Standard
Lucian Davidescu

Top 3 cele mai păguboase investiţii în infrastructură

Aberant de scumpe şi aproape inutile

3. Pista aeroportului Băneasa. Pista a fost modernizată în 2007 pentru 20 de milioane de euro. A fost folosită la capacitate normală doar cinci ani, pentru că săptămâna trecută aeroportul s-a închis de tot. Terminalul urmează să fie renovat, pentru încă cel puţin 7 milioane de euro iar după redeschidere aeroportul va primi doar curse VIP şi charter. Ceea ce n-ar fi o problemă dacă ele ar fi destule cât să acopere sumele masive îngropate până acum. Însă piaţa este atât de mică încât probabil nu vor fi acoperite nici măcar costurile operaţionale. Ceea ce înseamnă că Patriciu, Niculae, şi eventual Ţiriac (dacă nu va rămâne pe Otopeni) au fost subvenţionaţi din banii contribuabililor.

2. Pasajul Basarab. Pilonii spectaculoşi din mijlocul Capitalei par să ajute la traversarea unui râu la fel de spectaculos. În realitate, cei doi kilometri de pod trec peste o cale ferată care se opreşte după doar 500 de metri. La începutul anilor 2000, când se discuta oportunitatea pasajului, a existat şi varianta construirii unei gări noi, la jumătate de kilometru distanţă, astfel încât bulevardul să rămână la nivelul zero. Costurile estimate erau însă apropiate: cam 80 de milioane de dolari pentru oricare variantă, aşa că a fost ales pasajul. După care, preţul s-a triplat.

1. Autostrada Bechtel. Traseul a fost contestat de la început, pentru că nu urma coridorul IV european, motiv pentru care nu putea primi nici finanţare. Constructorul a primit-o fără licitaţie apoi a întors toate încercările de „renegociere” în avantajul său. Pentru că statul nu a plătit la timp, nici Bechtel nu a mai fost legată de clauzele legate de preţ. 7 ani mai târziu, Bechtel a acceptat să se retragă cu cei un miliard de euro încasaţi. A construit 50 de kilometri de „autostradă” de-nicăieri-către-nicăieri (scuze urbelor insultate prin această expresie) şi care probabil nu va mai fi continuată în următorii 20 de ani.

Citeşte şi 3 mega-proiecte anacronice care toacă bani în România acum


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mircea Berinde

„Pista aeroportului Băneasa”

A fost inchis la insistentele si shpagile si pilele prostilor care si-au construit case langa aeroport. Cu toate bubele lui era f bun pentru cursele low-cost.

Stefan Muresan

Dar de canalul Bucuresti-Dunare ce se mai aude ?
Acolo nu se poate fura nimic ?
Eu zic sa incerce baietii si treaba asta 😉

Nickmann

Nu sunt singurele si vor urma altele mai paguboase. Statul roman are obiceiul in a investi in smecherie, santaj si ineficienta.
PS Daca va rog, puteti sa-mi furnizati un link sau o informatie legata de sumele cheltuite, la nivel mondial, in educatie, sanatate si siguranta, armament. Toate cele bune.

punk

Intreaga gara trebuia mutata spre Nord, in zona Pajura. Se revitaliza nord-vestul capitalei, iar terenurile eliberate, scoase la licitatie pe piata libera, ar fi fost suficiente pentru a acoperi costul lucrarii + o linie de metrou Otopeni – Gara Pajura – Unirii. Cost bugetar zero !

Daca tot ne-a ales cu pod, el trebuia facut clasic, cu cateva randuri de piloni de beton ca si podul Grand. Dar ar fi iesit mult prea ieftin…

Nicu Alecu

Intre noi fie vorba, coridorul ala IV este o gaselnita de birocrat ca fundul infipt adanc in scaun, nu de om care a facut masuratori concrete de trafic. Ca de obicei, ideea a fost buna iar punerea in practica … tipic romaneasca! Desi m-am folosit intens de aia 56 km, un miliard pentru atat de putin drum si cativa stalpi infipti intre dealuri este aberant de mult, dar dam, ca doar nu dam din buzunarul nostru (eroare de aritmetica specifica birocratiei de stat romanesti).

