Pai norma de hrana e similara tichetelor de masa acordate de anumite companii private. Alte drepturi sunt reprezentate de plata echipamentului, care acum se face individiual de catre fiecare politist, in functie de nevoi. Nu cred ca statul impoziteaza achizitionarea de echipament de protectie firmelor private.
Deci, s-a plecat de la niste presupuneri ale autorului articolului, neintemeiate dupa opinia mea.
Până și statul își plătește angajații „la negru”
Analiză pe fluturașul de salariu al polițistului Godină
Că România are printre cele mai mari taxe pe muncă din Europa (și implicit din lume), știm deja – ca procent, suntem pe locul al optulea, înaintea unor țări ca Suedia și Danemarca.
În cifre absolute, la salariile mai mici de 500 de euro nu există statistici oficiale dar suntem probabil chiar pe primul loc.
Pentru un salariu minim de 1250 de lei brut, angajatorul plătește 1538 de lei iar angajatului îi ajung în buzunar 925 de lei. 613 lei – adică 40% din costul total – ajung în buzunarele statului. (calcule făcute cu ajutorul calculatorsalariu.ro, un instrument excelent!)
La salariul mediu, de 3200 de lei brut, angajatorul plătește 3936 de lei din care statul oprește 1692 de lei – adică 43% din costul total – pentru ca angajatul să mai rămână cu un net de 2244 de lei.
Se știe și care este metoda ocolitoare în sectorul privat față de această povară. Fie munca „la negru”, în care banii sunt plătiți cash fără nici o formalitate iar statul nu ia nimic, fie munca „la gri” unde există un salariu oficial pentru salvarea aparențelor, de obicei salariul minim, dar și un supliment „în plic”.
Teoretic, pentru stat nivelul taxării muncii ar trebui să fie neutru. Și la 10%, și la 90%, efectul bugetar net este același – ce iese dintr-un buzunar intră în celălalt. Numai că… Iată:
Acesta este fluturașul de salariu publicat pe Facebook de polițistul Marian Godină ( disclaimer: n-are el absolut nici o vină 😀 )
Dacă un angajator privat ar emite un astfel de fluturaș, el ar merge la pușcărie!
Avem un salariu de bază brut cu tot cu sporuri de 2544 de lei. În mod normal, el corespunde unei cheltuieli a angajatorului de 3129 de lei, respectiv unui salariu net de 1800 de lei. Ar rezulta o impozitare a muncii de 42,5%, aliniată cu ce știam deja.
Doar că, ulterior, apar banii „în plic” – sporul de hrană și „alte drepturi” – pentru care nu se mai plătește nici un fel de impozit sau contribuție. Aceștia adaugă 1254 de lei la salariul net, care devine astfel 3053 de lei (apar mici inadvertențe din cauza cotizațiilor și reținerilor, dar asta este cifra).
Cheltuiale totală a angajatorului crește astfel la 4383 de lei, dar povara fiscală scade la doar 30%!
Dacă ar fi respectat regulile pe care le impune sectorului privat, statul ar fi avut următoarele opțiuni:
– fie să-i reducă polițistului salariul net cu mai mult de 550 de lei! (un angajat în privat pe acest buget primește în mână fix 2500 de lei)
– fie să contribuie la… bugetul de stat cu încă 970 de lei! (un angajator privat care plătește 3053 de lei net dă la stat încă fix 2300 de lei)
Deci, de ce a căutat statul să-și fure căciula?
Un motiv, mai puțin probabil, ar fi cu bătaie lungă. Pentru banii respectivi, dacă nu se colectează CAS nu se va plăti nici pensia. Din păcate (sau, când e vorba de așa planuri malefice, din fericire) nimeni nu se gândește atât de departe; totuși rezultatul rămâne.
Celălalt motiv, mai plauzibil, este că a intervenit competiția între părțile componente ale statului, moment în care a devenit clar că impozitarea uriașă este o povară prea mare iar evitarea ei – un avantaj competitiv. Concret, norma de hrană s-a acordat la început pentru categorii restrânse din sistemul de ordine publică și apărare națională. Dacă ministerele respective ar fi plătit impozit pentru sumele respective, acesta s-ar fi redistribuit în tot aparatul bugetar, în schimb așa au putut folosi banii integral pentru interesele proprii.
Apoi, beneficiul s-a tot extins până la punctul în care nici un angajat de la stat nu mai acceptă să fie lăsat pe dinafară. Rezultatul?
Absolut toți bugetarii vor avea, în sporuri, două norme de hrană și un voucher de vacanță
– Olguța Vasilescu, ministrul Muncii, cu puțin timp în urmă
Cum ziceam, efectul contabil este nul (se va vedea în scăderea încsasărilor dar și a cheltuielilor bugetare – la deficit constant, plus la pensii mai mici peste niște zeci de ani). Însă, simbolic, mesajul este devastator: pentru prostime, taxele pe muncă rămân la 40-43%, chiar și după ce statul a constatat pe propria piele că nivelul lor acceptabil nu depășește 30%.
