre adancimea zonelor rurale, astfel telefonia mobila ramanand singura optiune disponibila si terminand cu faptul ca multor persoane le-au scazut veniturile atat de mult in raport cu necesitatile incat nu se mai descurca numai cu salariul si – in scopul obtinerii de castiguri suplimentare – nu-si pot permite sa nu ofere potentialilor clienti (pt cine-stie-ce servicii extraprofesionale or fi avnd ei de oferit) o modalitate usoara, sigura, rapida si ieftina de a-i contacta.

MeTeo

@ION, nu cred ca ai habar de insemnatatea cuvantului "negociere".

Lucrez in vanzari de peste 12 ani iar cand vi de pe pozitii de forta cel cu care "negociezi" nu are nici o sansa. Ori esti de acord cu conditiile mele de forta ori nu semnezi. Si asa au fost si Org si Vdf (restul la acea vreme nu contau sau nu existau).

Asadar regandeste-ti te rog atitudinea si vezi cum "negociezi" la cirese.

Ion

@MeTeo – de obicei nu rezisti mai mult de 3-4 ani in vanzari..fie te specializezi in altceva fie te cretinizezi..tu ai ales a doua varianta…

ori nu ai nici o treaba cu businessu' asta ori ai vandut ciorapi 12 ani…

mobutu

"când trebuie să crească-cresc iar când trebuie să scadă-stau"

-se aplica si la benzina/motorina la pompa.

florin

Este economie: se aplica in orice domeniu cu cerere inelastica.

ionut

@florin

Nimic mai fals, este economie reglementata si interventionism, nu economie. Cererea e inelastica pana la pret si elastica (cat incape) dincolo de acesta.

Tudor Cristea

Tot asa (pe invers, da' similar) funtioneaza si cind vrei salar mai mare: cu cit schimbi angajatorul mai des cu atit mai buna plata.

Jetli

***…ia suna la operatorul tau DUPA ce ti-a expirat contractul si spune-i ca vrei sa treci la alt operator,sau pe cartela reincarcabila cu pastrarea numarului de telefon….sa vezi ce limbi in ureche iti primesti!!!!!

punk

De fapt nu are legatura cu elasticitatea cererii, ci cu asimetria informationala si economia de scara. Pentru firma de telefonie fiecare procent pe care-l spoliaza de la clienti e un procent de profit in plus. Clientul rareori are o perspectiva clara asupra preturilor oferite in piata, si efortul necesar pentru a castiga o asemenea perspectiva s-ar putea sa coste mai mult decat castigul potential de 100 RON pe an.

Ideea e simpla:

– Daca esti director, i-ati cel mai scump abonament si uita de problema.

– Daca esti sarac, si nu vrei sa ramai unul, analizeaza cu atentie ofertele din piata – timpul iti va fi rasplatit pentru ca oricum are o valoare neglijabila.

Laur

Foarte frumos comment din partea lui VictorCh, cu mici rectificari care trebuiesc facute ici colo, dar foarte bun!

In concluzie personala: Nu putem trai oricum fara telefonie mobila fie ea pe abonament sau cartela prepay.Statisticile legate de abonati/populatie se refera si la cartele prepay nu numai la abonati cu contracte, de asemenea si cifrele de abonati din articolul prezent, ceea ce inseamna ca nu neaparat exista 3 abonamente per locuitor.Exista 5 poate chiar mai multe cartele prepay pe locuitor, daca stam sa ne gandim ca mai ieftin iesim daca achizitionam o cartela noua, decat sa incarcam una veche si plus ca beneficiem si de oferte destul de bune gen 3000 minute (la orange cel putin) si cum in ziua de azi, telefonia mobila este folosita in exces de persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 22 de ani categoric, foarte multe persoane folosesc cartela prepay.

In privinta componentei unui abonament, fiecare companie incearca sa atraga cat mai mult clineti pentru un profit cat mai mare.Perioada contractuala de obicei se percepe mai ales ca in momentul in care achizitionezi un nou abonament sau il schimbi pe cel vechi, categoric cumperi si un telefon la un pret foarte mic fata de cel standard (desigur blocat in respectiva retea, dar aici trecem deja la alt subiect), iar acel telefon percepe niste costuri pe care compania le suporta, oferindu-ti tie serviciile ei, destul de ieftine as putea spune pentru Romania. In concluzie, compania castiga doar in momentul in care tu iti depasesti costuri abonamentului (vezi cost suplimentar).

