Riscograma
Lucian Davidescu

Lecţia maşinilor cu număr bulgăresc

Când a impus, în 2007, taxa de primă înmatriculare, guvernul Tăriceanu încă nu bănuia ce efecte perverse vor urma.

Motivul oficial al taxei era să împiedice popularea parcului auto cu rable. În realitate, guvernul a cedat lobby-ului făcut de producătorii şi importatorii auto, care nu voiau să-şi vadă vânzările reduse după eliminarea taxelor de import. În plus, statul s-a bucurat de banii încasaţi.

În realitate, “rablele” importate din Europa de Vest întinereau media parcului auto iar o bună parte din bani a fost restituită ca urmare a proceselor câştigate de plătitori. Singurii câştigători au rămas importatorii de maşini noi şi importatorii, în dauna cumpărătorilor.

Totuşi, guvernul şi-a continuat lupta contra propriilor contribuabili cu o furie demnă de o cauză mai bună. Fiecare răsturnare în justiţie, la nivel local sau european, a adus o formulare nouă din parte legiuitorilor. Iar revolta contribuabililor a fost tratată cu un dispreţ suveran.

Însă situaţia s-a răzbunat. Ceea ce la început părea o frondă exotică, înmatricularea în Bulgaria, a început să devină norma. Cea mai mare ironie este că prin acest procedeu proprietarii scapă nu doar de taxa de înmatriculare ci şi de cea pe proprietatea auto, pe care altfel n-ar fi avut nici o intenţie s-o eludeze. Iar a doua cea mai mare ironie este că şi dacă taxa este eliminată, şoferii nu au nici o motivaţie să refacă înmatricularea în România, chiar şi pe gratis.

Toate ameninţările de acum nu valorează nimic. Presupusa limitare la trei luni a timpului în care o maşină poate sta în România are două probleme: nu există o nici un registru pe baza căreia să se poată dovedi că maşina n-a ieşit din ţară în acest interval şi, chiar dacă ar exista, ameninţarea contravine flagrant principiilor liberei circulaţii în Uniunea Europeană. Mai ales că România încearcă astfel să ocolească iar, nu să respecte, un alt principiu european – cel al liberei circulaţii a mărfurilor.

Această ameninţare a autorităţilor române ar putea servi cel mult să-i descurajeze pe contribuabilii naivi de la a-şi mai înmatricula maşinile în Bulgaria. Numai că naivii se împuţinează: abuzul fiscal persistent i-a făcut pe contribuabili să conştientizeze că au mai multe drepturi decât credeau şi că forţa coercitivă a unui stat nu există decât în măsura în care o masă critică majoritară este dispusă să se conformeze. Exact de această masă critică şi-a bătut joc taxa de primă înmatriculare.

Vestea bună este că paguba nu-i foarte mare. Vestea proastă este că ăsta-i doar începutul. Statul abuzează de fiecare taxă pentru a-şi acoperi incompetenţa, iar principalele victime sunt contribuabilii cinstiţi, pentru că evazioniştii sunt mult prea greu de prins.

Contribuţia la asigurările sociale a fost mărită cu mai mult de trei puncte la începutul lui 2009, ceea ce a făcut ca impozitarea muncii (raportată la costurile totale cu salariile) să ajungă la 45,5%, al şaptelea cel mai înalt nivel din Europa şi mai mult decât în 2004, când încă era în vigoare cota progresivă. Deja, în România mai plătesc CAS doar patru milioane de persoane. Din aceştia, aproape jumătate lucrează în insttituţii bugetare sau în companii de stat iar încă un sfert declară doar salariul minim. Astfel, doar un milion de persoane mai plătesc taxe la nivelul pe care statul îl pretinde.

TVA a crescut până la al doilea cel mai înalt nivel din Europa la jumătatea lui 2010, în momentul în care o reducere a impozitării ar fi fost necesară pentru a ajuta economia să iasă din recesiune. În cazul impozitului pe profit, deductibilităţile pentru maşini şi combustibil au fost limitate în 2009, exact când companiile aveau mai multă nevoie de bani iar inspectorii fiscali nu se ruşinează să le spună contribuabililor controlaţi că ar trebui să meargă cu transportul în comun, nu cu taxi-ul. Iar impozitul “forfetar”, care în 2009 a închis zeci de mii de firme în România, a deschis probabil câteva mii în Cipru şi alte offshore-uri.

Însă toate aceste măsuri au avut efecte aproape nule. Cu toate măririle de taxe şi cu toată agresivitatea Fiscului, în prima jumătate a lui 2011 taxele încasate au fost cu câteva procente mai mici decât în prima jumătate a lui 2008, deşi PIB nominal este mai mare decât era atunci.