Lucian Davidescu

Păi pentru Bechtel am dat din buzunarul nostru iar pentru coridorul IV deocamdată n-am luat aproape nimic.

Marcel Simion

Draga Lucian,

In ultimele luni vorbesti in marea majoritate a articolelor despre lucruri negative din Romania …

Eu cel putin, primesc in emailul meu niste titluri deloc optimiste care ma fac sa-mi pierd optimismul si spiritul intreprinzator, care ma ingrijoreaza, care imi zugravesc o situatie care nu este intru totul adevarata…

Chiar nu mai exista nimic bun in Romania? Chiar nu se por vedea si lucrurile bune?

Ai putea analiza si publica despre lucruri bune care exista la noi in economie, in politica si in viata sociala?

Ai putea face o comparatie intre ce exista bun la noi si nu exista in alte state europene „civilizate”?

Tu crezi ca in occident exista economii, oameni politici si societati civile perfecte? Nu exista. Sunt un pic mai „avansate” decat noi datorita unor factori obiectivi.

Daca au ceea ce au, Lucian, este pentru ca:

1. Atat guvernele centrale, autoritatile locale, firmele cat si cetatenii, au imprumutat bani de la banci si au construit sosele, cai ferate, parcuri, spitale, scoli, case etc. etc. etc. (iar acum, odata cu venirea crizei, nu pot da banii inapoi). Deci au pentru ca s-au imprumutat, nu pentru ca au muncit ca voluntari sau ca li s-a dat totul gratis.

2. Au avut norocul de a nu cunoaste comunismul timp de 50 de ani ca si noi romanii. Acest lucru le-a permis sa intreprinda, sa acumuleze cunoastere (know how) si sa poata sa creeze in libertate fabrici, ateliere, masini, banci, etc. etc.

Cunoasterea este fundamentala in avansarea unei tari. Aceste tari au acumulat in primul rand cunoastere in acesti 50 de ani. Iar daca noi romanii nu am acumulat, este pentru ca ni s-a interzis acest lucru si nu pentru ca suntem hoti, latini, needucati etc. etc.

In occident si oriunde, o tara nu se ridica datorita oamenilor politici. O tara se ridica in primul rand prin mari intreprinzatori si prin multa munca, prin nopti nedormite si prin credite obtinute de la banci. O tara se ridica prin mii de oameni ca tine si ca mine, care imbunatatesc lucrurile in casa lor si in orasul lor, putin cate putin, fiecare in locul lui.

Sunt convins ca stii si tu toate aceste lucruri mai sus expuse, dar probabil spiritul negativist si pesimist din marea majoritate a presei romanesti, te-a afectat si pe tine si de aceea publici articole foarte putin optimiste.

De accea (daca-mi permiti) iti propun sa fii mai optimist (in special pentru cei care citesc articolele tale) si iti sugerez sa vezi si partea plina a paharului.

Sunt convins ca poti sa publici si analize pozitive, reportaje sau opinii injectate de optimism. Noua celor care vrem sa schimbam lucrurile in mai bine ne ajuta foarte mult.

Cu respect Simion Marcel Felix

Burca Costinel

Lucian Davidescu , dar despre podul de la Braila ce crezi ? Ar fi inca o investitie ineficienta ?

Lucian Davidescu

De acord! Chiar aş fi vrut să scriu despre cele mai eficiente investiţii în infrastructură, dar am intrat în pană de idei. Primesc sugestii cu plăcere.

Lucian Davidescu

Păi abia ăsta ar fi util, de exemplu, împreună cu legarea Moldovei de mare (respectiv de Transilvania) pe autostradă. Dar politrucii nu gândesc în termenii ăştia, se opresc la „unde avem treabă când plecăm din Bucureşti?”