In legatura cu angajatii: Probabil in trecut angajatii companiilor o duceau foarte bine, castigau foarte mult, acum insa salariul unui operator relatii cu clientii incepe de la 600 ron pe luna si poate ajunge la maxim 850 ron pentru un program de 8 ore jumate in care, respectiva persoana vorbeste cu cel putin 100 de persoane si din cele 100 peste 70 sunt reclamatii, inchipuieti cum ajunge omul ala acasa.

Intradevar sunt lucruri care nu se spun la deschiderea unui nou abonament, dar nimeni nu iti pune pistolul la cap daca intrebi. Majoritatea semnati ca primarii si nu va asumati responsabilitatea decat dupa ce aflati ca nu mai aveti ce face si Da! guvernul chiar a adopat o lege pentru rezilierea de contract insa acea lege se refera strict la taxa fixa care se percepe in momentul rezilierii insa, nici o companie din cele 3 mai sus mentionate nu are o taxa fixa, sau cel putin nu mai are (aici fac referire la legea 161/2010 pentru cine doreste mai multe informatii)

Asadar, degeaba comentam la astfel de articole, traim in romania si asta ne ocupa tot timpul, ar trebui sa citim si sa inghitim, pentru ca asa cum VictorCh te-a rugat, domnule Lucian Davidescu care ar fi cea mai buna companie de telefonie mobila din Romania?

Eu

CONCRET!

Se fac greseli voite, se umfla facturi, apoi, daca stii de ANCOM

si faci reclamatie, se rezolva, daca nu, platesti cat zic ei. Am avut cateva runde cu VODAFONE. Ultima era aceea ca desi le-am cerut sa rezilieze contractul pentru internet, care costa enorm la ei, au vrut sa ma taxeze pentru doua luni in care nu am folosit internetul. I-am si anuntat cu 30 de zile inainte ca am trecut la alt operator. Dupa o cearta cu un operator care spunea ca nu se poate reduce factura, ca sa platesc in avans cei 200 de lei si pe urma se recalculeaza, i-am sreclamat si a venit factura corecta. Deci nu cedati si reclamati-i!

cesaris

am inteles stirea.!! de azi incolo nu mai platesc absolut nici un abonament la orange.!!!

George Geo

Pai da, prostiile astea sunt date de dependenta fata de ei! Iar nenorocirea e ca in tara asta nu reglementeaza nimeni nimic! Suntem lideri de piata, facem ce vrem! Daca suntem si unic operator, cum se intampla pana nu demult in multe ramuri, facem total ce vrem! Stim ca daca nu-i convine prostului, n-are unde sa se duca la altul, asa ca accepta! In schimb infectii astia din politica o ard aiurea prin balarii, in loc sa reglementeze multe dintre aceste mizerii care ni se fac!

Adrian Chiriac

Salutare tuturor! Numele meu este Adi si am ceva probleme cu sacalii de la Cosmote…In urma cu ceva timp am sunat pentru dezactivarea unei optiuni de 5 euro pentru ca urma sa plec din tara si acea optiune era degeaba (s-a intamplat de 3 ori aceasta marsavie) si ei o tot activeaza intr-una…eu fiind in Londra mai bine de un an. Nu vreau sa ramana asa pentru ca sunt banii mei munciti de mine…iar cand voi ajunge in tara vreau sa merg in instanta cu ei. Multumesc pentru ajutor anticipat!

Crida Cristina Ionescu

stie cineva daca se poate transfera seria IMEI de pe un telefon pe altul?

Amza Dornescu

DE CE NU MAI AM SEMNAL IN CASA?

Cristian Nicolae

asa e !
desteptarea !!

Dimitriu Stefan

beton cel mai tare articol citit astazi. asa este. mai ales blocat in retea pierzi garantia daca pui un android mai nou dar nu ofera nici o protectie. am avut un galaxy sII am ramas fara el degeaba am imei nu ma baga nimeni in seama atata sunt bun cat aduc castig vreo 800 euro anual, au servare dar nu v-or sa le foloseasca in fine cred ca intrei ei se ajuta si isis rezolva singuri problema cu furtul sau pierdututl, asta e tara noastra neamuri si nepotism tot pe acest principiu se va duce si de rapa. va multumesc

Anonim Necunoscut

Adevarat!

