Riscograma
Lucian Davidescu

10 lucruri pe care benzinăria nu ţi le spune niciodată

Reputaţie şi viaţă lungă sau îmbogăţire rapidă şi faliment? Mic ghid pentru benzinarii care preferă a doua variantă.

1. Verificările metrologice sunt rare, iar contoarele se mai decalibrează. Dar niciodată nu se decalibrează în defavoarea noastră.

2. Chiar dacă ne calibrăm bine contoarele, există totuşi varianta să mai încurcăm robinetele. Avem robinete de gazolină sau combustibil M, despre care nu ştim exact la ce folosesc.

3. Rafinăriile ne-o spun, iar noi le credem pe cuvânt: Nu contează cât de proastă e benzina sau motorina, contează doar cât de ieftin e aditivul.

4. Există şi aditivi buni. Cei cu nume frumoase, care dau benzinei noastre o sonoritate aristocratică. Sunt nejustificat de scumpi, dar dacă asta îţi doreşti nu ne permitem să te refuzăm.

5. Putem să vindem exact aceeaşi benzină scump sau ieftin. Pentru asta, avem nume diferite de carburant şi chiar nume diferite de benzinărie. Nu-ţi fie teamă, tot noi suntem.

6. Când se scumpeşte petrolul, profiturile noastre scad. Ne recuperăm banii abia după ce se ieftineşte iar noi mai păstrăm o vreme preţurile vechi.

7. Nu avem preţuri fixe ci marje, ca să putem face reduceri atunci când competitorii sunt prea aproape sau să forţăm nota atunci când ştim că vii de la drum lung.

8. Preţul de la stradă nu este întotdeauna acelaşi cu preţul de la pompă. Chiar contează zece bani în plus sau în plus?

9. N-ai auzit de noi până acum? Stai liniştit, în curând nici nu vei mai auzi. Anul trecut eram independenţi, la anul schimbăm franciza.

10. Nu vrei bon? Mulţumim, tocmai ne-ai scutit de taxe cât jumătate din preţ.

Citește și:
Cum ne-a tâmpit la propriu benzina cu plumb
Cinci mituri despre benzină și când se va ieftini
Ce să faci ca să te bucuri de scumpirea benzinei

11 comentarii
mihai

1 si 8 nu prea se aplica la benzinariile din marile lanturi (Petrom, rompetrol, etc). Nici 10 pentru ca bonul se emite automat si se si contabilizeaza in sistemul de gestiune.

Lucian Davidescu

@mihai

Da, şi nici 9 pentru că am auzit de ele 😀

adi

nr 1 este adevarat. dar se spune doar in soapta. inspectorii de la metrologie sunt f.bogati de la o vreme

Faze Tari

Foarte tare grafica 😀

VictorCh

Off-topic:

Pe un alt blog am participat la o “disputa” verbala cu un alt Victor.

Intrucat toate comentariile apareau sub acelasi nume, situatia a dus la confuzii in randul cititorilor, nemaifiind clar cine ce sustine.

Urmare a acestui fapt, pt a evita repetarea sa am hotarat ca de acum inainte pe toate blogurile pe care comentez sa nu mai postez sub numele “Victor”, ca pana acum, ci – dupa cum poate fi constatat – sub cel de “VictorCh”.

On-topic:

EXCELENT formulat punctul 8: "…zece bani în plus sau în plus"

@ mihai: Punctul 10. nu – daca nu te intelegi cu ei de la inceput (uneori mai au cate o pompita mica (fie "de rezerva", fie de mana) care nu trece pe la contor si casa.

Chris N.

Foarte fain site-ul. Chiar era nevoie de asa ceva – informatii clare, foarte utile, taiate in bucati digerabile.

Manolo

Chiar si metrologia accepta un 2% in plus. La tine in rezervor nu se simte, dar atunci cand prin 1 pompa le trec aproximativ 5000 de litri pe zi faceti voi calculul cat ramane la seful de statie intr-o luna intr-o statie mica cu 4 pompe. Iar asta e doar varful icebergului. Problema mare este GPL-ul, unde piata neagra este incredibil de mare

Julien

Corect numarul 10 nu se aplica pentru ca se emite bon automat. Va rog sa il schimbati cu varinata: Nu iei bonul, super, il dam altuia cu doar 10% din valoare comision sa si-l bage in SRL-ul lui.

KV

Mihai, stai linistit ca nici macar una nu se aplica, nu doar 1-10…

Suditu Catalin

Super Cool.

