Standard
Lucian Davidescu

Cât mai costă Big Mac şi cât de slab este leul

Faţă de preţul din România, legendarul sendviş este cu 29% mai scump în SUA şi cu 74% mai scump în zona euro. Big-Mac serveşte de mai mult de 20 de ani drept indicator al puterii de cumpărare.

În SUA, Big Mac s-a scumpit cu doar un cent faţă de acum jumătate de an, până la 3,58 de dolari, arată ultimele date ale revistei The Economist, care nu furnizează date proprii pentru România. Cel mai scump Big Mac se vinde în Norvegia: de două ori şi jumătate faţă de preţul din România. În schimb, Big Mac ul chinezesc este cu o treime mai ieftin.

The Economist calculează indicele Big Mac din 1986, iar scopul este compararea puterilor de cumpărare din diverse state. Argumentul: structura de cost a Big Mac păstrează cel mai bine proporţiile între preţul alimentelor, al procesului tehnologic şi al serviciilor.

Primul lucru care se poate afla pe baza indicelui este cât de mult poate cumpăra un dolar în fiecare ţară. Argumentul: structura de cost a Big Mac păstrează cel mai bine proporţiile între preţul alimentelor, al procesului tehnologic şi al serviciilor.

Al doilea lucru care se poate afla este cât de apreciată sau deprecia este, teoretic, cursul valutar al unei monede faţă de altele. Cu cât pieţele funcţionează mai eficient, cu atât preţurile au tendinţa de-a se omogeniza. Asta înseamnă creşteri de productivitate şi standard de viaţă în ţările slab dezvoltate (şi teoretic apreciere a monedei), dar şi ajustări negative în ţări unde salariile au întrecut productivitatea (însoţite de obicei de depreciere).

La ce nu este bun Big Mac: el nu spune nimic despre standardul de viaţă, decât dacă comparat cu veniturile curente. Sunt ţări unde McDonalds este o cantină, cu Big Mac la 5 dolari, dar şi ţări unde Big Mac-ul de 2 dolari este meniu gourmet. Citeşte [aici] o comparaţie despre puterea de cumpărare.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alan Ritzi

Acest indice este un fel exemplu de manipulare a omului de catre mass media. Pretul variaza in fucntie de locatie si nu poate fi luat "indice", in orice caz cel mai scump este in jur de $3.29 bineinteles in New York. In mod normal il poti lua in jur de $2.99….

http://images.businessweek.com/ss/06/05/what_thin

Ca de obicei un articol total inutil…

Lucian Davidescu

@Alan Ritzi

Variaţia internaţională a preţului este tocmai ceea ce îl face indice.

Sigur că preţul variază şi în interiorul unei ţări. Nu se aşteaptă nimeni să fie uniform. The Economist face media ponderată a patru oraşe.

Oricum, vă mulţumesc pentru că v-aţi făcut un "obicei" din a citi aceste articole "inutile" şi vă mai aştept 🙂

Tudor Cristea

Bineinteles ca articolul are sens si este util, iar indexul Big Mac este doar un index de tip PPP (citeodata rezonabil, citeodata nu, ma rog, ca toate masurile sintetice).

Interesant de aflat este cit timp ar trebui sa muncesti (in termeni sintetici) ca sa obtii un Big Mac.

Lucian, ai informatia asta (ca eu am renuntat la The Economist)?

Tudor Cristea

csaba

As fi complectat cu alt indice, respectiv omul de rand cate poate cumpara pe baza veniturilor medii din tarile respective, etc.

Lucian Davidescu

@Tudor, Csaba

Nu am acces acum la datele complete, din ce ţin minte variază între 10 minute în New York şi peste o oră în cele mai sărace ţări pe care le analizează ei. În România este cam la 50 de minute.

Tiberiu Toth

Dupa statistici din vara 2009, un bucurestean muncea 1 ora pentru un Big Mac

in timp ce un vienez doar 16 minute, un japonez vreo 10 minute.

