Standard
Lucian Davidescu

Cum se fură banii din contul bancar

Când ți-ai verificat ultima oară extrasul de cont detaliat? Sigur nu ți-au dispărut bani de pe card?

Acesta nu este un banc și nu este un jaf – cel puțin nu în sensul clasic. Este un caz real. Un tip intră într-o bancă:

„Vreau să îmi lichidez contul”. Depozit de 30.000 de dolari, vechi de 5 ani.
„Dar nu aveți nici un cont la noi”. Tipul își păstrează calmul.
„Sigur? Bine, mă întorc și mâine, sper că n-o să-mi spuneți același lucru”. A doua zi…
„A fost o eroare de sistem când am transferat datele. Altă dată să ne anunțați când depuneți bani pe termen mai lung” – tot păgubitul este vinovat, dar măcar și-a văzut dolarii înapoi.

Câteva zeci dacă nu sute de astfel de cazuri au ajuns pe mâna Poliției în istoria recentă. Poveștile apar răzlețe în presă, de obicei în cea locală, și nimeni n-a stat să le pună cap la cap. Însă doar un inventar rapid din ultimii câțiva ani, de când memoria internetului e vie, e suficient ca să dea fiori.

În nici o ordine:

 

 

Este doar o căutare sumară pe google – fiecare filtru nou, cu câte un nume de bancă sau oraș pus la întâmplare, ridică alte cazuri în topul rezultatelor – astfel că în realitate numărul total este posibil să atingă ordinul sutelor. În plus, multe publicații aleg să fie „responsabile” și să nu publice numele băncilor. Acolo unde numele băncii nu apare în text, l-am cules din dosarele făcute publice de portalele instanțelor de judecată pe baza numelor făptașilor. Alte cazuri au rămas complet anonimizate pentru posteritate – doar „o bancă comercială” și niște inițiale.

Cei care au înfundat pușcăria sunt doar cei mai lacomi sau mai ghinioniști. Altfel, atunci când păgubitul se prinde, lucrurile se rezolvă ca în exemplul de mai sus: „a fost o eroare”.

Sau se oprește la conducerea băncii care se poate afla într-unul din trei cazuri:

a) Este complice de-a dreptul.

b) Preferă ca incidentul să nu devină public și să sperie clienții, mai ales pe măsură ce cazurile se adună.

c) Oricum nu are mereu destule probe să meargă mai departe, așa că se limitează la măsuri administrative.

„Am dat afară un sfert dintre șefele de agenție într-un singur an”, povestește un responsabil de la una dintre băncile foarte mici… „atât am reușit să prindem”. Sursa detaliază profilul păgubitului: sunt fie bătrâni, care vin singuri la bancă… dacă n-au moștenitori interesați contul dispare în neant; fie persoane cu bani foarte mulți, care nu observă cum se duc alte câteva sute de euro lună de lună. „E sport național!”

Banca Națională a spus, de câte ori a fost întrebată, că „ăstea sunt cazuri izolate” și că nu ar exista vreo problemă de sistem. Deci dacă aveți încredere în competența BNR, n-aveți a vă teme: țineți-vă banii la bancă!

Totuși, câteva precauții nu strică:

1. Cereți extrase de cont periodice și citiți-le cu atenție.

2. Luați o opțiune de internet banking ca să le puteți verifica de acasă, eventual cu alertă pe SMS, de fiecare dată când intră și ies bani din cont. Atenție însă că unii funcționari bancari folosesc chiar internet bankingul pentru a face operațiunile frauduloase!

3. Arhivați, fizic și/sau electronic, toate înscrisurile din relația cu banca.

4. Încredințați o listă cu conturile și soldul lor, periodic, unui notar.

5. Dacă ați avut o experiență de acest gen (sau dacă o veți avea după ce vă veți verifica conturile), povestiți-o aici, într-un comentariu.

… și iată și cum se fură cu legea în mână


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ana

Bun sait !

Alexandru

Salutare! Si eu am patit acelasi lucru cu ing, mi se ia o suma mica din cont, dar constant, si suma nu apare nicaieri la extrase. Mi s-a intamplat sa am o suma de bani azi in cont, sa fac o tranzactie, sa imi dispara banii si apoi la extras de cont sa imi apara ca as fi avut o suma mai mica de bani.

Vlad

Salut,părerea mea este ca un Funcționar Bancar te fura!
pe tine și încă n’ clienți.De altfel nu și-ar mai acoperi urmele in cazul tău.Cand cineva îți sparge contul,ți-l golește și gata dar asta e unul mai precaut,i-a de la tine un pic de la celălalt iarăși tot așa și uite cum ajunge sa facă și el “amărâtul” vreo câteva mii pe luna.As merge direct la Poliție sau la Șeful Băncii.
Bafta

Vlad

Da,și eu am pățit-o cu BCR.
Pur și simplu fără nici o explicație nu m-am mai putut loga la Cont.A trebuit sa ii sun și sa urmez o serie de întrebări și răspunsuri la care mi-au spus ca a fost doar o eroare de sistem și ca le pare rău.
Na uite de asta merge treaba la noi.Daca nici acum nu și-au ieșit din stilul de comunism.
Aveți grija la bănci mai bine Crypto și gata

Mihaela

Eu acum sunt intr.o situatie neplacuta cu banca BCR. Am descoperit pe 15.03.2018 ca am la sume blocate in cont doua tranzactii facute online cu firma Y VENMO NEW YORK, una de 100USD si una de 150USD la interval de 30 de secunde. Niciuna dintre aceste tranzactii nu sunt facute de mine. Am completat 2 avize de refuz la plata si astept raspunsul bancii, acesta trebuie sa vina in 45 de zile, dar un angajat al bancii mi.a spus telefonic ca desi banii sunt inca la sume blocate este posibil sa nu ii pot recupera pentru ca banii cica sunt undeva intre BCR si destinatar.

Ema Barba

Am aceeași experienta cu ING! Ar trebui sa îți poți recupera banii cu ușurință chiar dacă suma este debitată.

Ghibb

Foarte bun situl tau si instructiv.

Hisom Andrei

Bună ziua mie Miha furat 1500 de lei și îi vreau înapoi mâine până la ora 12:00 că îmi trebuie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Începând cu 1 octombrie 2019, Riscograma a început un proces de fuziune ireversibil cu standard.ro. Vă invităm să vizitați noul site și să ne urmăriți pe paginile de Facebook, LinkedIn sau Twitter.