Burca Costinel

Lucian Davidescu , pai e cam greu de furat la un pod, plus ca mai trebuie sa fie si terminat ! 😛

Adrian Muresan

De nicaieri catre nicaieri, ocolind Campia Turzii, Turda si Cluj. Daca faci un drum cu autoturismul de la Brasov la Oradea sau de la Bucuresti la Oradea, sau de la Bucuresti la Budapesta (poate vrei sa ai masina ca sa cumperi niste vinuri sau alte lucruri) iti va folosi bucata aia de autostrada. Cat despre contract, complet de acord, a fost o teapa iar PDL-istii au renegociat genial ca sa multiplice pretul…

Lucian Davidescu

Sigur, şi o navetă spaţială îţi va folosi să mergi de la Cluj la Bucureşti. Nu înseamnă şi că e o investiţie bună.

tudor`

In top ar trebui sa cauti chestii precum Netcity sau Sisteme informatice de la CNAS (SIUI parca-i spune), ca sa nu mai zic de maretul proiect eRomania.Sau celelalte „investitii” de care nici n-ai auzit dar care au fost deja facute.

Valoarea oricarui produs este valoarea de inlocuire.Despre pasajul Basarab si autostrada de nicaieri pana nicaieri care ocoleste Clujul discutia este identica:
Valoarea de inlocuire: economia se face pentru un tir /o masina care merge pe acolo + ce economie se face pentru o masina care merge mai usor prin centru datoria investitiei (incluzi combustibilul si timpul care inseamna bani), totul inmultit cu numarul de masini care trec prin centrul Bucurestiului/Clujului si pe autostrada/pasaj. O sa ajungi la concluzia ca investitea se amortizeaza in 2-3 ani! (Bonus numarul mai mic de accidente, care inseamna, nu-i asa, o alta cheltuiala)
Si pentru Aeorportul Baneasa se poate face un calcul asemanator Nu-s convins de profitabilitate dar sunt convins ca paguba nu-i una „de top”.

P.S.Propun cu un pic de sarcasm mutarea Garii de Nord la Ploiesti. Asa e si la Viena si la Londra. De altdfel toate mariel orase au gara centrala… la margine.

Xenos

Argumentele privind pasajul Basarab sunt gresite. Ele se bazeaza pe conceptia neandertaliana de sofer roman care vrea sa mute gara in Chitila sau chiar mai departe.
In Europa civilizata garile sunt in centru. Gara noastra de Nord e chiar prea excentrica. Involuntar, pasajul Basarab a salvat amplasamentul actual al garii. O mutare acum – ca sa-si faca baietii birouri si mall-uri, nu pentru un parc, de exemplu – ar intampina o rezistenta intemeiata.
Plus, gara trebuie sa fie legata de transportul in comun cat mai bine. La Gara de Nord trece M 1 si vor trece M 4 / M 6.
Deci gara ramane.

Mai adaug ca problema reala a pasajului – costul marit – putea aparea lejer si in legatura cu mutarea garii.

Lucian Davidescu

@Xenos
– „a existat şi varianta construirii unei gări noi, la jumătate de kilometru distanţă”
– „conceptia neandertaliana de sofer roman care vrea sa mute gara in Chitila sau chiar mai departe”

Amu, ori trebuie să schimbi rigla, ori ochelarii de citit.

Xenos

@Lucian: nu te-am facut pe tine neandertalian, ci doar am spus, indirect, ca ai adoptat un loc comun, fara sa-l rumegi suficient.
Gara, repet, putea fi mai centrala, mutarea fie si cu jumatate de km in afara nu mi se pare o solutie buna.
Traficul feroviar in 10 ani va fi cu totul altul decat cel de acum.

Lucian Davidescu

N-ai făcut decât o beţie de cuvinte 😀 Plasarea gării fix pe inelul interior de circulaţie o face mai accesibilă, chiar dacă o îndepărtează cu 500m de Km0.