Alin

e la fel si cu coca cola… am observat demult acest lucru; vezi cat te costa o coke, si iti dai seama daca esti intr-o zona scumpa sau ieftina. In zona aeroporturilor e in jur de 3 euro jumatea, pe la hypermarketuri ajunge si sub un euro… Astea sunt ca aurul, etaloane universale:)))

Tudor Cristea

Lucian,

Imi place cum arata blog-ul tau acum; mai ales taxonomia tridimensionala a subiectelor postarilor ii mortala (si se incarca si repede, pe cind inainte lua ceva timp). Felicitari.

Tudor Cristea

Dan

La noi big Mac a scazut, e acum 10 ron MENIUL. Inseamna ca a scazut si puterea de cumparare.

Lucian Davidescu

@Dan

E cu dus şi întors, dar mai mult cu dus 🙂

Dusul: Când preţurile scad, puterea de cumpărare creşte.

Întorsul: Dacă veniturile disponibile (deci puterea de cumpărare scade) este posibil ca vânzătorii să reacţioneze reducând preţurile. Acest lucru mai amortizează din scădere.

Andra

Dar daca luam in considerare pretul celorlate produse vom observa ca in Romania sunt mai scumpe decat in SUA. ex: Doublechesburger

RO:2,5$ si in SUA: 1,11$

Marian

Imi place siteul tau. Ai articole foarte interesante pe site.

Freeman

Big Mac Index este un indicator popular si verificat in zeci de ani de cand se calculeaza. Este o masura rapida a gradului de apreciere sau subapreciere al unei monede, fara pretentii de exactitate la 2 zerouri. Macar iti indica tendinta.

Pentru cei care au terminat o scoala economica si se uita la acest articol ca vitelul la poarta noua, va zic ca nu sunteti voi de vina, ci scoala romaneasca de 2 bani jumate! Da' mai puneti si voi mana si mai cititi!

gigiduru

Indexul big mac e important pt ca big mac-ul:
1- Are aceeasi reteta oriunde te-ai afla in lume
2- Componentele sunt mereu cumparate de pe piata locala(lantul nu importa niciodata componente)
3- Puterea de negociere a lantului e una destul de mare indiferent de locatie(din cauza volumului).
4- Variaza mult mai putin decat piata valutara si se pliaza pe puterea de cumparare a monedei.
5- Componentele vizeaza o paleta foarte larga de industrii: carnuri, panificatie, orez, legume, sosuri si deverse seminte.
6- Vanzarea trebuie sa fie profitabila ceea ce inseamna ca trebuie sa poti plati salarii chirii si utilitati pt restaurant din banii de pe el.
7- Are o rata uriasa de acceptanta la populatie(aproape ca nu exista om sa fi intrat in viata lui in mac sa nu fi comandat un big mac)
8- E vandut in orice restaurant mac donalds fara exceptie.

Acest index e folosit in speta pentru a stabili daca o moneda este sub sau supra evaluata (la bursa/curs valutar) – nu are legatura cu bunastarea populatiei decat in mod indirect. Nu se refera la puterea de cumpare a oamenilor(decat indirect) ci in primul rand la puterea de cumparare a banului local. Faptul ca pretul lui se bazeaza pe atat de multi factori economici mig mac-ul e deobicei vazut ca unul dintre cei mai importanti indicatori macroeconomici superficiali. Oricat ar parea de ilar trecutul indicatorului e unul de un enorm succes si validitate istorica. Plus e greu de incropit un alt indicator mai bun e comparabil cu pretul cosului minim – problema e ca acela nu ia in calcul costurile economice de productie si-l face mai putin relevant.

Alan Ritzi

@Lucian Davidescu:

Stimate tovarase, daca haburgerul ar avea aceeasi reteta si acelasi gust pe toate meridianele ar avea sens, asa degeaba imi spuneti dvs ca un hamburgher de cacao costa x in cutare loc si altul de …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Începând cu 1 octombrie 2019, Riscograma a început un proces de fuziune ireversibil cu standard.ro. Vă invităm să vizitați noul site și să ne urmăriți pe paginile de Facebook, LinkedIn sau Twitter.