4tuning.ro

Dupa ce am patit-o pe propria piele, la o benzinarie careia nu-i dam numele cu logo alb-rosu, localizata in Baneasa, am facut cateva investigatii si am gasit cateva metode prin care esti furat la pompa.

1. Pot sa va ajut?

Metoda cu care am luat teapa si noi este cea mai populara. Si risti sa devii o victima atunci cand un operator de la statie vine, dragut, cu zambetul pe buze, sa te ajute, ca sa-ti bage el carburant in rezervor. Ii spui sa-ti bage de o anumita cantitate sau sa-ti faca plinul, dupa care te duci in benzinarie, unde e racoare si bine, poate faci si un pipilica, poate mai cumperi tigari sau o cafea. In acest timp, operatorul de la benzinarie care ar trebui sa-ti bage tie benzina, vazand ca e singur, scoate pistolul din rezervorul tau si trage pe dreapta 5-10 litri, cat sa nu bata la ochi, intr-un rezervor sau bidon pe care il are ascuns intr-un compartiment al pompei. Tu te urci in masina dupa aia, lasi 5 lei spaga ca ti-a spalat si geamurile, fara sa-ti dai seama ca ai fost prostit.

Solutie: nu fiti lenesi si puneti-va singuri benzina in rezervor!

Caz concret de la un cititor:

„Iesisem la ora 22 de la muca si in drum spre casa am oprit la rompetrol Antilopa (Pantelimon). Am bagat benzina si stergeam geamurile…La doua pompe mai incolo de mine vine o “tanti” la vre-o 40-45 de ani. O acosteaza “baiatul de la pompa”, ea ii zice cat sa bage si se duce la casierie, in magazin. “Baiatul de la pompa” scoate un bidon de 5-6l din tomberonul de langa pompa, il umple, il baga la loc in tomberon si continua sa-i umple lui “tanti” rezervorul. Femeia a platit suma si a plecat…P-asta chiar n-o stiam!!!
De atunci nu bag decat cu manuta mea benzina sau daca nu scap de “baiatul de la pompa”, stau langa el pana termina de bagat.
Cine stie cate bidoane am umplut fara sa stiu…”

2. Aer in loc de motorina si benzina

O alta metoda, ceva mai tehnica, implica modificarea sistemului de tragere din rezervoarele mari care sunt ingropate sub statia de alimentare. Fiind pompe electrice, pot fi „aranjate” astfel incat fluxul de lichid sa faca pauza si sa intre doar aer gol. De exemplu, chiar daca pompa inregistreaza cantitatea de benzina, cateva pauze bine setate sa faca un furt de vreo 10-20% din totalul cantitatii bagate in rezervor. Adica, de exemplu, daca tu bagi 20 de litri, sa ai in rezervor de fapt vreo 16 litri, pentru ca in rest pompa a bagat aer curat. Si nu prea ai cum sa-ti dai seama de asta, deoarece teava pistolului este in gura de alimentare. Daca iti dai seama, operatorii vor spune ca este pe fundul rezervorului si ca de aia trage aer, lucru total neadevarat.

Solutie: asculta bine cum curge lichidul sau baga mereu prin intermediul unei palnii.

Caz concret de la un cititor:

„Astazi ma duc la petrom sa bag benzina …. bag eu suma de 85 ron si ma apuc sa bag in canistra …. merge pompa pana la vreo 5 lei dupa care imi baga aer pana la vreo 12-13 lei ….. paice facem nene aici hotie pe fata … nu curgea nici o picatura in intervalul acela doar aer”

3. Pierderi oficiale cu acordul oficialilor de la metrologie

Periodic, statiile de alimentare necesita reglaje si obtinerea unui aviz de functionare, plus un buletin metrologic. Adica vin niste oficiali si verifica, cu ajutorul unor vase etalon, daca pomele scot afara cantitatea afisata pe ecran. Cu alte cuvinte, daca pompa ii da soferului exact cantitatea pentru care a platit. Institutul National de Metrologie verifica aceste lucruri si acorda un Buletin de Verificare Metrologica ce atesta ca pompa este conform legii si ca nu fura. Dar, pentru ca suntem in Romania, tara spagii si a coruptiei, lucrurile stau putin diferit. Seful statiei da spaga in doua directii: o data firmei care vine sa monteze si sa regleze pompa si direct corpului de control de la INM care acorda Buletinul Metrologic. Scopul este ca pompele sa se comporte exact ca niste aparate de pacanele: mereu sa scoata mai putin decat suma platita. Adica daca soferul baga 20 de litri, 1 litru sa ramana la statie. Daca vrei sa bagi 50 de litri, statia sa ramana cu vreo 3-4 litri… Si, la final, ce ramane se vinde la negru.