Scenariul “înmatriculărilor bulgăreşti” ameninţă acum să lovească finanţale publice la toate nivelurile şi aproape nimic nu mai poate opri acest tren. Poate doar reconstruirea de la zero sistemului fiscal, cu taxe, proceduri şi funcţionari cu tot.

14 comentarii
db

Dea Domnul sa-ti fie gura (pana, sau mai precis, tastatura) aurita! Personal cred ca este singura sansa sa mai iesim din ce am intrat…

spartan

Exista o regula a riscului asumat de care Statul ar trebui sa tina seama:

– daca constrangerea aplicata nu depaseste pragul de suportabilitate contribuabilul se supune fara probleme, pentru ca riscul si inconfortul necesare pentru a eluda constrangerea sunt prea mari pentru a merita a fi luate in seama. Castiga si "tortionarul" dar si "victima"

– atunci insa cand constrangerea depaseste pragul de suportabilitate imediat se pun in miscare resurse nebanuite pentru a anula constrangerea iar . In acest caz, pierderea este de ambele parti!

Sun Tzu, marele general chinez care a scris Arta Razboiului spunea ca trebuie intotdeauna sa ii lasi inamicului o sansa de scapare; altfel va lupta cu o forta de nedescris si chiar poate invinge.

Concret, in cazul taxelor si impozitelor, daca taxa de inmatriculare ar fi decenta (nu spun sa nu existe!) nimeni nu si-ar mai inmatricula masinile in Bulgaria, pentru ca economia ar fi prea mica si cu inconveniente( probleme cu asigurarea, timp pierdut, probleme la revanzarea masinii).

Regula ar fi urmatoare: sa pui taxe suficient de mari pentru a acoperi nevoile tarii, dar suficient de mici pentru a nu indemna contribuabilul sa le eludeze

P.S. Ma cuprinde rasul cand aud chestia cu 90 de zile pe an… . Ca tara membra a UE deja e imposibil. Si prostii pot parea inteligenti atat timp cat nu deschid gura. Aviz politicienilor romani!

notax

Pentru inmatriculat in Bulgaria mai exista un avantaj…posibilitatea de a deduce TVA-ul la achizitie in cazul cumpararii pe firma. Cheltuielile de infiintare si mentinere a unei firme sunt de sute de euro anual iar la masini cu motor > 3000cm3 merita numai pentru diferenta de impozit anual.

TVA-ul si taxa de prima inmatriculare raman bonus. In cazul in care mai multi cetateni isi fac firma impreuna si reduc astfel costurile e si mai tentant.

Sico

Balbaielile de 4 ani au dus la gaselnita cu inmatricularea in Bulgaria (oare de ce nu si in Ungaria?). Intentia de a pune o taxa pe rable este laudabila. Romania este daja un cimitir al elefantilor. Subscriu la regula enuntata de "spartan".

ova

Oooo ! Dar aceastea sunt masurile luate de pdl pt intarirea economiei romanesti, cum afirma dl Olteanu , vice-presedintele pdl .

ThinkAgainRo

Statul român falimentar înregistrează ''succesuri'' peste 'succesuri''.Este adevărat că PNL a pierdut mult capital electoral pentru această taxă abuzivă.La fel de mult va pierde şi PDL pentru acest regim ''ciocoiesc'' de a lua haina de pe om.Practic fiecare cetăţean îşi va face o profesiune de credinţă din a evita mai pe faţă mai pe dos plata impozitelor şi a taxelor.Eu, de exemplu, nu voi mai plăti impozite pe venituri deloc.Nici TVA la alimente.Am găsit o metodă eficientă.

Dacă vreţi însă să vedeţi cum se poate evita impozitarea pe o cifră de afaceri de 4 miliarde de euro vă aştept pe http://www.thinkagain.ro !Felicitări pentru articolul scris domnule Davidescu! Aţi punctat exact cretinimsul sistemului fiscal românesc!