23 de comentarii
Vorbesti prostii. Tichetele de masa se impoziteaza cu 16% la angajat. In plus, valoarea lor este de 15 lei pe zi – deh, cei care lucreaza la privati mananca mai putin decat politistii.
Norma de hrana este neimpozabila conform Codului fiscal si nu se ia in calcul la pensie. Articolul este scris de un novice in materia legislației bugetare.
Regula normei de hrana este aceea ca ea se acorda in alimente, conform OG care o reglementeaza.
CAS la politisti si militari ? Nu are nici o relevanta la calculul pensiei . Pensiile militare se calculeaza dupa formula : 85% din media veniturilor totale brute pe ultimele 6 luni ( sau cele 6 luni cele mai avantajoase ) , dupa o activitate militara de 10-15 ani , depinde de domeniu , si activitate totala de 25 de ani ( inclusiv cei 10-15 ani ) .Practic , Godina daca ar ramane la aceste venituri ” mici ” s-ar pensiona cu 3500 lei / luna . La aceleasi venituri un civil se pensioneaza dupa 35 de ani de munca cu 1200 de lei .
65 % din ultimul salariu; mai citeste legile
Verifica mai întâi ce înseamnă norma de hrană versus tichete de masă. Norma de hrană este specifică domeniului, din alte considerente, inclusiv misiuni.
Oricum domnul Godină are un salariu mare, raportat la alti politisti. Sunt destui ofiteri care nu câștigă atât.
Care ofiteri???? Daca cineva stie ca salariul unui ofiter este cu mult mai mare decat al unui agent, chiar daca fisa postului este aceiasi, ei lucrand la fel, ba mai mult uneori ….Deci daca ar fi sa se plateasca dupa munca ar sta cu totul altfel, dar ar fi multe de comentat la acest episod pe care din pacate nici sindicatele nu l-a dezbatut
Sunt bine platiti milihienii!
De ce sunt politistii nemultumiti. Salariul tau de functie este mentionat inselator, in fluturas, ca fiind 1450 lei. In realitate SF-ul = CI x 197, 33 lei. Banuiesc ca Marian are CI in jur de 2.70. Ca majoritatea agentilor de politie. Deci SF = 2.70 X 197.33 lei = 533 lei ( rotunjit in favoarea sa). Restul pana la 1450 lei sunt „sume compensatorii tranzitorii”, folosite fraudulos de MAI pentru o ridicare falsa a SF, cu consecinta ca sporurile se calculeaza la SF real de 533 lei.
Ori salariul de functie nu trebuie sa fie mai mic secat salariul minim pe economie.
De aceeia in fluturas apare SF 1450, dar toate drepturile salariale (sporuri) sunt calculate/aplicate la SF 533 lei.. prin urmare, politistii sunt platiti „la gri”.. modificarea SF in fluturas la nivelul salariului minim, ne aducand cu sine recalcularea sporurilor, ramase la nivelul lui 2009!!!
Dar politistii traiesc si muncesc in 2017.. de ce sa fie remunerati la nivelul lui 2009?!?
Multi au citit, putini au inteles.
Acest articol nu este despre legalitate (da, exista OG sau OUG sau Cod Fiscal care reglementeaza si norma de hrana si tichetele de masa si hainele si etc). Totul este legal iar autorul nici nu a spus altceva.
Acest articol este despre moralitate.
Este moral ca in sectorul privat statul sa impoziteze cu 45%, dar in sectorul bugetar sa scoata diverse artificii prin care rata reala de impozitare scade spre 30% ?
Bravo, bine punctat. Mulți citesc Florin, însă puțini fac un pas în spate ca să și înțeleagă. Părerologi cu duiumul. :))
Pensiile militarilor sunt platite de la bugetul de stat,nu de la Casa De Pensii..
Serios ?? Pensiile militarilor sant tot din bani privati platite Stai jos ai nota 2 !!!
Godina, acest Bula al politiei romane!!!
Apar informatii gresite despre pensiile militarilor, ele nu sunt 85 ci 65 la suta din media veniturilor luate in calcul, si nu din 10-15 ani ci din 15-25 de ani vechime ca militar, cu minim 15 te pensionezi cu penalizari cam la juumete din suma, si nu ajunge niciun Godina la 3500 pensie nici cu mitropolitul.
Valoare sumei din norma de hrana a politistilor e mai mare decat suma tichetelor de masa pe care le primesc si angatati la privat dar si la stat, pentru ca se numara toate zilele calendaristice ale lunii, cand politistul este la dispozitia unitatii non/stop pentru alarme, interventii la accidente, alerte etc, scrie pe net nu facem aici teorie.
