Standard
Lucian Davidescu

Pensiile au scăzut totuşi cu 15%

Acum, Guvernul poate trece la reforme!

Creşterile de preţuri au depăşit în martie 8%, nivel nemaivăzut din 2008. Faţă de octombrie 2008 – luna în care au fost plătite salariile şi pensiile majorate pe ultima sută de metri a campaniei electorale – inflaţia cumulată a ajuns la aproape 16%. Asta înseamnă că majorările de preţuri au rezolvat în mod natural ce n-a reuşit să facă Guvernul anul trecut: tăierea pensiilor cu 15%.

Inflaţia a lovit în mod egal şi în pensionari, şi în bugetari, şi în angajaţii din sectorul privat. Însă efectele au fost resimţite diferit. Pentru pensionari, mai dureroasă a fost scumpirea alimentelor din ultimul an, care a depăşit media inflaţiei. Pentru bugetari, scăderea puterii de cumpărare s-a adăugat la tăierea de salarii de 25%, din care şi-au recuperat doar jumătate. Iar pentru restul, inflaţia a fost o penalizare nedreaptă: ei îşi reduseseră deja costurile, dar au plătit pentru că statul s-a încăpăţânat să şi le menţină vreme de un an şi jumătate după începerea crizei.

Nu se poate spune totuşi că mărirea TVA – alternativa la tăierea pensiilor – a fost principala cauză a scumpirilor. Cel mult o treime din cele 15 procente a venit de aici. A doua treime a venit din scumpirea petrolului şi a alimentelor în toată lumea, iar ultima – din comportamentul nefuncţional al economiei româneşti, în care preţurile au continuat să crească şi pe timp de criză.

Însă pentru finanţele publice aceste lucruri contează mai puţin. Statul are de câştigat de pe urma inflaţiei: cu încasări nominale mai mari, îşi poate menţine nivelul cheltuielilor. Asta înseamnă că poate declara încheiată corecţia salariilor bugetare şi a pensiilor. Excesele din trecut şi-au încetat presiunea asupra deficitului.

Altele sunt lucrurile care nu s-au întâmplat. Reforma calitativă a aparatului bugetar – adică măcar eliminarea din sistem a angajaţilor politici şi care nu oferă nici un serviciu real pentru contribuabili reducerea cheltuielilor curente – care deocamdată sunt în creştere faţă de anii dinaintea crizei – sau raţionaliza-rea investiţiilor – în con-tinuare se câştigă licitaţii pentru autostrăzi de pe locul 6, în condiţiile în care preţul contează doar în proporţie de 30%.

Dacă aceste măsuri nu sunt luate, colapsul finanţelor publice devine inevitabil la viitorul cutremur financiar mondial. Pentru că atunci România nu va putea să-şi dubleze încă o dată datoria publică şi nu va putea să mărească din nou TVA.

Dimpotrivă, dacă vrea ca uşoara creştere a economiei care va fi anunţată acum să devină o tendinţă de durată, Guvernul ar trebui să reducă taxele. Tăierea CAS cu 1-3 puncte, anunţată pentru a doua jumătate a anului sau pentru 2012, este mai mult decât nimic, însă în nici un caz nu este suficientă.

Altfel, această perioadă nu va fi decât o altă primăvară de linişte dinaintea unui nou şoc economic.

În primăvara anului 2009, guvernul se comporta ca şi cum criza nu ne va atinge, economia avea să crească, iar bugetul să aibă un deficit bugetar minuscul. A fost trezit în aprilie de un acord cu FMI. În primăvara lui 2010, Guvernul se comporta ca şi cum criza ar fi trecut, deşi economia continua să scadă, iar cheltuielile statului continuau să crească. A fost trezit în mai de iminenţa tăierii salariilor şi a pensiilor.

În primăvara lui 2011, Guvernul se comportă ca şi cum uşoara stabilizare economică ar fi soluţia pentru toate problemele pe care nu le-a rezolvat până acum. De-ar fi atât de uşor!

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Gigi

Asta inseamna ca suntem o natie ipocrita si perversa, in frunte cu guvernul si cu opozitia brat la brat.

Nu au vrut sa recunoasta solutia cinstita a reducerii pensiilor, care afecta ce-i drept cateva milioane de romani, dar au preferat solutia perversa in care ne scad tuturor veniturile prin inflatie.(mai ales pensionarilor prin scumpirile alimentelor care acopera peste 50% din cosul lor de consum)

Oricum, Boc nu are nici o scuza ca Tariceanu a marit nesustenabil pensii si salarii, pt ca el era cel mai vocal papagal alaturi de Basescu in 2008 cand in campania electorala Taricceanu explica ca nu are de unde sa le dea +50%

Nickmann

Din sectorul bugetar se poate face, linistit, o reducere de personal. Cum la primarii din 10 ghisee doar 1 functioneaza si acela doar cand are chef doamna, nu ar strica sa taie serios in personalul "rezidual". Si daca tot sunt pusi pe fapte, ar putea sa inceapa niste verificari serioase in ceea ce reprezinta pensionari. Cred ca, ar putea scoate pe multi din "pensionare" si ar putea cu banii aceea sa le mareasca pensia celor care chiar o merita. Aceeasi metoda poate fi aplicata si problema asistentei sociale.