iooo

parerea mea e ca romanul trebuie condus romaneste decat sa incercam sa-l conducem nemteste ,suntem individualisti f bine statul sa iasa din vietile oamenilor si sa pastreze o implicare minima in concordanta si taxele sa reflecte acest lucru ,nu are nici un fel de rost sa urmarim modelul falimentar UE care apropo nu exista altundeva in lume cu taxe pana la 50% din pib practic UE nu inseamna altceva decat jumatate de comunism statul dictand centralizat pentru jumatate din productie ,dezastrul unei astfel de conduceri e iminent nici daca nu fura politicienii sunt si ei tot oameni pot gresi cu directiile de dezvoltare si atunci ce naiba se intampla cand 50% din ce produce o tara e investit defectuos pentru zeci de ani pt ca o greseala nu se observa din prima ci persista mult timp pana e depistata si remediata ,UE actualmente pierde competitivitate cu toate celelalte puteri ale lumii pib per capita in sua e cu 50% peste oricare din tarile mari UE Germania Franta Italia cand o sa se prinda europenii ca au gresit fundamental cu modelul lor socialist cand dif va fi dubla ? da merge izolat in tari nordice si poate nici acolo timpul va spune insa e clar ca latinii in nici un caz nu pot fi socialisti suntem prea individuali si prea iubitori de viata si libertate ca sa ne transformam in suedezi

Andrei

Aceste idei ale functionarilor de stat dovedesc ca ei primesc foarte multi bani … ca sa-si bata joc de populatie . Voita statului nu mai este vointa poporului , ci a unei slehte de functionari si politruci cu toate rubedeniile lor a caror singur calcul e cum sa bage mai adinc si mai hoteste mina in buzunarulul cetateanului

Dan99

"ameninţarea contravine flagrant principiilor liberei circulaţii în Uniunea Europeană"

Atunci cum de tari precum Austria, Danemarca, Olanda, … au legi asemanatoare? Daca ai resedinta in aceste tari, esti obligat sa-ti inmatriculezi masina acolo in termen de x zile (de obicei intre 2 saptamani si 90 de zile). Daca nu, amenzile te vor rupe la buzunar.

Lucian Davidescu

@db

Nu-s optimist 🙁

@spartan

“daca taxa de inmatriculare ar fi decenta”

E indecenta prin faptul ca exista

@notax

Si uite asa descoperim si ALTE metode de optimizare fiscala 🙂

@Sico

“Intentia de a pune o taxa pe rable este laudabila”

Atunci, plateste-o! =))

@Ova

Se poate, eu ii cam incurc pe astia

@ThinkAgain

Vrem sa stim!

@ioo

“Nordice”

Importanta e comparatia cu potentialul. Si la ei piata complet libera ar functiona mai bine, dar sunt atat de eficienti incat chiar isi permit sa piarda o parte din productivitate de dragullinistii.Noi nu prea ne permitem.

@Andrei

“Voita statului nu mai este vointa poporului”

Dar cand a fost

@Dan99

“Daca ai resedinta in aceste tari, esti obligat sa-ti inmatriculezi masina acolo in termen de x zile”

Asta e valabil si in Romania, dar inmatricularea in Bulgaria presupune altceva, respectiv ca masina apartine unei firme de acolo. Nimeni, nicaieri, nu-ti interzice sa conduci masina unei firme bulgaresti.

ionut

"Atunci cum de tari precum Austria, Danemarca, Olanda, … au legi asemanatoare?"

De ce li s-o parea unora ca agresiunea unui stat e diferita (in esenta) de a altuia? Statul e, peste tot in lume, aceeasi organizatie inerent agresiva. Difera doar gradele acesteia… (danemarca a dat de curand o declaratie explicita, tradusa printr-o lege, care contravine "flagrant principiilor liberei circulatii").

Singura "logica" acestei masuri (cu obligatia dea inmatricula masina acolo) e fiscala, adica talharia!

"Intentia de a pune o taxa pe rable este laudabila"

De observat cat de alterat e procesul care indeobse poarta numele de rationament al unora.

MIA

>Ma cuprinde rasul cand aud chestia cu 90 de zile pe an… . Ca tara membra a UE deja e imposibil.

Ma sa fie !! Pina una alta o tara precum Danemarca are si mentine taxe de inmatriculare cu adevarat uriase ( intre 40% si 180% din valoarea masinii ) desi e in UE asa ca nu e deloc imposibil. 🙂

Regiunea Centru

„abuzul fiscal persistent i-a făcut pe contribuabili să conştientizeze că au mai multe drepturi decât credeau”

Aici este „binefacerea U.E. Trebuie sa se aplice nromele si legislatia europeana. Cine se prinde de aceasta realitate are doar de castigat 🙂

atotnestiutorul

intre timp a trecut de guvern legea care spune ca taxa se va aplica si pentru masinile inmatriculate in romania inainte de 1-ian-07 🙂 .. adica toate daciutele autohtone . . .

Se va intampla ca la bulgari .. decat sa le dam retarzilor de la guvernare "taxa" la cumpararea masinii vom merge cu proprietarul la notar, facem o [cum draq s-o numi actul ala prin care el imi cedeaza mie dreptul de folosire a bunului respectiv] si gata afacerea – fara sa ii dam lu' nea base nici un leutz.