Solutie: daca simti ca o statie te fura, du-te cu un vas etalon si verifica cu precizie cantitatea de benzina de la pompa.

Caz concret de la un cititor:

„Salut Tuturor. Sunt fost “lucrator platforma” in Petrom mai exact in Statia Mihai Eminescu, la inceput m-am angajat auzind ca se face destula spaga intradevar cam 120 lei pe tura de zi , am vrut sa ma angajez de vara dar se pare ca m-am plafonat ajungand sa muncesc 1 an jumate , cunosc toate “manevrele” benzinariei. Cand apar cei de la metrologie apar in urma unor sesizari din partea clientilor iar Dealer-ul se cunoaste cu toti angajati ROHE si ii spaguieste sa regleze pompa sa bage mai putin carburant cu cateva unitati mai jos sub 20 de litri masurati pe canistra , verificandu-se de 5-6 ori ,la sfarsit se semneaza Buletinul de Verificare Metrologica si isi primesc partea lor. si eu am fost de fata si am vazut cu ochii mei. In statia Eminescu nu au mai fost curatate rezervoarele de aproximativ 10 ani am scos impreuna cu un angajat rohe + o pompa de mana cu membrana cauciucata “ciorba de burta” ( exact asa arata combustibil + apa + mizerie) pompa statiei este facuta in asa fel sa nu traga mai jos de 6 cm de fundul rezervorului evitandu-se alimentarea acestei “ciorbe de burta” ( cine lucreaza in benzinarie cunoaste acest termen) Toti din Petrom de la Sef de Statie , Dealer, Manager in sus etc.. sunt rude , ori prieteni vechi .. in caz de controale se anunta intre iei prin email sau telefon se acopera uni pe alti , Anul trecut a fost bagata o cantitate mare de apa rezervoare , lumea alimenta si la o saptamana veneau cu facturile de la service-uri , sefii fara sa comenteze cu scuzele de rigoare platind tot. Numai intr-o saptamana aproximativ 25 de facturi platite cu injectoare,curatare rezervor auto etc.”

4. Pompe manarite de angajatii statiei

In orase mai mici sau la benzinarii mai dubioase, din mijlocul campului, acolo unde controalele vin din an in Paste, operatorii statiei isi cam fac de cap. Apeleaza la un angajat al unei firme de montat pompe pe care il platesc la negru, in timpul lui liber, sa vina si sa manareasca pompele. Exact ca angajatii Enel care, pentru o anumita spaga, iti masluiesc contoarul ca sa inregistreze mai putin curent. Tipic romanesc. Astfel, pompele vor baga in rezervoarele masinilor mai putina benzina sau motorina fata de cea pentru care plateste soferul. De obicei, cantitati mici, ca sa nu bata la ochi, dar la final de luna, cu cate 1-2 litri furati de la fiecare masina, angajatii sau proprietarii statiei ajung sa aiba si 500 de litri sau mai mult, pe care ii vor vinde la negru.

Solutie: poti baga benzina in bidoane sau canistre in care stii sigur ce cantitate intra, ca sa compari cu cea afisata pe bonul fiscal.

Caz concret de la un cititor:

„Salut…eu lucram intr-un lukoil….si la 1000 de litrii te fura cu 30…din 10 litri iti fura 300 g benzina…de verificat se verifica de catre metrologi…un institut…dar se verifica cand vine se schimba cate ceva la vreo pompa…sau odata la 1 an sau 2…si atunci sunt smecherite de ei banuiesc…dar asta este…TRAIM IN ROMANIA !!!”

5. Butonul de pe pistol

Mai tineti minte celebrul film in care nimeni nu atinge pistolul, nimic nu curge, dar aparatul inregistreaza cantitate si bani? E vorba de o metoda de furat nou, dar despre care avem putine informatii. Se pare ca unele pistoale sunt dotate cu un buton sau clapeta de care stie doar operatorul. In momentul apasarii acestui buton, se opreste complet fluxul de lichid, dar aparatul inregistreaza cantitate si pret, la o viteza mai mica. Cu alte cuvinte, benzina nu mai intra, dar aparatul inregistreaza. Exact ca in filmulet, unde, cel mai probabil, acest buton a ramas activat sau sistemul de furt s-a defectat.

Solutie: nu lasati niciun operator sa va bage carburant in rezervor, pentru ca puteti pica in aceasta plasa.