PS Ori Boc, ori Nastase ori Tariceanu, toti privesc lucrurile din interesul Partidului si mai putin din interesul populatiei. Au demonstrat-o timp de 21 de ani si daca vor mai ramane la putere, inca o vor mai demonstra. Asa ca, sa nu traim cu iluzia ca se vor schimba lucrurile prea devreme intr-o tara postcomunista, inpamantita intr-o cultura de sec. XIX si cu o clasa politica oligarha. Ironia lucrurilor: nu ne plac rusi, dar le copiem modelul, ca doar si ei sunt din partile astea.

loop

1. Taierea ajutoarelor sociale nejustificate. Cunosc localitati unde primarul a conditionat ajutoarele sociale pentru populatia apta de munca prin participarea la serviciul comunitar : curatenie, varuit, pomi, reparat diverse, etc. Rezultatul a fost un aspect imbunatatit al comunei si o scadere cu 30-60% a numarului de cereri de ajutor social.

2. Salarii bugetare. Sunt 2 tipuri de salarii, ale celor foarte sus pe scara ierarhica, salarii foarte mari, ei foarte putini, si ale celor foarte jos pe scara ierarhica, salarii foarte mici, dar ei foarte multi. Aici trebuie umblat la taierea salariilor foarte mari eventual de tot (gen 6-7000 ron net pentru "directori" care nu fac nimic)

3. Personal bugetar : aici e "simplu" , restructurare masiva pe criterii de competenta, unificarea birourilor si informatizarea sistemului. Se poate castiga efectiv la bani platiti pe salarii, cat si pe timp pierdut de contribuabil din plimbarea lui intre cateva zeci de birouri pentru un timbru, o stampila, o semnatura, etc.

4. Achizitii curente : transparentizarea achizitiilor publice, atat cele centrale cat si cele locale (vezi razboiul intre ministri si primari pe fondurile alocate primariilor). Extinderea SEAP la cat mai multe domenii de achizitii publice, centrale si locale, bineinteles insotit de un upgrade la software-ul SEAP. Sa ia lectii de la Norvegia si Suedia in aceasta privinta.

5. Investitii : aici trebuie urmarite ca majoritatea investitiilor facute sa aiba un ROI (Return Of Investment) semnificativ si cu impact pozitiv rapid asupra economiei , nu sa fie facute de dragul de a fi facute. Exemple :

– investitie la misto : sosea prin creierii muntilor peste rezervatii, cand sunt deja cai alternative pe rute paraele la 50km la stanga si la dreapta soselei construite

– investitii cu ROI bun : autostrada Mangalia-Constanta-Bucuresti-Sibiu-Nadlac , inca 3 reactoare la Cernavoda, etc

6. Pensii aici trebuiesc facute urmatoarele :

– verificarea pensiilor anticipate, medicale, etc si a celor speciale urmata de scadere, taiere, revocare

– corelarea pensiilor cu principiul contributivitatii, pastrand totusi un prag minim de subzistenta

– tranzitia graduala, complete, si definitiva de la sistem de pensii de stat la unul privat, la alegerea contribuabilului.

ionut

Pensia publica e un privilegiu oferit unora pe socoteala celor obligati sa cotizeze la acesta schema piramidala!

Astfel pensia e, oriunde si oricand, un drept, adica o problema de contributie privata si voluntara.

stan

republica bananiera romania va ramane la fel …. un mare rahat.

e locuita de pers. gen thinkagainro sau radu si asta va fi , este & a fost ,,za problem".

ps:am vrut sa bifez toate capitolele(softu nu mi-a permis) si nu am mai ,,votat".pe scurt ar trebui sa nu existe ,,stat" iar daca vrem democratie asta inseamna;legi date direct de cetateni,judecata cu jurati,procuror ales,dreptu de a avea arma/arme. .cum asta nu se va intampla ne reprofilam : devenim si noi politruci ca viata e a dracului de scurta.

pps; @ionut ca intotdeauna ai pus punctu pe BUBA….

Cafea cu taifas

Mai bine cauta Guvernul si niste solutii de crestere economica, nu reducerea de cheltuieli e singura rezolvare.

kilroy

Am incercat sa votez, dar nu am gasit optiunea "De la jugulara contribuabilului".

Florin

Nu este neapărat necesar ca soluţia să fie scăderea taxelor aşa cum nu este neapărat necesar ca soluţia să fie fie tăierea pensiilor (ceea ce am votat eu).

Consider însă că încă se mai pot face eforturi susţinute în creşterea colectării taxelor şi taxarea activităţilor ce astăzi se desfăşoară în afara legii. De fapt mă refer la taxarea persoanelor care se ocupă de acele activităţi.

Emil

O intrebare:

in acesti ani de criza in Romania, au fost totusi trimestre de cretere economica. T3 2009, T2 2010.

Oare faptul ca in toamna lui 2009 Guvernul a avut putere minima (fusese demis; lucra in avarie) iar in 2010 la 1 iulie a fost cresterea TVA in loc de taierea pensiilor cu 15%, sa fie doar COINCIDENTE?

Astept pareri.

Emil

PS Informatia cu trimestrele de crestere, mica e drept, da' asa a reinceput peste tot, am gasit0o pe 9am.

ssss

la spagi trebuie sa mai taie ; asta nu prin variantelede sondaj

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Începând cu 1 octombrie 2019, Riscograma a început un proces de fuziune ireversibil cu standard.ro. Vă invităm să vizitați noul site și să ne urmăriți pe paginile de Facebook, LinkedIn sau Twitter.