Munteanu Mihaela

foarte tare frate! cu toate ca stiam ca asa se procedeaza, articolu este bine realizat!

Daniel-marian Moldoveanu

in legatura cu cashh flow-ul se activeaza cand vrei sa treci pe un abonament mai mare. clauza spune asa: media facturilor emise pe 3 luni trebuie sa fie mai mica decat valoarea abonamentului nou la care vrei sa treci, ori asta suna a ceva ilegal

Carp Gianina

hey, voiam sa va intreb, daca in romania am minute pe orange, si sun pe orange dar e in roaming, eu consum minutele incluse si cel din roaming plateste la fiecare minut, nu? sau cum e?

Dumitru Craciun

în tel. sunt multe aplicați eu sunt pensionar ,aș vre să știu de ce aplicați aș avea nevoie ,tel ptr. mine este mai mult pter. accidente neprevăzute.

qwerty

probabil de niciuna…

avocatnet.ro

Operatorii de telefonie mobilă n-au voie să ceară clienţilor o taxă de reziliere, potrivit Legii nr. 193/2000, atunci când aceştia din urmă vor încetarea serviciilor înainte de expirarea duratei minime contractuale. Însă, aşa cum cititorii AvocatNet.ro au semnalat în nenumărate rânduri, taxa de reziliere este solicitată în continuare.

Într-o situaţie de acest fel, în ciuda interdicţiei legale, operatorii de telefonie mobilă pot avea dreptul să ceară despăgubiri de la clienţi, însă doar în măsura în care există, cu adevărat, un prejudiciu. Potrivit unui specialist de la societatea civilă de avocaţi Ionescu şi Sava, un exemplu în acest sens este atunci când clienţii cumpără telefoane la preţuri reduse.

„Considerăm că s-ar justifica o despăgubire în sarcina clientului de telefonie mobilă în situaţia în care operatorul de telefonie mobilă ar urma să sufere un prejudiciu ca urmare a unei rezilieri contractuale intempestive din partea clientului, respectiv în situaţia în care acesta a obţinut beneficii de la operatorul economic tocmai în considerarea unei anumite perioade a relaţiei contractuale (reduceri la achiziţionarea aparatelor telefonice, reduceri ale tarifelor lunare, bonusuri legate de perioada contractului etc.)”, a explicat, la solicitarea AvocatNet.ro, avocata Corina Gimurtu.

Concret, deşi Codul consumului prevede în mod expres că dreptul consumatorilor la denunţarea sau rezilierea unui contract nu poate fi anulat sau restrâns de nicio clauză contractuală sau înţelegere între părţi, legea apără şi dreptul firmelor de a cere despăgubiri, atunci când există o justificare.

„În temeiul art. 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, legiuitorul înţelege să apere, pe de altă parte, şi dreptul operatorului economic de a putea solicita despăgubiri clientului în situaţia în care acestea sunt justificate, dar fără a se defini în ce condiţii despăgubirile vor fi considerate juste”, a punctat avocata de la Ionescu şi Sava.

Ce poţi să faci dacă ţi se cere o taxă de reziliere

Specialistul contactat de redacţia noastră a lămurit că, atunci când se doreşte încetarea serviciilor fără plata unei taxe de reziliere, clienţii trebuie să informeze operatorul de telefonie mobilă, cu respectarea unui termen de preaviz, cu privire la intenţia de a denunţa contractul în mod unilateral.

„În contractele cu executare succesivă sau continuă, aşa cum este şi contractul încheiat cu operatorii de telefonie mobilă, acest drept poate fi exercitat cu respectarea unui termen rezonabil de preaviz, chiar şi după începerea executării contractului, însă denunţarea nu produce efecte în privinţa prestaţiilor executate sau care se află în curs de executare”, spune Corina Gimurtu.

