Cum răstoarnă Airbnb piața imobiliară și industria hotelieră
Nu demola casa de pământ a bunicii!
Modelul de turism promovat de servicii online cum este Airbnb a cutremurat deja piața imobiliară și chiar țesutul social din multe orașe ale lumii. Iar tendința asta începe deja să se simtă și în România, din două direcții: una perfect predictibilă, însă a cărei amploare s-ar putea dovedi surprinzătoare, și alta care acum câțiva ani ar fi părut complet neverosimilă.
Locuințele centrale și ultracentrale
Închiriere „cu ziua” există dintotdeauna pe piața imobiliară, dar până la Airbnb cererea era destul de mică, publicitatea scumpă iar rata de ocupare redusă.
Asta s-a schimbat din mai multe motive:
– Mai întâi pentru că România a intrat pe hărțile de călătorie internaționale – București, Cluj și alte câteva au devenit orașe „de văzut” chiar și măcar pentru o zi două.
– Apoi, pentru că intrarea pe piață a zborurilor low-cost a mărit substanțial volumul și frecvența fluxurilor de posibili clienți.
– Și, desigur, Airbnb! Unde înainte piața era una mai degrabă locală, dintr-odată ea a devenit globală – practic numărul clienților potențiali a crescut cu un ordin de mărime.
Cum influențează asta piața
Pe termen scurt, crește numărul proprietarilor care preferă să închirieze pe Airbnb decât pe termen lung, pentru a obține de 3-4 ori mai mulți bani.
Pe termen mediu, oferta de închirieri clasice scade , așa că și chiriile respective vor crește până la niveluri compatibile (până spre dublu).
Pe termen lung, nivelul chiriilor – deci randamentul investiției – va influența chiar prețurile, așa că inclusiv acestea pot crește în termeni relativi (față de media pieței, indiferent ce s-ar întâmpla cu ea) până spre dublu.
Ce se întâmplă cu hotelurile
Pentru „ospitalitatea” clasică, este punctul în care trebuie să pună pauză oricărui proiect de dezvoltare și să se concentreze pe îmbunătățirea serviciului curent. Clienți vor continua să vină, dar trebuie să aibă un motiv teribil de bun să aleagă, la prețuri comparabile, o cameră în loc de un apartament. Din orice creștere viitoare, (chiar și pe segmentul business!) Airbnb își va lua partea leului. Singurul avantaj structural al hotelierilor rămâne în zona de rezervări de grup și de conferințe.
Casele tradiționale de la țară
Cei care au demolat casa de pământ de la țară, a bunicii, au toate motivele să regrete. Cei care n-au făcut-o încă au acum destule motive să se gândească de două ori înainte.
Airbnb a creeat piață acolo unde nu exista nici un fel de piață. Chiar și acolo unde nu este zonă turistică (iar în multe cazuri cu atât mai mult cu cât nu este zonă turistică!), ofertele sunt ușor de localizat din orice colț al lumii.
Nu înseamnă că este simplu sau că este loc pe piața asta pentru toată lumea! Pentru ca o proprietate să aibă succes pe Airbnb, ea trebuie să aibă un concept atrăgător, servicii bune sau foarte bune, o prezentare detaliată în limba engleză (cu fotografii cât mai multe) și posibilități bine-documentate de acces (transport public, închirieri de mașini, serviciu de preluare oferit char de proprietar etc.).
Cine are de câștigat
Principalii beneficiari sunt casele cu specific tradițional – recondiționate, dar cu cât mai vechi și mai simple cu atât mai bine!
Urmează îndeaproape casele de vacanță, care până acum erau pentru uzul exclusiv și sporadic al proprietarilor.
Un loc aparte l-ar putea căpăta cabanele izolate din munte, schiturile sau stânele!
Ce se întâmplă cu pensiunile
Pentru cei care și-au deschis mici afaceri turistice – pensiuni cu camere de închiriat – se anunță vremuri și mai grele decât până acum. Pe de o parte, Airbnb îi ajută inclusiv pe ei să își găsească clienți, doar că oferta este atât de mare încât prețurile s-ar putea duce la un nivel insuportabil de scăzut. Au totuși un avantaj – în cazul grupurilor mari (team-building-uri, tabere de copii etc., unde capacitatatea totală de cazare chiar contează.
Imaginea de la începutul articolului este poza de prezentare a uneia dintre multele listări surprinzătoare de pe Airbnb:
Gypsy House Hostel (hardy breakfast and dinner) is accommodations of the Tzigania Project which is a Community Development project (bringing new incomes into the community) that creates social interacting with Roma/Gypsies and better understanding. Here is guaranteed FUN (an interesting experience) – Learning – and New Friends. Visit includes room – meal with Roma (learn Gypsy cuisine) and various activities to further your experience including our expanding learning center.
– Valeni, Mureș County, Romania. Shared room, 10 Guests, 10 Beds. 69 Lei