Iar daca vi se pare frumoasa viata de militian, va invit maine dimineata in trafic la prima intersectie, sa dirijati masinile, ca e vreme buna, nu ploua, nu ninge, nu bate vantul. In rest, sa auzim de bine
In articol nu era vorba despre conditiile de munca, despre cum se calculeaza pensii speciale sau despre cat ar fi rezonabil sa castige X in Y conditii. Ideea era simpla: daca un administrator de SRL,vrea sa dea in mod legal 992 de lei unui angajat, cu ZERO cheltuieli aferente, nu poate. MAI poate.
Îmi permit să te completez George, povestea asta face vizibil efortul instituţiilor de stat de a conserva în sistem resursa umană, adevărata problemă este că trebuie să existe un echilibru, nu trebuie să reinventăm noi roata, trebuie doar să ne uităm la alte state care reuşesc să se gospodărească cu succes şi să copiem, da să avem poliţişti cu salarii ca în Germania dar să avem tot atâţia poliţişti pe cap de locuitor câţi are şi Germania, şi la fel trebuie păstrată proporţia şi cu alte instituţii.
Sunt doua aspecte aici:
1. Faptul ca dl politist considera ca salariul este mic si doreste mai mult. Este dreptul lui sa fie de aceasta parere si sa-si doresca un salariu mai mare.
2. Daca noi, Romania, avem de unde sa platim *toti* bugetarii la nivelul dorit de ei.
Raspunsul este NU.
Motive:
a) Daca un stat ar remunera *toti* bugetarii cu 100 mii eur pe luna! tot ar fi niste bugetari care sa spuna ca lor li se pare ca trebuie sa primeasca mai mult pentru ca nu pot sa primeasca aceeasi suma ca si subordonatul lor/portarul/etc. Deci tot timpul o sa fie o nemultumire legata de remuneratie.
b) Suma totala destinata salariilor bugetarilor nu poate depasi suma incasata din economia unei tari (plus imprumuturi dar exista si aici o limita). In cazul Romaniei, avem o economie slaba (comparata cu toate celelalte state din EU), prin urmare nu poti avea bugetari platiti bine, ci vei avea bugetari platiti tot slab – ca si economia.
Ce se poate face totusi pentru a mari salariile bugetarilor?
1. Solutie rapida: scazi numarul bugetarilor => salarii mai mari pentru cei ramasi
2. Solutie de lunga durata: cresti economia => salarii mai mari pentru toti
Ar mai fi ceva de spus legat de gandirea dlui politist. El spune ca nu are alternativa, deci cumva ar fi prins in acest segment de piata muncii. Acelasi argument poate sa-l enunte si cei din privat. Daca cineva a lucrat ca zidar 15 ani, el asta stie sa faca si nimic altceva. Dar nu inseamna ca nu ar fi alternative. Pur si simplu te reprofilezi. Da, e greu, dar nu imposibil. Nevoia invata. Sunt sigur ca daca in politie s-ar reduce numarul de angajati si printre disponibilizati s-ar gasi si dl politist, in timp ar reusi sa-si croiasca alta viata cu o alta meserie. Normal ca lui nu i se merita acuma de la 3 mii lei sa scada la salariu minim pe economie, dar cum ziceam, nevoia invata.
Asta da.. buna ideea sa mai micsoreze numarul de politisti.. ca sa aivba ceilalti un salariu mai mare.. esti ..gramada !! Si cand vei avea nevoie vreodata de Politie? Sau un membru al fam tale ?? Si nu s destui agenti pt a interveni la apelul tau ?? .. ai dreptate .. sa taie din numarul de politisti si jandarmi .. si tot ce tine de apararea ordinii publice..
Godina nu e interesat de pensie, ei iau pensie speciala
@ Nicoara Potcoava
cauta ultima lege a pensiilor militare adoptata anul trecut si apoi comenteaza .Faptul ca nu se aplica inca e alta poveste , dar in termen de 2 ani toate pensiile militare trebuie sa fie recalculate la nivelul de 85% din media veniturilor brute pe cele mai bine platite 6 luni ale beneficiarului . Daca nu stii unde sa o gasesti , iti trimit eu un link .
Legea pensiilor militare a fost modificata prin ordonanta de guvernul Ciolos si se pleaca de la 65% si se poate ajunge pana la maxim 85% pentru cei care depasesc 25 ani in minister adica un procent pe an dar cu plafonare la 85%. Am iesit anul trecut la pensie pe noua lege la 53 ani cu 70% din media ultimelor 6 salarii brute, adica la Godina ar fi 70% din 2544
Site-ul http://www.calculatorsalariu.ro/ nu functioneaza (18/04/2017) , ce se intampla ?!