In orasele mari din SUA licentele de taxi sunt scoase la licitatie, cu o oferta fixa. Cererea mare face ca o singura licenta sa valoreze peste $1M in NYC. La fel, soferii trebuie sa plateasca firmelor lor cel putin $100 pe zi doar pentru privilegiul de a conduce un taxi inregistrat:
http://blog.priceonomics.com/post/47636506327/the-tyranny-of-the-taxi-medallions
Detalii istorice la
https://en.wikipedia.org/wiki/Taxicabs_of_New_York_City#1930s_.E2.80.93_Medallion_system_introduced
Eu personal tind sa fiu predispus impotriva reglementarilor, dar in cazul taxiurilor imi aduc aminte cum acum un deceniu cand vizitam Romania eram deranjat de taximetristi anarho-capitalisti obraznici la iesirea din aeroport sau gara (desi aveam deja prieteni care ma asteptau cu masina), si asta era un lucru care dadea oamenilor o impresie proasta despre Romania imediat cum ieseau din aeroport. Deci macar partea reglementatiilor care interzice sacairea oamenilor de catre taximetristi obraznici este bine venita, la fel si reglementarea care face taximetrele sa aiba un pret uniform, sau sa stea cuminti in linie, si sa astepte ca oamenii sa vina la ei (presupun ca e la fel in Romania ca in SUA acum, desi nu am mai vizitat de ani de zile). Presupun ca si pentru taximetristi e mai convenabil sa se alinieze cuminti si sa serveasca clientii in ordine, decat sa se bata pentru clienti.
Limitarea numarului de taxiuri face ca liniile de taxiuri sa fie relativ scurte–alcumva ar fi blocate parcarile si drumurile de langa aeroporturi si gari de sute de taxiuri. Faptul ca implementarea in Romania este cu „spagi” este o problema specific damboviteana, in alte tari licitatia licentelor de taxiuri este facuta in mod transparent, fara coruptie.