Petrica Picui

Stimati domni,
Vad cu regrat ca vorbiti despre comunism ca despre cea mai peiculoasa si umilitoare boala de care cineva poate suferi.
Permiteti-mi sa va spun ca NU COMUNISMUL A FOST CEVA GRESIT NICI CA IDEOLOGIE NICI CA SISTEM CI FELUL IN CARE CATIVA NEMERNICI, FARA FRICA DE D-ZEU SI RUSINE FATA DE COMPATRIOTI (CAM 30%) ADICA CEI DIN ZONA/APARATUL DE CONDUCERE COMUNIST, AU PROFITAT DE FUNCTIILE LOR ( PENTRU A FACE EXACT CE FAC ACUM POLITICIENII NOSTRI DE CARE NE PLANGEM CU TOTII,…..) DECI CARE DUPA POSIBILITATILE CARE LE AVEAU IN ANII 1978-89 ( CHIAR DACA INCA MAI ERA IN VIGOARE LEGEA 18 CARE-I CONSTRANGEA SA-SI ASCUNDA AVERILE,) CARE OBLIGA LA FEREALA, AU FURAT CAT AU PUTUT SI AU PUS LA CALE CEL MAI JOSNIC PLAN DE DESTABILIZARE AL ECONOMIEI PRIN ,,REVOLUTIA / INTRECEREA SOCIALISTA” PE CARE AU FOLOSIT-O IN SCOPURI PERSONALE DECLARAND PRODUCTII AGRICOLE SI INDUSTRIALE INEXISTENTE, DUCAND ASTFEL LA INFOMETAREA POPULATIEI CARE MUNCEA ZI SI NOAPTE CHIAR SI PESTE 62 ORE SAPTAMANAL,PENTRU A PUTEA SA SE APROPIE DE DECLARATIILE ABERANTE SI IREALE ALE PRESEDINTILOR ORGANIZATIILOR DE PARTID CARE PENTRU A-SI MENTINE FUNCTIILE SI A FI BINE VAZUTI – LINGATORI DE CUR AI LUI CEAUSESCU- CONTINUAU SA MAREASCA DECLARATTILE FARA NICI O ACOPERIRE CAUZATOARE DE LIPSURI PENTRU CEI CAR MUNCEAU SA PRODUCA BUNURI, SI CARE ACUM SUNT CONSTRANSI SA TRAIASCA O VIATA DE LIPSURI , UMILINTE SI DEZNADEJDIE.
Au rasuflat usurati cand l-au vazut mort si cand au vazut ca pot pRofita in continuare de banii si valorile adunate pentru a continua cu furtul din visteria tarii si pe urma din veniturile tuturor cetatenilor cinstiti si muncitori pentru a-si spori averile.AU INTRAT SI SI-AU ADUS FII SI ACOLITII IN POLITICA PENTRU A PUTEA FURA IN CONTINUARE.
As vrea sa va propun ceva:
Haideti sa impunem conducatorilor nostri sa renunte la imunitatea parlamentara, si la toate privilegiile pe care si le-au ,,adjudecat ”in cei 20 de ani de cand fac tot ce vor in tara, fara rusine si sa accepte sa aiba venituri pe masura responsabilitatilor pe care si le asuma si a realizarilor pe care le au in cariera lor politica ,obligandu-i sa raspunda penal si material pentru ne imdeplinirea obligatiilor de serviciu, a promisiunilor facute incampaniile electorale.

Va garantez ca in 10 ani Romania va redeveni bogata si ca nivelul de trai al tuturor cetatenilor se va ridica mult peste nivelul actual al clasei de mijloc si ca probleme economice nu vor mai fi de nici un fel.

Cat timp vor fi platiti regeste pentru a ne fura pe noi toti, cei care din saracia noastra ai platim, si vor jefui si devaliza visteria in care noi toti ( din mizeria de venit pe care unii dintre noi dupa ore zilnice de munca grea o avem chiar de sub 100-150 € pe luna, ) depunem zilnic bani pe care d-lor ai fura cu nerusinare pentru a-i cheltui dupa bunul plac in interes personal, fara a da nici o socoteala, nu vom avea altceva de asteptat decat saracie, umilinta, foame si rusine.

Haideti sa avem curajul sa recunoastem ca prin munca parintilor nostri si a noastra in comunism am reconstruit o tara distrusa din temelii de razboi, am facut fabrici si uzine si intreprinseri agricole de prestigiu mondial, am avut cea mai bine pregatita clasa muncitoare din lume cele mai mari genii care au adus Romaniei prestigiu, si mai ales, AM DEVENIT SINGURA TARA DIN LUME FARA DATORII EXTERNE.

Ce au facut democratii nostri in anii urmatori ?

