EXITCARD

elicopter

Lucian Davidescu

Legătura dintre elicopterele SMURD și șpaga de la EADS

Al treilea din opt elicoptere EC-135 ale SMURD s-a prăbușit – scurt istoric al accidentelor de aici și din alte părți.

Multe dintre publicațiile românești par să evite deliberat să specifice modelul elicopterului SMURD prăbușit în Constanța, Eurocopter EC-135 (foto: ziuadeconstanta.ro), și cu atât mai puțin producătorul – fostul EADS, restructurat între timp și care a transferat producția de elicoptere către Airbus Helicopters. EADS este consorțiul acela care în 2004 a câștigat un contract de un miliard de euro în România pentru securizarea frontierelor, din care 350 de milioane erau „subcontracte” pentru furnizorii locali, sau șpăgi după cum era clar încă de atunci și s-a demonstrat mai târziu, sau „șaibe și piulițe” după cum le-a denumit la vremea respectivă Adrian Năstase, care în dosarul ăsta nu e inculpat deocamdată.

Am publicat atunci prima anchetă despre caz, în Cotidianul și care a supraviețuit online grație Hotnews, dar care nu i-a oprit pe politicieni să ia șpagă în continuare și nici nu i-a îmboldit pe procurori să-i întrebe de sănătate, timp de un deceniu. Azi, ancheta este pe rolul parchetului din Munchen și vrând-nevrând al DNA, iar Mihai Pâlșu a revenit cu detalii și mai spectaculoase din dosar.

Nu este clar dacă achiziția de elicoptere EC-135 a fost făcută în virtutea aceluiași contract cadru sau a „relațiilor speciale” stabilite atunci, pentru că MAI nu a dat vreun fel de date nici într-un sens nici în altul. Un lucru însă este clar deja – o companie care apare într-un dosar în care ar fi dat șpagă în România are în același timp un istoric catastrofal al accidentelor aviatice tot în România.

SMURD a operat în total 8 elicoptere EC-135, 7 cumpărate în nume propriu (prin MAI) și unul – cel căzut acum – preluat de la Consiliul Județean Consanța. Cel puțin încă un EC-135 figurează drept „comandat” și este în curs de livrare. În plus, SMURD a mai lucrat cu elicoptere închiriate sau puse la dispoziție de Forțele Aeriene. Dintre acestea, s-a prăbușit un Alouette 316 închiriat de la Transgaz, în 2003 lângă Cluj, care a omorât patru oameni.

Dintre cele opt EC-135 operate până acum de SMURD, 3 s-au prăbușit, omorând opt oameni:

9 ianuarie 2006 – Holboca, Iași: Elicopterul înmatriculat 302 s-a înfipt în buza unui deal apoi s-a rostogolit 30-40 de metri. Cei patru membri ai echipajului au murit.

23 decembrie 2006 – Pasul Tihuța, Bistrița-Năsăud: Elicopterul înmatriculat 328 a aterizat forțat. Cei patru membri ai echipajului au fost răniți dar au supraviețuit. Elicopterul figurează acum drept „written off”, ceea ce înseamnă că n-a mai putut fi reparat.

15 decembrie 2014 – Siutghiol, Constanța: Elicopterul înmatriculat 348 a amerizat în mijlocul lacului din Mamaia și conform martorilor oculari -ar fi răsturnat la impact. Toți cei patru membri ai echipajului au murit după ce serviciile de urgență n-au reușit să intervină eficient.

Ce s-a întâmplat acum încă nu s-a stabilit.

În mod normal, chiar dacă se termină combustibilul sau se oprește motorul un elicopter poate ateriza în siguranță, mai lin sau mai dur, prin autorotație.Atât autorotația cât și senzorul de combustibil par să fie probleme știute la acest model.

Acum un an, Eurocopter emitea un avertisment în care admitea că există o problemă la senzorii care citesc nivelul de combustibil și că este posibil avertismentul „low-fuel” să apară pe nepregătite. Raport: “The first analysis shows that the indication of the fuel quantity in the supply tanks could be overestimated all crews should be aware that in the worst case a red warning ‘Low Fuel’ could appear without any amber FUEL Caution before”

Armata germană a anunțat anul acesta că va cumpăra alte 5 elicoptere de antrenament, pentru că cele 14 pe care le deține nu se descurcă foarte bine la exercițiile de autorotație. Instructor: „When you do it a lot you get a vibration with the rotorblades, and it doesn’t allow the user to do it so much or so often in a short sequence” (HT: Ștefan Apalaghie)

Modelul de la Eurocopter are o reputație generală bună în ce privește siguranța, 41 de prăbușiri la peste o mie de exemplare livrate, adică 4%, cu 57 de victime. Strict pentru cazul SMURD însă, cifra sare la 37,5%: 3 prăbușiri din 8 aparate livrate, cu 8 victime. Astfel, la SMURD rata prăbușirilor este de zece ori peste medie iar rata fatalităților este de 20 de ori mai mare. (Notă: nu m-aș grăbi să fiu de acord cu ulii care salută „spulberarea mitului Arafat”, dacă singura lui vină este că a acceptat niște dotări care totuși au salvat mult mai multe vieți decât cele opt pierdute.)

Dintre celelalte accidente, relevante ar putea fi următoarele:

30 martie 2011 – Lacul Achensee, Austria: Un elicopter al poliției austriece s-a prăbușit într-un lac după ce inițial ar fi ricoșat la amerizare. Cei patru ocupanți au murit. Martor ocular: „At first, the helicopter was circling. Then he pulled in low over the trees. I saw that he was descending the whole time. Like a glider plane, he bounced off the water, then crashed into the lake. The helicopter sank immediately”

29 noiembrie 2013 – Glasgow, Marea Britanie: Un elicopter al poliției scoțiene cade pe un pub, ucigând în total zece oameni. Potrivit investigațiilor, avertismentul intermediar „low fuel” nu s-a mai declanșat și s-a aprins direct cel sever, situație care de altfel Eurocopter să emită avertismentul prezentat mai sus. Investigator: „This helicopter was unable to do that [autorotate] because it came down much faster than it would’ve done had the pilot been able to glide it. So something happened.

Something happened very suddenly and then the pilot either had no control at all or had very little control.”

Indiciile de până acum par să sugereze o situație similară în cazul de la Mamaia: o informație surprinzătoare, de genul unei alerte „low fuel” neașteptate și dificultăți în a ateriza pe modul autorotație în plan perfect orizontal (pentru că în lipsa unei platforme dure care să corecteze unghiul de aterizare, dacă palele lovesc apa răsturnarea e inevtabilă).

Întrebări:
– au fost rezolvate toate problemele deja-semnalate ale elicopterelor și pentru modelele din România?
– au fost instruiți piloții pentru a ști la ce să se aștepte în astfel de cazuri?
– în caz că dosarul EADS se soldează cu condamnări, va fi șpaga returnată?

EXITCARD

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *