Riscograma
Lucian Davidescu

Cum să-i trimiți la plimbare pe „brokerii“ care te hărțuiesc la telefon

„Alo, cumpărați acțiuni?”

Aşa-numiţii „brokeri“ care încearcă să vândă acţiuni prin telefon, sunând pe nepusă masă la numere culese din iluzorii baze de date, au apărut în România – culmea! – după criza financiară care la vremea ei a ruinat inclusiv bursa locală. Iar insistenţa lor exuberantă a crescut după ce a apărut filmul „Lupul de pe Wall Street“, deşi s-ar putea presupune că şi posibilele victime l-au văzut – deci sunt în temă cu ce se întâmplă. Bine aţi venit în „boiler-room“ şi iată câteva lucruri pe care ar trebui să le ştiţi înainte de a merge mai departe:

1. Nici unul nu are pregătire de specialitate, decât cel mult întâmplător. Teoretic, sunt oameni de vânzări, dar practic nu au nici o pregătire. Ei recită un script în care contează persuasiunea, nu argumentele. Până la urmă, riscul este integral al clientului – ei încasează comision şi la câştig şi la pierdere.

2. Argumentele vândute sunt culese direct din manualul „aşa nu“: acţiunea XYZ a crescut, deci sigur va mai creşte (de parcă trendurile nu se inversează, iar bulele nu se sparg) sau compania ABC lansează un produs nou, deci sigur acţiunile vor creşte (de parcă nu e posibil ca produsul să fie un eşec sau chiar un succes, dar pe care piaţa l-a anticipat chiar mai mult decât era cazul).

3. De fapt, logica economică este uneori intenţionat lăsată şubredă, astfel încât clienţii cu o oarecare pregătire de specialitate, care probabil nu sunt dispuşi să meargă până la capăt, să renunţe încă de la început şi să nu irosească timpul preţios al operatorului.

4. Una dintre tacticile mai sofisticate de seducere a clientului este practicarea de comisioane mici la început, împreună cu tactica „sindromul supravieţuitorului“. Tactica presupune că brokerul dă sfaturi de cumpărare unui număr mare de clienţi. După ce, inevitabil, unele se adeveresc, merge mai departe cu clienţii mulţumiţi. Dacă a pornit cu 200 de clienţi, după trei astfel de operaţiuni, are la dispoziţie 25 de clienţi cărora le-a dat sfaturi corecte de trei ori la rând şi care acum au încredere să cumpere orice bazaconie, cu orice comision.

5. Uneori, nu se lasă deloc alungaţi: dezinteresul faţă de bursă li se pare o chestiune temporară, iar dezinteresul de a face afaceri cu ei îl iau ca pe o chestie de orgoliu. Există însă câteva cuvinte magice care îi fac să pună un „client“ direct pe lista neagră: Poliţia, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Autoritatea pentru Protecţia datelor Personale etc.

4 comentarii
Ovidiu Gura

De parca BVB ar fi ca bursa din New York, Londra sau Tokio, de prca nu s-ar stii ca e dominata de cateva case de brokeraj (sau grupuri de interese) si nu reprezinta deloc o oglinda a economiei romanesti !

Parbrize-Expert.ro

pus intro racheta si lansati:)) cea mai buna varianta

Stefan Apalaghie

Se cheama call center . O masa de persoane angajate (pe salarii mizerabile) pentru a vinde o gramada de aiureli . (99,99 % din „afacerile” propuse telefonic sint escrocherii la marginea de jos a legii. Asigurari fantoma , produse minune inutile , investitii financiare beton dar fara ciment 🙂 , pensi private cu mici contributii dar mari pensi in viitor 🙂 ) In Italia , amploarea fenomenului a dus la crearea unui site guvernamental unde oricare abonat telefonic se poate inscrie pentru a interzice legal oricare „propunere” telefonica . Call center sint nevoite sa consulte lista numerelor de telefon declarate off limits de pe site . In caz contrar , amenzi usturatoare si despagubiri pe masura . Si subsemnatul a beneficiat de acesta posibilitate .Alaturi de alti citeva sute de mii de abonati telefonic . Efectele sint colosale . De o parte , se plinge ca se concediaza personal si deci creste somajul . 🙂 De alta parte , sint atit de linistit de nici nu aveti habar . 🙂

Mihai Costache

iphone te lasa sa blochezi nr de telefon. eu asta fac si sunt linistit mult timp intre 2 telefoane.