În cele mai multe cazuri, termenul rezonabil de preaviz este de 30 de zile, iar la împlinirea acestuia trebuie transmisă operatorului de telefonie mobilă o notificare de reziliere unilaterală. „De regulă, termenul rezonabil de preaviz este cel de 30 de zile, după împlinirea căruia clientul trebuie să trimită notificarea privind rezilierea unilaterală a contractului operatorului de telefonie mobilă fie prin intermediul unui executor judecătoresc, fie printr-o scrisoare recomandată cu confirmare de primire şi conţinut declarat”, a adăugat avocata.

Un abonament poate fi prelungit automat fără acordul clientului?
Răspunsul este „Da” doar dacă este respectată condiţia obligatorie de notificare prealabilă. Informaţii pe larg despre acest subiect pot fi găsite aici.
Corina Gimurtu a subliniat că operatorii de telefonie mobilă nu pot impune un termen de preaviz nerezonabil (de exemplu, unul de şase luni), plus că, chiar dacă aceştia cer o taxă de reziliere, clienţii pot s-o refuze şi să sesizeze reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Clauzele abuzive din contractele de servicii, cum este cea care impune, în mod nejustificat, plata unei taxe de reziliere, pot fi reclamate la ANPC. Potrivit informaţiilor disponibile pe site-ul autorităţii, reclamaţiile pot fi depuse de persoanele fizice numai după încercarea de a rezolva amiabil problemele direct cu firma care a prestat serviciul.

În acelaşi timp, consumatorii mai pot reclama probleme şi la ANCOM, care „poate interveni în situaţiile în care furnizorii de comunicaţii electronice (telefonie, internet, televiziune) încalcă drepturile de informare, nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor, nu includ anumite informaţii în contract sau nu respectă legislaţia specifică din domeniul comunicaţiilor electronice”, ne-a mai spus Corina Gimurtu.

O clauză ce nu poate fi negociată este o clauză abuzivă

În principiu, clauzele care impun o taxă de reziliere sunt considerate abuzive deoarece consumatorii nu le pot negocia cu operatorii de servicii la momentul încheierii contractelor.

„Taxa de reziliere cerută de operatorul de telefonie mobilă la încetarea contractului, din iniţiativa clientului, înainte de termen este considerată abuzivă dat fiind faptul că negocierea acesteia este imposibilă la încheierea contractului cu operatorul de telefonie mobilă. Practic, clientul încheie cu operatorul de telefonie mobilă un contract de adeziune ale cărui clauze sunt prestabilite, în întregime, doar de către una dintre părţi. Cealaltă parte nu are posibilitatea să le discute, ea este liberă să le accepte sau să nu le accepte, dar dacă acceptă, atunci aderă pur şi simplu la contractul prestabilit”, ne-a explicat Corina Gimurtu.

Mai exact, aşa cum se arată în Legea nr. 193/2000, „o clauză contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor”. Clauzele considerate ca nefiind negociate direct cu consumatorii sunt cele stabilite în prealabil, fără a da posibilitatea acestora de a influenţa natura lor.

În cazul de faţă, avocata de la Ionescu şi Sava a lămurit că dezechilibrul amintit de lege este dat de faptul că operatorul de telefonie mobilă instituie taxa de reziliere doar pentru consumatori. Cu alte cuvinte, operatorul ar trebui să instituie şi o taxă pe care să o plătească clienţilor atunci când rezilierea se produce la iniţiativa sau din vina sa.

Deoarece este o practică interzisă prin lege, introducerea de clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii se sancţionează cu amendă cuprinsă între 200 şi 1.000 de lei.

Lengel camelia

Este adevarat tot ce am citit eu de cind „m- am desteotat”sunt foarte nemultumita adevarul este ca nu sunt un as al tehnologiei mobile si se profita negativ pe tema asta va multumesc pentru ce am citit

WPiARTk1Sezt M88H76o6

bw0pk2 abHrhcDMdb

Leagan Florica

Da am vrut sa vad ceva pe Dacnyus si m au abonat fara sa spuna nimic ,eu sunt pensionara zcuze ptr gresele ,ce pot face ? Multumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Începând cu 1 octombrie 2019, Riscograma a început un proces de fuziune ireversibil cu standard.ro. Vă invităm să vizitați noul site și să ne urmăriți pe paginile de Facebook, LinkedIn sau Twitter.