AU DISTRUS INTREAGA ECONOMIE SI AGRICULTURA , AU SARACIT POPULATIA CARE NU MAI ARE BANI SA-SI ASIGURE MANCAREA ZILNICA, SI AU FACUT IMPRUMUTURI DE ZECI DE MILIARDE DE € , PE CARE COPII NOSTRI VOR TREBUI SA LE PLATEASCA PRIN ALTE SACRIFICII, TREBUIND SA PLECE DE LA Z E R O DEOARECE NU VOR AVEA NICI FABRICI , TOATE DEMOLATE SI DISTRUSE , VANDUTE LA FIER VECHI, NICI AGRICULTURA , TERNURILE CELE MAI FERTILE FIIND DEJA IN PROPRIETATEA STRAINILOR SI A RUDELOR POLITICIENILOR (MACAR PE HARTIE PT A NU LI SE PUTEA IMPUTA HOTIA PE FATA) , NICI RESURSE MINERALE PE CARE POLITICIENII NOSTRI LE-AU VANDUT CA PE PROPRIILE BUNURI INSUSINDU-SI CONTRAVALOAREA.

CE LASAM NOI COPIILOR NOSTRI DOMNILOR CRITICI ?

O TARA PLINA DE DATORII EXTERNE CARE SE MARESC ZI DE ZI, O TARA OTRAVITA DE DESEURI INGROPATE FARA NOIMA PE UNDE A DAT VOIA CELOR CE NE CONDUC, O TARA FARA RESURSE, FARA NICI O SPERANTA?

DE UNDE VOR PUTEA COPII NOSTRI SA PLATEASCA DATORIILE PE CARE POLITICIENII NOSTRI LE ACUMULEAZA TINANDU-NE INFOMETATI SI FARA POSIBILITATEA DE A NE CUMPARA NICI STRICTUL NECESAR UNEI VIETI DECENTE , REFUZANDU-NE SI ULTIMUL DREPT, CEL LA UN LOC DE MUNCA?

EU CRED CA TOTI CEI CARE VA GRABITI SA DATI CU RAHAT IN ANII DE COMUNISM AR TREBUI SA VA INSUSITI PARTEA DE VINA PENTRU CA ATI STAT DEOPARTE SAU CHIAR ATI CONTRIBUIT LA DEGRADAREA VIITORULUI COPIILOR NOSTRI , AI TUTUROR, SI SA VA GANDITI CA ACESTIA NU VA VOR PUTEA IERTA NICIODATA PENTRU CA ATI PERMIS SA LE FIE DISTRUSA ORICE SANSA LA O VIATA DECENTA.

MI-E RUSINE SA SPUN CA SUNT ROMAN , MI-E RUSINE CA TRAIESC INTR-O TARA UNDE LA PRIM RANG DE STIMA ESTE HOTIA, SI PROSTIA , IN CARE IN LOC SA SE UNEASCA ACEASTA MASA DE DEGENERATI SI SA OPREASCA JAFUL , SE COMPLAC IN A-SI ASIGURA UMILINDU-SE ZILNIC CATEVA FIRMITURI DIN CE AR TREBUI SA REVENDICE CU PUTERE SI CREDINTA PENTRU EI SI PENTRU VIITORUL COLIILOR LOR.

MI SE FACE PIELEA DE GAINA CAND CITESC TOATE INEPTIILE PE CARE UNII DINTRE DV LE AFIRMA CU MARE FALA CONSIDERINDU-SE DESTEPTI SI CRITICI, DOMNILOR CUM VA PUTETI PRIVI IN OGLINDA FARA SA VA VINA SA VA SINUCIDETI ?
ASTA VAZAND CA NU AVETI CURAJUL SA FACETI NIMIC PENTRU A SCHIMBA STAREA LUCRURILOR……….
CER SCUZE DACA EXISTA VREO PERSOANA CARE – SI / NE POATE DEMONSTRA CA NU FACE PARTE DIN CATEGORIA MENTIONATA………..

Bogdan Tamirjean

bietu’ Patriciu =)))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Începând cu 1 octombrie 2019, Riscograma a început un proces de fuziune ireversibil cu standard.ro. Vă invităm să vizitați noul site și să ne urmăriți pe paginile de Facebook, LinkedIn sau Twitter.