Riscograma
Lucian Davidescu

Câți bani pierzi dacă dispare cota unică

Nu-i deloc clar sensul draftului care listează, printre potențialele surse suplimentare de venit la buget, introducerea cotei progresive de impozitare. A cui este ideea, cât este de serioasă, cât de repede se va aplica?

Iată însă 10 lucruri care sunt deja clare:

1. Integritatea agenției de presă și a ziaristului care a furnizat informația sunt dincolo de orice dubii – documentul este autentic.

2. Singura cale teoretică prin care acesta să fie o diversiune este dacă „infiltrați” ai opoziției au redactat-o dintr-o postură semi/oficială pentru a întinde o capcană guvernului. Foarte improbabil.

3. Dezmințirile miniștrilor de finanțe și buget pot fi chiar sincere – ei sunt pe picior de plecare, nu-i întreabă nimeni cum văd politica pentru anii viitori. Grupul de lucru care a întocmit propunerile răspunde deja în fața viitorului ministru, oricare va fi el.

4. În orice caz, ca să ne exprimăm prudent, până și BNR știe mai multe despre propunere și autori decât MFP.

5. Introducerea cotei progresive este încurajată de FMI, așa că n-ar fi o problemă ca ea să fie adoptată în decembrie, în paralel cu bugetul pe 2015, urmând ca regularizările să se facă din 2016, după depunerea declarațiilor de venit.

6. Cota progresivă a fost eliminată în România în urmă cu exact 10 ani. Ca efect, încasările din impozitul pe venit au crescut ușor, chiar și ca efect din PIB (asta pe lângă efectul indirect – o presupusă creștere mai rapidă a PIB).

7. În cazul eliminării cotei unice, este de aștetpat ca încasările să crească iar pentru un an sau doi, din inerție, apoi să urmeze o cădere severă a încasărilor. În acest timp, guvernul va trebui să se gândească la alte surse de venit.

8. România are deja una dintre cele mai ridicate impozitări ale muncii din lume – în top 10 – iar reducerea CAS mai relaxase puțin situația: cam 40% din toți banii plătiți de angajator merg la stat. În funcție de pragurile care vor fi introduse, este posibil ca România să ajungă pe podium sau chiar pe primul loc în lume, cu peste 50% taxare a muncii, la fel ca Belgia sau Franța.

9. Pentru ca plusul de încasări să fie consistent, paragurile de impozitare trebuie să fie destul de strânse – în sensul că oricune are dublul salariului mediu intră deja în intervalul maxim, sau cam așa. Cota progresivă nu este pentru „milionari”, care vor plăti în continuare zero prin offshore-urile din Monaco.

10. Cu cât vor scădea salariile. Politic, cel mai probabil, grila și deductibilitățile vor fi reglate în așa fel încât:
– salariul minim pe economie (acum e 900 brut / 670 net, oricum va crește de la anul) să crească cu câteva zeci de lei
– salariul mediu pe economie (1700-1800 lei net) să nu scadă
– cine ajunge la 1,5 sau 2x salariului mediu pe economie să dea la stat undeva pe la 10%
– cine ridică 1000 sau mai mult, să-i mai dea statului încă măcar vreo 200

3 comentarii
Stefan Apalaghie

Oriunde in lume impozitul progresiv incepe cu prima cota de impozitare care este 0,00% . In Romania cota asta se aplica exclusv pentru pensia de pina la 1.000 lei si ulterior se deduce din restul pensiei (inclusiv aia de 16.000 lei ). Sa vezi ca vom fi primii pe planeta cu impozit progresiv fara cota de 0,00% . 🙂

Liviu Stoian

Domnule Davidescu,
Impozitul pe profit este o tinta falsa. Orice patron incepator, dupa un an sau doi, invata sa-si regleze profitul in asa fel incat, la sfarsitul de an, sa nu aibe la ce sa platesca impozit. Pentru asta in ultimele luni din an face „investitii”, cumpara automobile, cumpara ceva utilaje, etc..
Mie imi este greu sa inteleg de ce au sarit toti pe guvern cu prostia asta a renuntarii la cota unica. Daca guvernul chiar vrea mai multi bani, poate umbla la alte parghii care chiar pot aduce bani la bugete.

Radu Tudoran

uiti de programatori. De la 0 la 35% e dureros rau…

Dă-i un răspuns lui Radu Tudoran Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *